یک‌شنبه 15 مهر 1403

مشقت فناوران در دریافت مجوز فعالیت / اجرای دستورالعمل تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در استان معطل اقدام استانداری

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مشقت فناوران در دریافت مجوز فعالیت / اجرای دستورالعمل تشکیل ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در استان معطل اقدام استانداری

رضا فیض آبادی گفت: سخت‌گیری در صدور مجوز برای آغاز فعالیت و یا ادامه فعالیت شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور از مهمترین مشکلات فناوران و فعالان در این حوزه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا فیض آبادی، معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: موضوع اقتصاد دانش بنیان طی چند سال اخیر در سطح کشور مورد گفتمان بوده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تلاش کرده است تا فعالیت در حوزه فناوری و دست آوردهای دانش بنیانی در سطح کشور توسعه پیدا کند.

فیض آبادی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی نامگذاری کرده است، این اقدام موجب شده است تا تعدادی از سازمان ها از جمله جهاد کشاورزی و صمت در راستای تحقق شعار سال اقداماتی را انجام دهند و وزارتخانه ها نیز در این زمینه برنامه ریزی کنند.

وی افزود: البته باید زمان گذاشت تا با گذر زمان مشاهده کرد که نتایج اقدامات بخش دولتی برای تحقق شعار سال تا چه حدی بوده و چه اثراتی را به همراه داشته است.

این مسئول درباره عدم اعتماد جامعه به دست آوردها و تولیدات فناوران نوپا نیز بیان کرد: عدم اعتماد بخش دولتی و بخش خصوصی به واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان نوپا از جمله مشکلات این حوزه است.

وی افزود: بروز این مسئله ریشه در معرفی نشدن فعالیت این واحدها و شرکت ها در سطح جامعه دارد.

فیض آبادی ابراز امیدوار کرد: شعار سال زمینه ساز اعتمادسازی جامعه به فناوران جوان و دست آوردهای آنان بشود تا حجم تولیدات در این حوزه بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: شاهد هستیم از نوروز امسال رسانه ها و تریبون های نماز جمعه بر تبیین و توضیح درباره فعالیت های این حوزه ورودی جدی داشته اند.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین سخت گیری در صدور مجوز برای آغاز فعالیت و یا ادامه فعالیت شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را از مهمترین مشکلات فناوران و فعالان در این حوزه اعلام کرد و گفت: دستگاه های اجرایی در زمینه صدور مجوزها بسیار سخت گیرانه عمل می کنند.

وی گفت: درباره حل این مسئله نامه نگاری ها با دفتر معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است که امیدوار هستیم نهاد ریاست جمهوری در این زمینه تصمیمات کارگشایی را در دستور کار قرار دهد.

فیض آبادی خاطرنشان کرد: تقاضا بر این است که مجوزها با انعطاف بیشتر صادر شوند و صدور مجوز در داخل هر استان میسر شود و فناوران برای دریافت مجوز به پایتخت مراجعه مستمر نداشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: دولت در زمینه حمایت از تولیدات دانش بنیانی در کشور لایحه ای را به مجلس ارائه داده است که هنوز در دست بررسی است.

این مسئول بیان کرد: تصویب آن، مشکلاتی از جمله مسئله صدور مجوزها و اختصاص زمین به پارک های علم و فناوری در سطح شهرستان ها به منظور استقرار هر چه بیشتر واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان را حل خواهد کرد.

وی در ادامه بر ضرورت و لزوم تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در سطح استان ها تاکید کرد و گفت: هر چند وزارت کشور طی ارسال نامه ای به استانداری ها خواستار تشکیل این ستاد در سطح استان ها شده است، با این وجود، با گذشت یک ماه از سال این مسئله هنوز اجرایی نشده است.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین افزود: البته وزارت کشور در این نامه خواستار شده است که در سطح استان ها، پارک های علم و فناوری عضو شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان مسائل این حوزه با حضور فناوران همچنین دستگاه های اجرایی ذی ربط مورد بحث و گفت و گو قرار خواهند گرفت تا برنامه ها و راهکارها برای حل آنها مصوب و در دستور کار قرار گیرند.

فیض آبادی در بخش دیگری از سخن خود به دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده دانشگاه ها باید در زمینه اقتصاد دانش بنیان برنامه داشته باشند، نیروی تخصصی، پرورش دهند همچنین هیات علمی جذب کنند و می بایست ساختار و منابع مالی تعریف کنند و آیین نامه های خود را بر همین محور تنظیم کنند زیرا تحقق اقتصاد دانش بنیان به همکاری دانشگاه ها نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه هایی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه شریف در همین زمینه اقدام و حرکت کرده اند.

این مسئول گفت: در استان خراسان شمالی و در استان های همتراز خراسان شمالی هنوز این زیرساخت فراهم نیست که دانشگاه های استان باید در زمینه جذب رشته ها در سطح تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو اقدام کنند.

وی همچنین یادآور شد: مراکز تحقیقاتی و مطالعات کاربردی در حوزه های مختلف از جمله در حوزه صنعت باید راه اندازی شوند تا همکار پارک های علم و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باشند.

افزون بر این، معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی بر اهمیت همکاری آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری نیز تاکید کرد و گفت: برنامه های ترویجی و آگاه محور برای پرسنل، معلمان و دانش آموزان به منظور آشنایی با فعالیت حوزه فناوری باید تدوین و اجرایی شوند.

فیض آبادی در خاتمه توصیه کرد: مسئولان اجرایی کشور بر فراهم شدن زیرساخت های نرم افزاری (تولید ایده های فناورانه به منظور تولید محصولات فناورانه و نوآورانه) و زیرساخت های سخت افزاری (تامین زمین، آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت) همچنین آسان تر کردن صدور مجوزها برای فناوران، اعتماد سازی در جامعه برای خرید این محصولات فناورانه همچنین رشد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش عصراترک، در خراسان شمالی 21 شرکت صنایع خلاق دارای مجوز در زمینه اقتصاد روستایی فعالیت دارند.

همچنین در خراسان شمالی 128 واحد فناور دارای مجوز با استقرار در پارک علم و فناوری استان و مراکز رشد شهرستان ها در زمینه تولید محصولات فناورانه و نوآورانه فعالیت می کنند.

افزون بر این، در خراسان شمالی 31 شرکت دانش بنیان دارای مجوز نیز فعالیت می کنند که 18 شرکت از آنها در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

انتهای پیام /