سه‌شنبه 3 مهر 1403

فرماندار: ساماندهی ساحل و فعال‌سازی شناورهای صیادی خرمشهر ضروری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرماندار: ساماندهی ساحل و فعال‌سازی شناورهای صیادی خرمشهر ضروری است

آبادان - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر بر ساماندهی ساحل و تفرجگاه‌ها همچنین فعال‌سازی شناورهای صیادی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: فعال‌سازی اسکله‌ها و صنعت صید و صیادی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغالزایی خرمشهر لازم و ضروری است.

به گزارش ایرنا محمد حیدری دوشنبه در جلسه ساماندهی ساحل و فعال سازی شناورهای صیادی خرمشهر اظهار داشت: ماهی‌گیران در چارچوب قانون صیادان خرمشهری می‌توانند به دریا برود و در تامین سوخت نیز مشکلی وجود ندارند.

وی تعداد شناورهای فعال در خرمشهر را 30 شناور عنوان کرد و آنها را تعداد ناچیزی دانست و گفت: برای فعال شدن 100 شناور در این شهرستان باید تلاش کرد تا ضمن اشتغالزایی، خرمشهر به صادرکننده ماهی به شهرستانهای خوزستان تبدیل شود.

حیدری اظهار داشت: شناورهای زیادی در ساحل کارون به دلایل مختلف از جمله مشکلات فنی متوقف هستند که باید تکلیف آنها روشن شود.

حیدری با اشاره به محل پارک شناورها در خرمشهر افزود: شناورهایی که بلا استفاده در ساحل رودخانه کارون پهلو گرفته اند باید ساماندهی شوند و پارکینگی برای پهلوگیری آنها پیش‌بینی شود تا به این محل منتقل شوند.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف هشت پست اسکله بندر خرمشهر گفت: احداث هشت پست اسکله توسط اداره کل بندر ودریانوردی خرمشهر برای فعال سازی پست‌های نجات غریق در ساحل رودخانه کارون باید تعیین تکلیف شود.

حیدری بر فعال شدن نیروی نجات غریق شهرداری خرمشهر تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در هوای گرم خیلی از مردم در رودخانه شنا می‌کنند باید در چند نقطه از رودخانه نیروی نجات غریق مستقر شود تا در صورت بروز حادثه بلافاصله وارد عمل شود.

وی افزود: واحد اجتماعی استانداری خوزستان برای فعالیت‌های اجتماعی همچون خرید قایق‌های امداد و نجات بودجه دارد این قایق های مجهز دارای تجهیزات برای احیای افراد دچار حادثه هستند و با پیگیری می‌توان از این محل اعتباراتی برای خرمشهرجذب کرد.

فرماندار ویژه خرمشهر همچنین استفاده از شناورهای مغروقه به عنوان موزه را پیشنهاد خوبی در راستای حفظ آثار دفاع مقدس دانست و افزود: اسکله‌های مربوط به دفاع مقدس باید به گردشگران معرفی شوند و شناورهای تفریحی نیز باید شناسنامه داشته باشند و کاربری آن نیز مشخص باشد.

حیدری حمایت و جذب سرمایه گذار در حوزه آبی را ضروری بیان کرد و گفت: هر سرمایه گذاری از هر نقطه ایران اسلامی بخواهد و بتواند در رودخانه و ساحل فعالیت تجاری انجام دهد، آمادگی کامل برای همکاری با وی در شهرستان خرمشهر وجود دارد و در نقطه مقابل دست سودجویان و منفعت طلبان قطع خواهد شد.

وی در ادامه گفت: دربرنامه ششم توسعه کشور اقتصاد باید اقتصاد دریا پایه شود بند ت ماده 112 قانون برنامه نیز به طور مشخص بر دولت تکلیف کرده که 20 درصد از بودجه را به لایروبی و ساماندهی سواحل اختصاص دهد.

فرماندار خرمشهر با بیان اینکه این شهرستان نیاز به کار اقتصادی دارد و ظرفیت گردشگری دریایی هم یک ظرفیت جذاب، تولیدکننده ثروت و سرمایه است گفت: سواحل خرمشهر اگر به بهترین سواحل و تفرجگاه ها تبدیل شوند ضمن نشاط اجتماعی و صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذابیت خواهند داشت.

مدیر کل بندرو دریانوردی خرمشهر نیز در این جلسه بر لزوم مدیریت یکپارچه سواحل در این شهرستان تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های تاسیساتی و سواحل نیاز به مدیریت دارد و باید مدیریت یکپارچه در سواحل برقرار شود.

نوراله اسعدی به پیگیری برای احداث هشت پست اسکله در خرمشهر اشاره کرد و گفت: برای ایجاد اسکله گردشگری هشت محل جانمایی شد که 2محل در اروند صغیر است و برای احداث اسکله کارون نیز آخرین مراحل ثبت طی شده و در حال حاضر مجوز احداث چهار اسکله اخذ شده و این اسکله ها را می توان ظرف 2 ماه احداث کرد.

وی افزود: برای تخریب اسکله‌های قدیمی و احداث اسکله‌های جدید نیاز به حکم دادستانی است و به خاطر اینکه اسکله‌ها متولی ندارند باید در حکم قضایی از کلمه صریح استفاده شود اما حکم دادستان در این خصوص 2 پهلو بود و نیاز به حکم صریح است.

ضرورت اختصاص یک اسکله در خرمشهر به صیادی

رئیس اداره شیلات خرمشهر نیز در این نشست خواستار در نظر گرفتن یک اسکله صیادی برای پهلوگیری شناورهای صیادی شد و گفت: اسکله‌ها باید طوری مدیریت شوند که سواحل تلفیقی از شیلاتی، ماهی و قایق رانی باشند.

احمد علی پناه اظهار داشت: می توان اسکله ها را طوری طراحی کردد که در یکی از اسکله ها عرضه ماهی و فعالیت تفریحی همزمان انجام شود چرا که برخی از گردشگران به دنبال خرید ماهی هم هستند.

رئیس اداره شیلات خرمشهر در ادامه به برشماری مشکلات صید و صیادان در خرمشهر پرداخت و گفت: بعد از پایان جنگ صیادان اسکله ای ساختند که در آن موقع بیش از 150 شناور صیادی به خرمشهر برگشتند اما اکنون تنها حدود 30 شناور باقی مانده است.

احمد علی پناه اظهار داشت: با توجه به اینکه از اسفند سال گذشته تا 6 ماه بعد فصل صید و صیادی و بحث گردشگری در خرمشهر است شناورهای صیادی امنیت تردد ندارند و هر شناوری در رودخانه کارون به خصوص محدوده پل آزادی (قدیم) با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: خرمشهر از لحاظ پهلوگیری و امنیت شناورها بهترین نقطه در استان خوزستان بوده و هر شناور در هر نقطه ای می تواند پهلو بگیرد اما مشکل اصلی در رودخانه کارون نبود متولی و مدیریت واحد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر نیز حفظ و بازسازی اسکله بازمانده از دوران دفاع مقدس به عنوان اثر ملی مربوط به آن دوران را خواستار شد و گفت: یکی از اسکله های گردشگری در مقابل موزه جنگ خرمشهر واقع است که در سال های دفاع مقدس محل حمل مهمات بوده و هنوز بقایای آن دوران باقی مانده که می‌توان مانع از تخریب آن شد و نسبت به مرمت و بازسازی این اسکله قدیمی اقدام کرد.

سجاد پاک‌گهر افزود: با توجه به راه اندازی موزه دریا در اداره کل بندر و دریانوردی می توان بقایای اسکله‌ها و شناورها را در این موزه حفظ کرد تا جاذبه گردشگری داشته باشند.

وی تهیه بسته سرمایه‌گذاری برای رونق سواحل را یادآور شد و گفت: با توجه به طولانی بودن روند اخذ مجوزهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بخش آبی و سواحل پیشنهاد می‌شود بسته‌های سرمایه گذاری که تمام مجوزهای لازم در آن در نظر گرفته شده به سرمایه گذار ارایه شود تا تمایل برای سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یابد.

پاک‌گهر به سرمایه گذاران متقاضی اجرای طرح های گردشگری در ساحل کارون خرمشهر اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه های تفریحی پس از گذشت سه تا چهار سال مجوز لازم را از وزارت نیرو گرفته و درخواست تسهیلات و سامانه کارا را داده است.

وی افزود: پروژه دوم مرکز گردشگری ساحلی و رستوران دریایی به همراه قایق های تفریحی بوده که اولین پروژه خاص در این حوزه است و در حدود 27 میلیارد ریال تسهیلات داشته و میزان اشتغال آن 11 نفر است.

پاک‌گهر در ادامه گفت: اگر این پروژه مجوز آب جنوب برای ساخت در رودخانه را اخذ کند پرداخت تسهیلات به آن نیز انجام می شود.

بندرخرمشهر با برخورداری از 20 پست اسکله، 230 هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی (ره) از مهمترین بنادر کشور در حوزه خلیج فارس است و به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پر مصرف کشورهای عراق و حوزه خلیج فارس، یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به این کشورها است.

*س_برچسب‌ها_س*