یک‌شنبه 15 مهر 1403

مردم، جمهوری اسلامی را بخشی از باور دینی خود می‌دانند / مردم‌سالاری تحقق یافته در انقلاب اسلامی بی بدیل است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مردم، جمهوری اسلامی را بخشی از باور دینی خود می‌دانند / مردم‌سالاری تحقق یافته در انقلاب اسلامی بی بدیل است

قنادباشی گفت: جمهوریت یعنی مردم و نقش مردم نیز در حکومتی که اسلام و قرآن مشخص می کندنیز بسیار روشن است و ما این را از اسلام گرفته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با صبح زاگرس، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) گفت: رهبر انقلاب در سی و سومین سالگرد رحلت بنیان گذار انقلاب اسلامی در بیانات خود به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظامی که از قرآن الهام گرفته است، اشاره کردند.

وی افزود: حرف و سخن مقام معظم رهبری این بود که حرف امام خمینی (ره) در پیدایش انقلاب و ادامه آن، همچنین در به سرانجام رسیدن آن یک حرکت قرآنی بوده و از جمله نتایج مهم این انقلاب همین نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه این حرکات قرآنی بوده و بر اساس قرآن صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری وقتی به لفظ جمهوری اسلامی رسیدند، اشاره کردند به اینکه ما جمهوری را از غربی ها وام نگرفته ایم چون برخی از کسانی که قلم به دست می گیرند گاهی اشاره می کنند به اینکه ما جمهوری را از اروپایی ها گرفته ایم.

وی ادامه داد: رهبرانقلاب در ادامه این مراسم به سخنان سال گذشته خود اشاره کردند و با موارد روشن نیز اثبات کردند که جمهوریت یعنی مراجعه به مردم و اینکه مردم در عرصه های مختلف حکومت نقش داشته باشند و حکومت را از اسلام و قرآن گرفته ایم، نه از غربی ها. لذا برخی از متفکرین تصورشان این است که ما اسلام را از ایران گرفته ایم و جمهوریت را از غرب گرفته ایم و یک نظامی را ترکیبی درست کرده ایم که این طوری نیست.

قناد باشی گفت: جمهوریت یعنی مردم و نقش مردم نیز در حکومتی که اسلام و قرآن مشخص می کند، بسیار روشن است و ما این را از اسلام گرفته ایم یعنی نظامی که در ایران بر پا شده است بر این اساس است.

وی بیان کرد: یعنی جمهوری اسلامی نظامی است که نه شبیه شرقی ها است و نه غربی ها و اصلا کلمه نه شرقی و نه غربی قبل از اینکه در سیاست خارجی به کار برود شعار مردم بوده و برای این بوده است که مردم بگویند ما حکومتی را می خواهیم که نه شرقی باشد و نه غربی، بلکه جمهوری اسلامی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان بیان کرد: مقام معظم رهبری در ادامه این مراسم به کارنامه این جمهوری اشاره کردند و فرمودند که ما فاصله گذاری را در زمان امام خمینی (ره) بین جمهوری ها می بینیم و جمهوری اسلامی متفاوت بود با دیگر جمهوری ها، مثلا در نپذیرفتن اشغال فلسطین؛ زیرا ما هرگز اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناختیم.

انتهای پیام /