شنبه 14 مهر 1403

فریاد مردم جهان علیه نژادپرستی در آمریکا؛ نمی‌توانم نفس بکشم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فریاد مردم جهان علیه نژادپرستی در آمریکا؛ نمی‌توانم نفس بکشم

تهران - ایرنا - «نمی‌توانم نفس بکشم»، صدایی ملتماسه از گلوی رنگین‌پوستی در آمریکا بود که بار دیگر نژادپرستی پلیس این کشور را آشکار ساخت؛ اما تداوم چنین خشونت‌ها علیه سیاهپوستان در ایالات متحده، سبب شد تا فریاد انتقاد و اعتراض مردم جهان در کشورهای مختلف نیز بلند شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک افسر پلیس آمریکایی به نام «درک شووین» چند روز پیش، پس از بازداشت «جورج فلوید» جوان سیاهپوست آمریکایی، زانو بر گردن وی نهاد و فشار را بر او تا حدی بالا برد که راه نفس کشیدن را بر او بست. فلوید پس از انتقال به بیمارستان درگذشت؛ اما این رفتار نژادپرستانه از دیدگان مردم و شبکه‌های اجتماعی پوشیده نماند تا این وحشیگیری را همه جهانیان شاهد باشند و فریاد اعتراض‌ها علاوه بر آمریکا به کشورهای دیگر نیز کشیده شود.

در آمریکا، در ششمین روز اعتراض‌ها، مردم ایالت‌های مختلف به خیابان‌ها ریختند و با برخورد خشونت بار پلیس و شلیک گاز اشک آور از سوی آنها مواجه شدند.

معترضان در حالی در تجمع‌های اعتراضی شرکت کردند که آمریکا هنوز با کرونا دست به گریبان است و بسیاری از معترضان با ماسک به خیابان‌ها آمده‌اند. تظاهرکنندگان آمریکایی علاوه بر محکوم کردن اقدام پلیس، خواستار کاهش بودجه پلیس و دستگاه های امنیتی آمریکا و اختصاص آن به بخش های آموزشی و درمانی شدند.

در حالی که اعتراض تا حد زیادی به آرامی برگزار شد، برخی به مغازه‌ها حمله کرده و با شکستن شیشه مغازه‌ها، اموال را غارت کردند.

اعتراض های گسترده در چند ایالت آمریکا به ویژه در شهرهای مینیاپولیس، آتلانتا، نیویورک، واشنگتن و لس‌آنجلس روی داده است. با وجود آنکه افسر پلیسی که سبب کشته شدن فولید شد به قتل عمد نوع سه متهم شده، اما موج اعتراض‌ها از سیستم نژادپرستانه آمریکا همچنان رو به افزایش بوده و خشم مردم از نژادپرستی و خشونت پلیس آرام نگرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر ناآرامی‌ها در ایالات مختلف ادامه یابد، دولت فدرال وارد عمل خواهد شد و از ارتش استفاده خواهد کرد. ترامپ در مراسم ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا معترضان را اراذل و اوباش خواند و گفت: مرگ جورج فلوید یک فاجعه سنگین بود، اما به آشوبگران اجازه نمی‌دهم مسلط شوند.

نیروهای گارد ملی آمریکا در بسیاری از شهرها و ایالت‌ها برای کنترل تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر، گماشته شدند و به دلیل برخورد خشن و سرکوب معترضان مورد انتقاد مردم قرار گرفتند. شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای ترامپ و هشدارهای مقام‌های ایالتی، تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، بعضی شهرها قانون منع آمدوشد به اجرا گذاشتند و در برخی مناطق نیز از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا که شهر واشنگتن مهمترین بخش آن است، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی در مقابله با معترضان فعال کردند.

اما تجمع‌های اعتراضی به آمریکا محدود نشد، به طوری که صدها نفر در کپنهاگ دانمارک نیز در اعتراض به قتل شهروند آمریکایی، تظاهرات کردند. تظاهرات اعتراضی در دانمارک روز یکشنبه با حضور نزدیک به دو هزار نفر مقابل سفارت آمریکا در کپنهاگ آغاز شد و در خیابان‌های این شهر ادامه یافت. در این تظاهرات معترضان پلاکاردهایی با پیام‌هایی مبنی بر اجرای عدالت به دنبال قتل سیاهپوست آمریکایی در دست داشتند.

پلیس کپنهاگ اعلام کرد که این تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار شد.

این بزرگترین تظاهرات در کپنهاگ از زمان تجمع سال 2009 همزمان با برگزاری کنفرانس تغییرات جوی در این شهر است.

نیوزیلند نیز صحنه اعتراض مردمی به نژادپرستی بود. هزاران نفر در اعتراض به قتل فلوید، در خیابان های شهر اوکلند نیوزیلند تظاهرات کردند و فریاد اعتراض سردادند. جمعیت زیادی از شهروندان شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند به نشانه همبستگی با اعتراض های ضدنژادپرستی در آمریکا و اوکلند، تجمع کردند.

سازمان دهندگان پیش از برگزاری تجمع اوکلند در نشست خبری اعلام کردند: ما یکپارچه می‌مانیم تا اهمیت زندگی سیاهپوستان را نشان دهیم. این مساله صرفا مربوط به جورج فلوید نیست، بلکه آزار و اذیت جامعه سیاهپوست، یک مساله همیشگی بوده و هست. نژادپرستی فقط معضل جامعه آمریکا نیست، بلکه بسیاری از کشورها از جمله نیوزیلند با آن دست به گریبان هستند. در همین حال، معترضان به قتل سیاهپوست آمریکایی، مقابل سفارت این کشور در برلین پایتخت آلمان تظاهرات کرده و نژادپرستی پلیس آمریکا را محکوم کردند.

در دو روز گذشته نیز انگلیسی‌های معترض به نژادپرستی در این کشور و قتل یک سیاهپوست توسط پلیس سفیدپوست آمریکایی، در خیابان‌های لندن و سایر شهرهای انگلیس دست به تظاهرات زدند.

صدها تن از معترضان در چارچوب پویشی به نام «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، در منطقه بریکستون در جنوب لندن تجمع کرده و علیه نژادپرستی و حمایت از سیاهپوستان شعارهایی سردادند. آنها ضمن حمل شعارنوشته‌هایی که روی آن عبارت‌هایی همچون «سیاهپوستان مهم هستند؛ ننگ بر اسلام هراسی و به مهاجران خوش‌آمد می‌گوییم»، فریاد می‌زدند: انگلیس بی‌گناه نیست.

در این حرکت اعتراضی که در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، فعالان حقوق‌بشری، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و دانشجویان سخنانی را در محکومیت رفتار پلیس آمریکا ایراد کردند. تظاهرات مشابهی نیز در شهرهای بیرمنگام، منچستر، کاردیف و گلاسکو در چارچوب پویش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» برگزار شده و معترضان مراتب انزجار خود را از نژادپرستی در سراسر جهان ابراز کردند.

براساس اعلام پلیس لندن،11 معترض به نژادپرستی در این کشور که برای اعلام همبستگی و حمایت از شهروندان آمریکایی دست به تظاهرات زدند، بازداشت شده‌اند. از این تعداد 5 نفر مقابل سفارت آمریکا دستگیر شدند.

«درک شووین» افسر پلیس سابق مینیاپلیس ایالت مینه‌سوتا که به قتل فلوید متهم است، در حال حاضر در زندانی با حداکثر تمهیدات امنیتی به‌سر می‌برد.

او به کانون خشم و اعتراض های خیابانی چهار روزه در آمریکا مبدل شده است.«بنیامین کرومپ» وکیل مدافع خانواده فلوید گفت که به اعتقاد وی، شووین باید به قتل درجه یک متهم شود. 2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
فریاد مردم جهان علیه نژادپرستی در آمریکا؛ نمی‌توانم نفس بکشم 2
فریاد مردم جهان علیه نژادپرستی در آمریکا؛ نمی‌توانم نفس بکشم 3