چهارشنبه 18 مهر 1403

عشایر خراسان رضوی 12 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عشایر خراسان رضوی 12 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

مشهد - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز توسط جمعیت عشایر کوچ‌رو، نیمه‌کوچرو و رمه‌دار فعال در نقاط مختلف این استان تولید و روانه بازار مصرف مواد پروتئینی می‌شود.

محمد نبوی‌فرد روز سه‌شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی در مشهد و دیدار با رییس ایرنا در خراسان رضوی افزود: این حجم گوشت قرمز معادل شش درصد از کل میزان تولید این ماده پروتئینی در کشور توسط عشایر است.

وی ادامه داد: عشایر ایران در سطح کشور سالانه 200 هزار تن گوشت قرمز را معادل 25 درصد حجم مصرف کشور تولید و روانه بازار مصرف مواد پروتئینی می‌کنند که 12 هزار تن آن سهم عشایر خراسان رضوی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: بر این اساس مطابق آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران هر یک نفر از جمعیت عشایر کشور گوشت مورد نیاز و مصرف 16 نفر از جمعیت ایران را تولید می‌کند.

وی افزود: این حجم از فعالیت تولیدی عشایر و خدمت قابل توجه آنها در حوزه تولید گوشت قرمز مورد نیاز کشور در حالی است که عشایر تنها 1.5 درصد از کل جمعیت حدود 83 میلیون نفری ایران را تشکیل می‌دهند.

نبوی‌فرد ادامه داد: 12 هزار تن گوشت قرمز تولیدی عشایر در خراسان رضوی از محل پرورش یک میلیون واحد دامی که در اختیار عشایر این استان است تولید می‌شود.

وی جمعیت عشایر خراسان رضوی را نیز معادل دو درصد از کل جمعیت یک میلیون و 733 هزار نفر روستاییان این استان ذکر و بیان کرد: خراسان رضوی 35 هزار نفر جمعیت عشایری در قالب هفت هزار خانوار دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عشایر این استان با وجود خدمات چشمگیرشان در حوزه پرورش دام سبک و تولید گوشت تنها 56 صدم درصد از کل جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عشایر خراسان رضوی که بطور معمول با سپری نمودن حدود پنج ماه از سال در "مناطق قشلاقی" داخل و خارج این استان، از فروردین تا اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند امسال بخاطر شیوع ویروس کرونا و بیماری همه‌گیر کووید 19 کوچ بهاره خود را با هدف حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری کرونا با حدو سه ماه تاخیر آغاز کردند.

بر اساس ابلاغیه رییس سازمان امور عشایری و هماهنگی با سازمان جنگلها و آبخیزداری کشور زمان کوچ بهاره امسال عشایر در حوزه خراسان رضوی به خرداد ماه تغییر کرد.

این در حالی است که بیماری ویروسی کرونا در میان عشایر خراسانی شیوع نداشته و وضعیت ابتلای به آن هم‌اینک در میان آنها "سفید" است.

کوچ قشلاقی عشایر خراسان رضوی نیز همه ساله با سرد شدن تدریجی هوا، از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود.

در این چارچوب عشایر برون کوچ از شهرستان قوچان کوچ خود را به خارج از خراسان رضوی به مقصد مناطق قشلاقی واقع در استان شمالی گلستان در مسافتی 400 کیلومتری آغاز و با عبور از شهرستانهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان واقع در استان خراسان شمالی و ایلراههای شلمی و خشتلی بین 30 تا 40 روز طی طریق کرده و در مناطق قشلاقی مراوه‌تپه استان گلستان شامل دشت تقر، قاپلان دره، ابوساری و آب شیرین مستقر می‌شوند.

دیگر عشایر خراسان رضوی "درون کوچ" هستند که از شهرستانهای درگز، سبزوار، نیشابور، بردسکن، خواف، چناران و مشهد واقع در حوزه جغرافیایی همین استان به مناطق گرمسیری (قشلاق) واقع در شهرستانهای سرخس، بخش رضویه شهرستان مشهد، کلات و حوزه‌هایی از همان شهرستانها واقع در شمال شرق خراسان رضوی کوچ می‌کنند.

35 هزار نفر جمعیت در قالب هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی شامل 35 طایفه کوچ‌رو هستند. این تعداد معادل 56 صدم درصد جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند اما یک میلیون راس دام آنها معادل 15 درصد از کل دامهای استان است.

عشایر خراسانی با تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.

شمار دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی نیز پنج هزار و 968 نوجوان و جوان است که در 194 باب مدرسه ویژه عشایری این استان تحصیل می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*