یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت لبنیات مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول نرخ گذاری از متوسط 22 درصد تا سقف 28 درصد صادر شد.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران افزایش حدود 2 میلیون و 65 هزار تومانی داشته است.

کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر سال 99، مبلغ سه میلیون ریال تعیین می‌شود. حق مسکن کارگران در سال قبل یک میلیون ریال بود.

بسته وام حمایتی مستاجران است خبری است که بسیاری از مستاجران را امیدوار کرده است. آن‌ها که توان پرداخت افزایش سنگین اجاره بها را ندارند منتظر اعلام شرایط دریافت و مبلغ وام حمایتی مستاجران هستند.

پیش از این هیئت عامل بانک مرکزی در روز شنبه مورخ 10 خردادماه 1399، برقراری دالان نرخ سود در بازار بین‌بانکی را تصویب کرده بود. در این مصوبه، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی 10 درصد و نرخ سود اعتبارگیری از بانک مرکزی 22 درصد تعیین شده بود.

همچنان برآوردها نشان می‌دهد که سکه در مقایسه با دلار و طلای جهانی و همچنین با احتساب مالیات ارزش‌افزوده در زیر ارزش «ذاتی» خود معامله می‌شود و از این منظر همچنان جای رکوردشکنی دارد. گرچه نگرانی از بازگشت قیمت پس از رشدهای متوالی هم وجود دارد.

امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است. سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند. امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

علی‌رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت درحالی که این احتمال مطرح بود عربستان مراسم حج را لغو کند، گفته بود که در قرارداد با طرف‌های خدمات‌دهنده عربستانی، بندی با عنوان شرایط «فوق‌العاده» و اضطراری وجود دارد که در صورت برگزار نشدن حج، قرارداد مربوط به خدمات، به سال بعد منتقل شده و از این ناحیه ضرری متوجه زائران ایرانی نمی‌شود.

محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بر این شده که زوج‌های جوان و به صورت ویژه مزدوجین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و زوج‌های جوان بازنشستگان لشگری و کشوری سبد لوازم خانگی با قیمت اقتصادی و بدون واسطه دریافت کنند.

قاضی بابایی شکیب گفت: صحت فرآیند قرعه کشی در دو مرحله آزمایشی و اصلی فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله خودروسازان مورد تایید قرار گرفته و این به معنای عدم دخل و تصرف در قرعه کشی و اجرای آن در نهایت صحت و سلامت بوده است.

قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، 19595 تومان اعلام شد. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 19495 تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار در بانک مرکزی 4200 تومان قیمت خورده است.

معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، با ایجاد فضا و فرصت مراجعه غیرحضوری مشتریان به معاونت بازاریابی و فروش، مسائل و مشکلات آنان را مورد پیگیری قرار داد. به گفته وی در حال حاضر این بستر‌ها همچنان فعال هستند و نیازی به مراجعه حضوری مشتریان به این معاونت وجود ندارد.

«در مناطق یک تا پنج فقط 250 مرکز تجاری وجود دارد. یکی از نمونه‌های حیرت‌انگیز در این زمینه خیابان موسوی در میدان هروی است که به دلیل آنکه پنج مال در یک خیابان باریک قرار دارند، آن را کوچه - مال لقب داده‌ایم». آمار و تعداد این مال‌ها در سه سال گذشته همچنان ادامه پیدا کرد؛ تا‌جایی‌که روز گذشته مسجدجامعی از ساخت 50 مجتمع تجاری در منطقه دو خبر داد.

«با وجودی که برآورد آمار جدیدی در رابطه با بدمسکنی از سال 1393 به این سو وجود ندارد، اما به دلیل تحولات اقتصادی، گسترش فقر، رشد تورم و... که بیشتر از سال 1397 به این سو رخ داده، قطعا آمار بدمسکنی در کشور افزایش شایان توجهی یافته است و ضرورت دارد دولت برای بررسی این وضعیت، نسبت به بررسی و تهیه آمار به‌روز اقدام کند».

بر اساس بررسی‌ها در حال حاضر بیشترین سهام میلیارد دلاری جزو زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی هستند. این صنعت با سهم 20 درصدی از ارزش کل بازار سهام، 15 شرکت میلیاردر را در خود جای داده و از این منظر رتبه اول را در اختیار دارد. فلزات اساسی نیز دیگر گروه بزرگ بورس است، این گروه با سهم 15 درصدی از ارزش کل بازار سهام، 8 شرکت میلیاردر دارد. سه گروه بانک، چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های...

اگر یک خانوار تهرانی در شرایط ثابت و اصطلاحا گلخانه‌ای که در آن قیمت مسکن مشمول تورم نشود یا نرخ تورم مسکن با رشد درآمد خانوار برابر باشد، یک‌سوم درآمد سالانه خود را پس‌انداز کند، نیم قرن طول می‌کشد تا بتواند یک واحد آپارتمان مسکونی خریداری کند.