سه‌شنبه 10 مهر 1403

مشارکت انتخاباتی را در مسلخ رقابت‌های جناحی قربانی نکنیم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشارکت انتخاباتی را در مسلخ رقابت‌های جناحی قربانی نکنیم

تهران - ایرنا - تشدید رقابت‌های سیاسی و جناحی در کمتر از 8 ماه مانده به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نرخ مشارکت شهروندان در انتخابات پیش رو را هدف قرار می‌دهد. از نگاه ناظران، تداوم روندهای موجود در تقابل مخالفان با دولت به شیوه‌هایی عوام‌گرایانه، بیش از پیش به کاهش اعتماد و امید مردم می‌انجامد.

پس از دوبار تذکر صریح رهبری به نمایندگان مجلس یازدهم و مخالفان دولت در خصوص رعایت اخلاق و پرهیز از تهمت و افترا به مسئولان اجرایی و البته نقد غیرمنصفانه علیه دولت، اگرچه تا اندازه‌ای از هجمه‌ها علیه دولت کاسته شده، ولی باز هم شاهد کژرفتاری هایی از سوی مخالفان هستیم.

تنها چند روز پس از تذکر رهبری؛ شاهد بودیم که در ادبیات مخالفان، رئیس‌جمهوری «نازک نارنجی» و «توهین کننده به مقدسات» خوانده شد و در مجلس تعدادی از نمایندگان این بار با ادبیاتی هجوگونه روحانی را مخاطب قرار دادند، نماینده‌ای «حسن جان» را به گندم‌کاری در خلیج فارس دعوت کرد و دیگری او را به «بی جگری» در جنگ با دشمن غدار و «پنهان شدن» متهم کرد.

از دید برخی ناظران، تذکر رهبری شاید تا مدت کوتاهی مخالفان را به عقب‌نشینی از حمله به دولت وادارد ولی تجربه نشان داده این جماعت در مدت کوتاهی به روش‌های معمول خود بازمی‌گردند. برخی هم معتقدند مخالفان هماوردی خود با دولت را به عرصه قانونی فرافکنی خواهند کرد.

در چنین شرایطی دستاوردهای دولت در سایه انتقادات غیر منصفانه و مشکلات گسترده ناشی از تنگ‌تر شدن دامنه تحریم‌ها و شیوع کرونا، بیش از پیش نادیده گرفته یا انکار می‌شود.

مساله این است که شرایط کنونی، برآیند دوره‌های مختلف مدیریتی کشور و کنشگری همه جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا است. وقتی به عنوان نمونه گروهی بر خلاف نظر دولت و مجلس در مورد تصویب لوایح مرتبط با پیوستن ایران به گروه اقدام مالی سکوت پیشه کردند و هشدار کارشناسان در خصوص محدود شدن امکان تعامل مالی و بانکی بین‌المللی کشورمان را نادیده گرفتند، امروز نباید مسئولیت کامل شرایط موجود را به دولت فرافکنی کنند. این مساله به ناامیدی و بی اعتمادی موجود در جامعه که در کاهش شدید نرخ مشارکت انتخاباتی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس و انتخابات میاندوره‌ای آن نمود یافت، بیش از پیش دامن می‌زند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و از نگاه ناظران با توجه به فضای عمومی جامعه و تداوم شرایط سخت معیشتی، باید نگران نرخ مشارکت مردم باشیم. «محمدمهدی عبدخدایی» دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام چندی پیش نسبت به این مساله هشدار داد و گفت: به مسئولان هشدار می‌دهم اگر وضعیت بهبود پیدا نکند و به مشکلات مردم رسیدگی نشود، فقط 20 درصد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شرکت خواهند کرد.

این در شرایطی است که امروز جمهوری اسلامی ایران و دستگاه اجرایی بیش از هر زمان دیگری نیازمند تحکیم پشتوانه مردمی یا به عبارتی اصل «جمهوریت» خود است. فشارهای بین‌المللی بر کشورمان به خاطر رویکردهای آمریکا رو به فزونی است و انسجام و وحدت میان گروه‌های سیاسی و همکاری همه ارکان نظام، تنها رمز عبور کشور از شرایط بغرنج کنونی است.

با این حال انتشار خبرها و تحلیل‌هایی در مورد استقبال برخی جناح‌های سیاسی از مشارکت کم مردم با طمع پیروزی انتخاباتی، نگرانی‌هایی را بر می‌انگیزد. چندی پیش بود که «محمود صادقی» نماینده پیشین مجلس در گفت و گویی رسانه ای گفت: شنیده‌ام که برخی نیروها در محفل‌هایی گفته‌اند اگر مردم کمتر مشارکت کنند، ما پیروز می‌شویم. این دیدگاه بسیار خطرناک است، زیرا نباید شرایط به‌گونه‌ای شود که رئیس‌جمهور هم مانند نمایندگان مجلس یازدهم با آرای حداقلی پیروز شود.

از دید ناظران، پرهیز از دعواهای جناحی با اهداف سیاسی، مساله‌شناسی دقیق از اولویت‌های کشور، ارائه برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای موثر برای عبور از چالش‌های کنونی به ویژه شرایط سخت اقتصادی و تضمین تکثر در نامزدهای انتخاباتی است که می‌تواند مردم را به اثرگذاری انتخابات به عنوان مسیری برای ایجاد تغییر در شرایط موجود امیدوار و نرخ مشارکت را افزایش دهد. چنانکه به گفته «حسین ابراهیمی» عضو جامعه روحانیت مبارز، حاکمیت باید نسبت به حضور تعداد بیشتری از مردم پای صندوق‌های رأی حساس باشد و برای تحقق این امر تلاش‌های لازم را انجام دهد. به هر حال طبیعی است که هر چقدر تعداد رأی‌ها در انتخابات بیشتر باشد، نشانگر اعتماد مردم به سیستم و البته افزایش مشروعیت حاکمیت است که این به خودی خود دستاوردی بسیار گران‌بها است‌.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*