شنبه 15 اردیبهشت 1403

فارس‌من | حضور اساتید با تفکر غربی در دانشگاه‌ها؛ حرکت به سمت زوال یا پیشرفت؟!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس‌من | حضور اساتید با تفکر غربی در دانشگاه‌ها؛ حرکت به سمت زوال یا پیشرفت؟!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «تقلید از غرب برای کشورهائی که این تقلید را برای خودشان روا دانستند و عمل کردند، جز ضرر و فاجعه به بار نیاورده؛ حتی آن کشورهائی که بظاهر به صنعتی و اختراعی و ثروتی هم رسیدند، اما مقلد بودند. علت این است که فرهنگ غرب، یک فرهنگ مهاجم است. فرهنگ غرب، فرهنگ نابودکننده فرهنگهاست. هرجا غربیها وارد شدند، فرهنگ‌های بومی را نابود کردند، بنیان‌های اساسیِ اجتماعی را از بین بردند؛ تا آنجائی که توانستند، تاریخ ملتها را تغییر دادند، زبان آنها را تغییر دادند، خط آنها را تغییر دادند.»

مقام معظم رهبری در جای دیگری نیز فرموده‌اند: «فرهنگ غرب، فرهنگی است که در عین برخورداری از نقاط مثبت، نقاط منفی هم دارد؛ ما معتقد به تبادل فرهنگها هستیم، ما می‌گوییم ملتی مثل ملت ایران، یا دیگر ملل مسلمان، باید در میان فرهنگ‌های عالم نگاه کنند و آنچه را که برایشان مفید و به درد بخور است، جذب و از آن استفاده کنند، از این فرهنگ‌ها، آنچه را هم که برایشان لازم و مفید نیست باید طرد کنند.»

این سخنان ولایت فقیه باید در تمام جامعه و بخصوص نهادهای علمی و آموزشی سرلوحه کارها قرار داشته باشد تا خدای ناکرده این نهادها با انحراف مواجه نشوند.

برخی کاربران سامانه فارس من نیز این مسأله را درباره دانشگاهها خواستار شدند، این کاربران از مسوولان خواسته‌اند تا از حضور اساتید با تفکر غرب‌زده در دانشگاه‌ها ممانعت کنند.

* مسوولان جلوی گسترش تفکر غربی در دانشگاه‌ها را بگیرند

در این زمینه با یکی از این کاربران گفت‌وگو کردیم، وی معتقد است: حضور برخی اساتید در دانشگاه‌های کشور فضای ناامن و غرب‌زده را در دانشگاه‌ها سبب می‌شود که نه تنها دانشجویان به هیچ بار علمی دست نمی‌یابند بلکه فرهنگ خود را هم از دست می‌دهند.

وی معتقد است: البته اختلاف عقیده و دیدگاه مسأله بدی نیست و اتفاقا سبب ایجاد نشاط و بحث و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها می‌شود اما باید از برخی فسادها و بی‌بند و باری‌های موجود در دانشگاه‌ها که ناشی از تفکرات غربی اساتید است، جلوگیری شود.

یکی از دانشجویان کشورمان در این باره معتقد است: از ابتدای انقلاب اسلامی دیدیم که هرگاه با غرب رابطه عادی داشته‌ایم خواستند زخم خود را بر پیکر نظام وارد کنند.

دانشجوی رشته مهندسی مکانیک نیز می‌گوید: اساتید غرب زده در دانشگاه‌ها حضور دارند و تعدادشان هم کم نیست، این اساتید جوانان را به راه‌های انحراف می‌کشانند و مسوولان نباید اجازه دهند دانشجویان کشورمان منحرف شوند، چرا که این اساتید از نظر علمی چیزی به دانشجویان نمی‌آموزند بلکه فقط سعی دارند از نظر فرهنگی بر روی جوانان کشور تاثیر بگذارند.

* تقلید کورکورانه از غرب سبب نابودی می‌شود

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه در تمام دانشگاه‌های ایران تفکر غربی حاکم است، می‌گوید: من نمی‌گویم که ما نباید چیزی را از غرب بگیریم، این مسأله اشکال ندارد که ما نکات مثبت را از آن‌ها آموزش ببینیم اما تبعیت کورکورانه و بدون تفکر و تامل اشکال دارد.

وی می‌افزاید: از دبستان تا دانشگاه، از معلمان تا اساتید ما تعداد زیادی به همین صورت هستند و به تقلید کورکورانه از غرب می‌پردازند، در حالیکه می بینیم که خود غرب به چه شکل است و تمدن غرب هم به این صورت ادامه نمی یابد چرا که تمام دنیا را به هم ریخته است و فلاسفه غرب خودشان این فرهنگ را شماتت می کنند.

گلشنی ادامه می‌دهد: فیلسوف انگلیسی می گوید چرا 50 درصد از بودجه تحقیق و توسعه آمریکا و انگلیس صرف نیروی نظامی می شود؟ این ها که نیاز به دفاع ندارند. بلکه این پول را صرف خرید اسلحه برای کشورهای دیگر می کنند؛ این فیلسوف می‌گوید که در این باره علما نباید ساکت باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان می‌کند: در دانشگاه‌های ما هم باید یک بیداری حاصل شود و وظیفه افراد این است که این مسائل را تذکر دهند، دانشمندان غربی این مساله را تذکر می دهند.

وی معتقد است: مسوولان ما باید فرهنگ اسلامی خودمان که همان برادر پشت برادر هست را در دانشگاه ها ترویج کنند تا در راستای پیشرفت بشر و اعتلای فکری و اخلاقی بشر گام برداریم اما مسأله فرهنگ در میان مسوولان پس از اقتصاد و سیاست قرار دارد که نباید اینگونه باشد.

گلشنی می‌گوید: باید احساس هویت دینی و بومی ما به ما بازگردد، چند سال پیش به دانشگاه ها ابلاغ شد که اگر مقاله همراه با یک استاد خارجی باشد امتیاز بیشتری دارد. چرا ما خودمان را دست کم می گیریم؟ اینگونه نگاه‌ها نگاه باطل غربی است نه نگاه درست و پیشرفت غرب.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جلیلی مسوول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد استان تهران نیز معتقد است: برخی اساتید دانشگاه‌ها به علوم انسانی غربی به شکل افراطی عقیده دارند و این مسأله ما را از دانشگاه اسلامی دور می کند.

وی می‌گوید: برای ساختن دانشگاه اسلامی باید باور اساتید ما تغییر کند.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید بسیاری دارد و می‌گوید: قطعا این سند در دستور کار وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید اساتید غرب زده فارس من مهدی گلشنی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
فارس‌من | حضور اساتید با تفکر غربی در دانشگاه‌ها؛ حرکت به سمت زوال یا پیشرفت؟! 2