پنج‌شنبه 12 مهر 1403

قیام 15 خرداد سند حقانیت نهضت خمینی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قیام 15 خرداد سند حقانیت نهضت خمینی است

اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: قیام 15 خرداد تجلی استقلال‌طلبی ملت ایران و سند حقانیت نهضت خمینی کبیر است.

آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیام 15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم فهیم و زمان‌شناس ایران اسلامی علیه سلطه خارجی و نظام شاهنشاهی است و راهبری مقتدرانه امام خمینی (ره) و یاری روحانیت انقلابی در تداوم آن نقش محوری و اساسی داشت.

وی ادامه داد: رویداد خونین 15 خرداد بر صفحه تاریخ ایران حک شده و یادآور وحدت، همبستگی و پیوند معنوی ملت ایران و عمق بصیرت دینی آنان است و به برکت این اتفاق بزرگ بیش از چهار دهه است نظام اسلامی با عزت و افتخار در جهان مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: قیام 15 خرداد علاوه بر اینکه زمینه‌ساز جنبش‌ها و قیام‌های مردمی دیگر شد، مسیر رسیدن به انقلاب اسلامی را هموار کرد و رژیم طاغوت متوجه عظمت جنبش مردمی با اراده و توکل خدایی شد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بر اساس وظیفه دینی مبنی بر اینکه علمای اسلام باید پاسدار دین و شریعت باشند، در مقابل رژیم پهلوی که به دستور اربابان خود دنبال تحقیر امت و زیرپاگذاشتن عزت نظام اسلامی بودند قیام کرده و این حلقه حمایت ناب مردمی بود که نهال انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و امروز همه در سایه درختی تنومند باید شاکر و قدردان این تفکر باشیم.

وی اضافه کرد: گروه‌های مرجع فکری و نخبگان سیاسی و فرهنگی از جمله روحانیان و استادان دانشگاه باید واقعه 15 خرداد را برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی به بهترین شکل تبیین کنند تا همه بدانند که انقلاب اسلامی به آسانی به دست نیامده و برای پیروزی آن زحمات بسیار زیادی کشیده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: صبر و استقامت امام خمینی (ره) به عنوان الگوی رفتاری و منش خادمان و کارگزارن نظام اهمیت زیادی دارد و آحاد جامعه باید در راستای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل گام بردارند. سحرگاه 15 خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ی امام راحل در قم یورش بردند وآن حضرت را که در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه، جنایات شاه را بر ملا کرده بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از دستگیری امام (ره) نگذشته بود که مردم قم به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبر خود پرداختند و مردم تهران و چند شهر دیگر نیز دست به اعتراض زدند.

مردم ایران که با قیام گسترده ی خود نشان دادند خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند با هجوم نیروهای شاه مواجه شده و عده زیادی به شهادت رسیدند.

*س_برچسب‌ها_س*