سه‌شنبه 3 مهر 1403

مردمی بودن؛ نقشه راه دولت سیزدهم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مردمی بودن؛ نقشه راه دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - دیدار چهره به چهره آیت الله دکتر ابراهیم رییسی در کسوت سیزدهمین رییس جمهوری نظام جمهوری اسلامی با مردم، بارقه های امید را برای رسیدن به اهداف اولیه و مقدس انقلاب اسلامی در دل مردم کشور روشن کرده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه پژوهش ایرنا، شاید شما هم شنیده باشید که به طور مثال شاه عباس با دوربینش از داخل قصر همه جا را می دید و یا با ملبس کردنش در کسوت افراد عادی به شهرها سفر می کرد و اتفاقات عجیب و شنیداری روی می داد؛ هر چند که این قصه ها هیچگاه سنخیت واقعی نداشته و بدون سند دقیق و متقن صرفا برای گرم کردم محفلی و یا قصه گویی انجام می شد.

در روایت های تاریخی برای برخی از حاکمان چنین نوشته اند که آنان با جامه ای ساده و در کسوت دراویش و یا بازرگانان در شهرها به گشت و گذار می پرداختند تا از اوضاع زمامداری افراد منتصب اطلاع یابند و داستان های غلوآمیز زیادی نیز از این موضوع روایت شده است.

هر چند که در روایت و آموزه های دین مبین اسلام به این امر تاکیدات زیادی شده است، به گونه ای که در نهج البلاغه می خوانیم که حضرت امیرالمومنین علی (ع) به دفعات همنشینی حکام و فرمانداران منصوبش را با مردم عادی و علی الخصوص ستمدیدگان و قشرهای محروم توصیه کرده اند.

تاریخ پادشاهی چند هزار ساله ایران تا قبل از انقلاب اسلامی ایران کمتر شاهد چنین امری بوده که سران مملکت خود را مدیون مستضعفان و کوخ نشینان جامعه بدانند، اما حضرت امام خمینی (ره) با توسل به آموزه های اسلامی و شیعی این سد بین مردم و نظام را ویران ساخت تا همه بتوانند به راحتی با هر مسوولی در ارتباط باشند؛ هر چند که این اقدام و طلیعه نور سبب هراس استعمارگران شد و بر همین اساس نیز ترورهای فراوانی در ابتدای انقلاب از سران و مدیران ارشد نظام صورت گرفت.

این ترورهای ناجوانمردانه برای خادمین مردم آنچنان افزایش یافت که چاره ای جزء افزایش مراقبت های امنیتی ایجاد نکرد و بر همین اساس مقرر شد تا برقراری امنیت کامل در کشور اندکی از این ارتباطات سهل الوصول مردم با مسوولان کاسته شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکنون بارها به دفعات بر مردمی بودن دولتمردان تاکید کرده اند و خیر و برکات دنیوی و اخروی اینگونه عملکردها را گوشزد نموده اند. ایشان در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دوباره ای بر این موضوع داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: "یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیت محقق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی." {1}

البته سابقه آیت الله دکتر ابراهیم رییسی در کسوت های پیشین همچون تولیت آستان قدس رضوی علیه السلام، دادستان کل ویژه روحانیت و یا رییس قوه قضاییه نشان از عملکرد مردمی ایشان دارد و اکنون نیز در جایگاه رئیس جمهوری همچنان، سبق و سیاق گذشته را دارد و همین روحیه انقلابی می تواند بارقه های امید را در دل مردم روشن سازد. {2}

ایجاد اوج امیدواری با ارتباط چهره به چهره رییس جمهوری

محمد مهدی فروردین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش ایرنا اظهار داشت: وقتی وزیر و یا مسوولی در بین مردم حاضر می شود و از نزدیک با آنان ارتباط و به گفت و گو می نشیند به طور حتم آشکارتر و آگاهانه تر، مشکلات را شناسایی می کند و همین امر می توانه به مثابه یک بانک اطلاعاتی بسیار موثق و مفیدی بشمار رود.

نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی افزود: حضور این مدیران و مسوولان نظام در جمع مردم و گفت و گوی بی واسطه با آنان، اطلاعات ارزشمندی کسب می کنند که در برنامه ریزی و چاره اندیشی برای رفع مشکلات شهروندان قطعا راهگشا خواهد بود.

وی گفت: البته ذکر این نکته هم مهم است که باید مسوولان، وزرا و یا نیروهایی که دولت را در این سفرهای استانی همراهی می کنند؛ ضمن شناخت دقیق از ظرفیت های منطقه، از تخصص های لازم را هم داشته باشند.

فروردین ادامه داد: اگر این افراد دارای اختیارات مناسب و مطلوب نیز برای تصویب مصوبات در سفرهای استانی داشته باشند؛ قطعا در پیشبرد امور کشور و اهداف عالی نظام می تواند، بسیار ثمربخش بوده و برکات ارزشمندی را نصیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آیت الله دکتر ابراهیم رییسی یک چهره مردمی هستند و شعار دولت سیزدهم نیز بر همین اساس دولت مردمی و انقلابی است و قطعا سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با شهروندان می تواند اوج امیدواری را در مردم ایجاد کند.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدوارم که خروجی این سفرهای پربرکت استانی و ارتباط نزدیک رییس جمهوری با آحاد جامعه در نهایت به نفع اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

سفرهای استانی سیره امام و رهبری است

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه به خبرنگار گروه پژوهش ایرنا گفت: رییس جمهوری و هیات وزیران به هر میزان که از مشکلات مردم آگاه تر شوند، قطعا عزم و اراده جدی تری برای حل و برطرف ساختن مشکلات خواهند داشت.

وی اظهار داشت: آیت الله دکتر ابراهیم رییسی با سفرهای استانی می تواند از نزدیک با مشکلات استان ها مواجه شود که این رویارویی زمینه مناسب و مطلوبی برای امکان ارزیابی و سنجش کارآیی کارکنان و مدیران را فراهم می آورد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: البته این اقدام سیره انقلاب اسلامی بوده و امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این راستا توصیه های فراوانی برای گسترش ارتباط و حضور در جغرافیای مختلف را برای مدیران و کارگزاران نظام توصیه کرده اند.

بیگی ادامه داد: این مهم اگر با برنامه ریزی صورت گیرد؛ می تواند فرصت قابل توجهی برای کم کردن فاصله بین مردم و کارگزاران فراهم سازد ولی اگر خدایی ناکرده اگر برنامه ریزی دقیق و متقن علمی صورت نپذیرد؛ می تواند به ضد خودش تبدیل شده و باعث تضعیف این حرکت ارزشمند شود.

وی با بیان اینکه در سفرهای استانی بایستی تصمیاتی اخذ شود که دارای ضمانت اجرایی باشد، خاطرنشان کرد: کارگروهای مختلف در دولت بایستی قبل از سفر مشکلات موجود در استان همچون پروژه های زیربنایی و زیر ساختی را بررسی کنند و در عین حال از میزان بهره مندی و برخورداری استان از شاخص ها در حوزه هایی همچون بهداشت، درمان، تحصیل، گاز، آب، کشاورزی، صنعت، رشد سرمایه گذاری و غیره آشنا شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این کارگروه ها، راه های لازم را برای برطرف کردن ضعف ها مشخص می کنند، تصریح کرد: همچنین باید این تصمیم های رییس جمهوری در سازمان برنامه و بودجه اثر خودش را بر جای بگذارد تا بتواند پشتوانه مالی و اعتباری برای تحقق موارد اتخاذ شده، داشته باشد.

1) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48413

2) بر اساس اصل 113 قانون اساسی پس از مقام رهبری، رییس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.

*س_برچسب‌ها_س*