پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

فساد و ناکارآمدی دولت پهلوی مانع هرگونه پیشرفت در ایران می شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
فساد و ناکارآمدی دولت پهلوی مانع هرگونه پیشرفت در ایران می شد

موسی فقیه حقانی پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: فساد رژیم پهلوی باعث شد که در آن دوران نیز پیشرفتی متناسب با نیازهای کشور حداقل در حوزه زیرساخت‌ها هم نداشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی فقیه حقانی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران در خصوص مقایسه دستاوردهای انقلاب و رشد و توسعه ایران پس انقلاب در گفتگو با  صبح زاگرس گفت: پیشرفت دوران جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف به هیچ وجه با کل دوران پهلوی و قاجار قابل مقایسه نیست، اگر آن دو دوره را با 43 سال بعد از انقلاب مقایسه کنیم باتوجه به منابع و پیشرفت هایی که در این زمینه وجود دارد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در دوران قاجار جریان نفوذ در ایران حضور جدی داشت و در دوران پهلوی تبدیل به دوران سلطه بیگانگان شده بود، به گونه ای که در بسیاری از زمینه اجازه ورود نداشتیم مثلاً در حوزه فناوری ها به هیچ وجه ایران اجازه ورود نداشت، از فناوری های نظامی تا عرصه‌های علمی و صنعتی دیگر، در برخی از عرصه که می‌توانستیم ورود پیدا کنیم هر گونه که میل آنها بود باید عمل میشد مثلاً در زمینه جاده ها و ارتباطات ریلی و جاده ای اینگونه بود.

حقانی بیان کرد: بیگانگان در دوره پهلوی با توجه به اینکه به دنبال یک دولت وابسته بودند و پهلوی این امر را برای آنها محقق کرده بود، در حوزه هایی مختلف دخالت می کردند و فساد رژیم پهلوی باعث شد که در آن دوران نیز پیشرفتی متناسب با نیازهای کشور حداقل در حوزه زیرساخت‌ها هم نداشته باشیم. وی گفت: بیگانگان و قدرت‌های بزرگ در دوران پهلوی بر عکس دوران قاجار اجازه کشیدن راه‌آهن را دادند ولی مسیر را به دلخواه خود مشخص کردند، به این معنا که مجبور کردند باید راه آهن شمال به جنوب داشته باشیم در حالی که برای کشور ما راه آهن شرق به غرب مطلوب تر بود که بعد بر اساس آن بتوان سایر مناطق را ریل گذاری کرد و به شبکه ریلی کشور اضافه کرد. این پژوهش گر انقلاب اسلامی در خصوص اجرای جاده های بین شهری قبل از انقلاب گفت: در دوره قاجار کشور انگلیس و روسیه اجازه کشیدن جاده را نمی دادند ولی در دوره پهلوی دیگر برای آنها اهمیتی نداشت که ایران بخواهد در مراکز میانی و جنوب و شمال جاده سازی داشته باشد، اما غارت گسترده منابع ایران توسط بیگانگان و فساد رژیم پهلوی و ناکارآمدی آن اجازه نداد حتی در حوزه راه های مواصلاتی کشور نیز پیشرفت داشته باشیم. موسی فقیه حقانی در ادامه گفت: در برخی از زمینه ها در دوران پهلوی ممنوعیت ورود داشتیم مثل ذوب‌آهن و صنایع سنگین که هیچوقت غربی‌ها اجازه نمی دادند ایران به سمت بهره‌برداری از این منابع حرکت کند. وی همچنین به ناکارآمدی حکومت های قاجار و پهلوی اشاره کرد و گفت: در این دوره ها ایران فرصت‌های خوبی برای پیشرفت داشت ولی به دلیل فساد از این فرصت‌ها استفاده نشد و باعث شد ایران در حوزه صنعت یک کشور کاملا عقب افتاده و مونتاژ گر باشد که مونتاژ کننده صنایع دم‌دستی است. نویسنده کتاب «تاریخ فراماسونری در ایران» افزود: در حوزه محصولات کشاورزی و مایحتاج مردم کلاً وارد کننده بودیم و در حوزه فناوری صفر بودیم که به هیچ وجه قابل مقایسه با بعد از انقلاب نیست. حقانی بیان کرد: حجم خدمات عمرانی بعد از انقلاب و تلاش برای تکمیل زیرساخت‌ها اصلاً با دوره قاجار و پهلوی قابل مقایسه نیست، ایران سال 57 در زمینه گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی، تلفن و بهداشت جز کشورهای عقب‌مانده جهان بود. وی گفت: از جهت ارائه خدمت در کشور، گسترش شبکه‌های مواصلاتی، توزیع برق و خطوط تلفن در کشور اتفاقاتی است که در چهل و سه سال بعد از انقلاب به واسطه رویکرد انقلابی و رویکرد جهادی که در جوانان این کشور وجود داشته است، به وجود آمد. حقانی بیان کرد: به قول مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، اگر سستی ها و نا همراهی های برخی از دولتها و افراد نبود این موارد و پیشرفت ها که با کل دوران قاجار و پهلوی قابل مقایسه نیست نیز چشمگیر تر می شد و اکنون نیز امید است با این رویکرد جهادی که در کشور حاکم شده، بتوانیم گام بزرگ تر مستحکم تر و با پیشرفت بیشتر در گام دوم انقلاب اسلامی برای و توسعه کشور برداریم. موسی فقیه حقانی، استاد دانشگاه، مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی دوره پهلوی موسسه امام خمینی (ره)، معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و سردبیر فصلنامه تاریخ معاصر ایران است. وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. از دکتر حقانی ده ها مقاله تاریخ و کتاب های متعددی منتشر شده. «تاریخ تحولات سیاسی ایران» به همراه دکتر موسی نجفی، «تاریخ فراماسونری در ایران» و «خاندان پهلوی به روایت اسناد» از جمله کتاب های دکتر حقانی است. خبرنگار: دوستانی

انتهای پیام /