پنج‌شنبه 19 مهر 1403

غربالگری سلامت، به کنترل بیماری کرونا در زنجان کمک زیادی کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
غربالگری سلامت، به کنترل بیماری کرونا در زنجان کمک زیادی کرد

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: اجرای طرح خوداظهاری و غربالگری سلامت، کمک زیادی به کنترل و مهار بیماری کرونا در این استان کرد به طوری که با مشارکت 95.4 درصد مردم استان در این طرح، 16 هزار و 230 مورد مشکوک شناسایی شد.

دکتر محمدرضا صائینی شامگاه شنبه در جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان افزود: پنج هزار و 408 نفر جهت مراجعه به پزشکان معرفی شدند، یک هزار و 629 نفر فاقد مشکل شناسایی شدند، 591 نفر به مراکز 16 ساعته معرفی و 6 هزار و 351 نفر نیز ویزیت شدند.

وی با بیان اینکه سناریوی پیش‌بینی شیوع بیماری کرونا دارای فرمول خاصی است، اظهار داشت: این فرمول به سه مورد میزان مسری بودن، مدت مسری بودن و تعداد مبتلایان در دوره مسری بودن، ارتباط دارد.

صائینی با بیان اینکه با نزدیک شدن سناریو به عدد یک، بیماری کنترل می‌شود، خاطرنشان کرد: این عدد طی روزهای گذشته 1.28 بود که در این شرایط با ابتلای 18 درصد جامعه به کرونا، بیماری به مرحله کنترل و تعادل می‌رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: اگر بتوانیم شرایط موجود را حفظ کنیم و مردم نیز چند هفته دیگر متعهد و صبور باشند و رعایت کنند با پیک بیماری مواجه نمی‌شویم.

وی با اشاره به اجرای پایلوت نمونه‌گیری ویروس کرونا در استان زنجان اظهار داشت: 12 محل در این استان برای اجرای طرح مشخص شد.

صائینی خاطرنشان کرد: 1200 نمونه ظرف هفت روز در استان زنجان بررسی شد که طبق آن به ازای هر چهار نفر، نمونه یک نفر مثبت بود.

وی افزود: امیدواریم با حفظ شرایط کنونی و با رعایت مردم به پیک بیماری مواجه نشویم.

صائینی ابراز کرد: شدت بیماری با شرایط کنونی تا پایان اردیبهشت، کاهش می‌یابد اما باز هم تا اواسط تابستان و حتی فصل پاییز ادامه می‌یابد اما شدت آن پایین خواهد بود.

15 میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: مجموع کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده توسط مشارکت‌ها، پویش‌های مردمی و خیران بیش از 15 میلیارد تومان بود که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، بهزیستی و مجمع خیرین سلامت استان قرار گرفت.

مسیح‌الله سلطانی با بیان اینکه هم‌اکنون هفت پویش مردمی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: عمده فعالیت این پویش‌ها جمع‌آوری کمک‌های مردمی است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کمک‌ها توسط سازمان‌های مردم‌نهاد، جمع‌آوری می‌شود که مشکلی نداشته و مجوز افتتاح حساب صادر می‌شود اما در خصوص پویش‌ها اگر معرفی یک تشکل را نپذیرند، مجوز افتتاح حساب با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز گفت: کمیته‌ای از اول اسفند سال 98 در بهزیستی استان برای مقابله با بیماری کرونا در بخش‌های توانبخشی، کمپ‌ها و ایتام تشکیل شد.

محمد محمدی خاطرنشان کرد: نظارت مستمر به مراکز شبانه‌روزی، واریز 2 مرحله ارقام برای هر مددجو جهت تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده، توزیع رایگان بسته‌های اهدایی حسینیه اعظم، توزیع شیلدهای محافظتی صورت، خرید و توزیع وسایل بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به ارزش 100 میلیون تومان برای همکاران و مراکز غیردولتی تحت نظارت بهزیستی، ممنوعیت پذیرش افراد جدید و تخصیص اتاق نگهداری بیمار از جمله اقدامات بهزیستی استان زنجان برای مقابله با بیماری کرونا است.

وی اظهار داشت: تمام افراد در مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی در قرنطینه کامل بوده و خوشبختانه تا کنون حتی یک مورد مبتلا به کرونا هم در بین آن‌ها نداشته‌ایم.

سرپرست شهرداری زنجان نیز گفت: سال گذشته 680 متکدی از سطح شهر زنجان جمع‌آوری شد که 461 نفر مرد و 219 نفر زن بودند.

حبیب ملایی یگانه افزود: در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش تردد مردم در سطح شهر، شمار متکدیان بسیار پایین بوده و هیچ متکدی در سطح شهر مشاهده نمی‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*