دوشنبه 16 مهر 1403

معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند

خواسته یا ناخواسته در یک یا دو دهه گذشته، بسیاری از این فرهنگ های استان یزد به شدت دچار تغییر شد و برخی تعاریف گذشته را به سختی می توان در زندگی مردم یزد پیدا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، فرهنگ را می توان در لباس هر حوزه ای به شکلی مصور شد، موضوعی اساسی که در دنیا این روزها به عنوان یک علم مستقل توانسته در هر زمینه حرف برای گفتن داشته باشد.

فرهنگ بی شک با تاریخ، تمدن و گذشته هر جامعه رابطه مستقیم داشته و همین موضوع باعث ایجاد تفاوت ها بین جوامع را به وجود اورده است و بشر امروزی با تکیه بر همین تفاوت ها به بسیاری از نیازهای خود دسترسی پیدا می کند.

برای مثال فرهنگ اقتصادی یک جامعه می تواند بر توانمندی یا ناتوانی آن جامعه اثر مستقیم بگذارد، جامعه ای که با حفظ فرهنگ اقتصادی، سیاست های درستی پیشه کند نه تنها نیازهای خود را تامین خواهد کرد بلکه تامینکننده نیازهای جوامع دیگر هم خواهد بود و گاها حتی می تواند فرهنگ خود را در اقتصاد به سایر جوامع صادر کند.

در موضوع «جهاد تببین» که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ان تاکید داشتند، فرهنگ به عنوان محوری ترین مسئله دارای اهمیت است و در حوزه ای که وارد شویم این مسئله قابلیت تعریف دارد و با توجه به بروز زمینه های استحاله فرهنگی در جامعه امروز تا این مسئله ترمیم نشود تبیین به شکل حقیق خود اثرگذار نخواهد بود.

استان یزد در میان همه شاخصه هایی که برای خود تعریف کرده است از زمان های دور به فرهنگ غنی و ریشه داری مجهز بوده که بسیاری از پیشرفت های امروزی خود را مرهون این فرهنگ غنی است.

تعاریفی چون سخت کوشی، قناعت، دینداری، انصاف، خوش حسابی و ساده زیستی از متعالی ترین نعاریفی است که در بند بند زندگی یزدی ها از گذشته رسوخ کرده است و همه به نوعی کلید تمام موفقیت های استان یزد همین تعاریف می دانند، در گذشته نه چندان دور تجار یزدی در بازار کشور اعتباری ویژه ای داشتند و به قولی چک یزدی اعتبار است!

اما خواسته یا ناخواسته در یک یا دو دهه گذشته، بسیاری از این فرهنگ ها به شدت دچار تغییر شد و برخی تعاریف گذشته را به سختی می توان در زندگی مردم یزد پیدا کرد.

امروزه خانه های ساده و کاهگلی یزدی به برج های مجلل با نماهای میلیاردی بدل شده است، تجمل گرایی جای ساده زیستی را گرفته و حتی با نگاهی به وضعیت چک های برگشتی تقریبا می توان گفت دیگر به چک یزدی ها هم اعتباری نیست! و این فقط در یک تعریف می گنجد استحاله فرهنگی!

یکی از نهادهایی که می تواند در زمینه فرهنگ حرف برای گفتن داشته باشد کمیسیون فرهنگی شورای شهرها است که چگونه با رصد و پایش آسیب های فرهنگی و اجتماعی، برای بهبود سطح کیفی و حفظ تعاریف فرهنگی یک شهر مانند شهر تاریخی یزد برنامه ریزی شود.

از این روز پایگاه خبری یزدرسا با تشکیل میزگردی با حجت الاسلام سید ناصر حیدری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد و فاطمه زارع بیدکی فعال فرهنگی و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر به کنکاش در برخی چالش های فرهنگی و دلایل استحاله فرهنگی با رویکرد رسیدن به جهاد تببین پرداخته است.

یزدرسا: استحاله فرهنگی از کجا نشات می گیرد و چرا جامعه ای دچار تغییر فرهنگ می شود؟

حجت الاسلام حیدری: استحاله فرهنگی یا تغییر سبک زندگی یا مغلوب تهاجم فرهنگی شدن یک شبه اتفاق نمی افتد و این نبوده که یک روز صبح پا شویم و ملاحضه کنیم چیزی از هویت ایرانی اسلامی یزدی ما باقی نمانده بلکه دشمن بر خلاف همه تصوراتی که می شود با حوصله زیاد و برای درازمدت برای تغییر سبک زندگی ما برنامه ریزی کرده است.

دشمن طی صد سال گذشته نگاه ها را به سبک زندگی از خوراک و پوشاک گرفته تا گویش ها و زبان را دستخوش تغییر قرار داده است و مطمئنا نباید انتظار داشت راه مقابله با ان هم یک شبه اثر کند.

برخی دغدغه مندان فرهنگ این انتظار دارند مثلا در یک ماه و دو ماه اتفاق خاصی در زمینه فرهنگ یک شهر تاریخی مانند یزد به وجود نیامده در صورتی که در موضوع فرهنگ زمان مقابله نسبت به زمان هجمه به مراتب بیشتر است و زمان زیادتری را برای مقابله می طلبد.

به تعبیر قرآن کریم در مقوله فرهنگ باید «اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» هم باشیم و اگر جنگ تحمیلی را در کنار جنگ نرم قرار دهیم می بینیم در جنگ تحمیلی دشمن با همه قوا و تا دندان مسلح به میدان امد و هشت سال کشور ما را با زحمت روبرو کرد و ده ها سال کشور ایران را به عقب انداخت و چه جوان هایی از این سرزمین به خاک و خون کشیده شدند و در حوزه جنگ نرم هم در صد سال گذشته دشمن هزینه زیادی را به پای تهاجم فرهنگی ریخته است.

فقط در قبال شبکه های فارسی زبان ماهواره ای بررسی کنید چه میزان هزینه ریخته شده است و یه زمانی معروف بود می گفتند کل هزینه فرهنگی کشور را تنها می توان با یک شبکه ای مانند بی بی سی مقایسه کرد.

از این سو سازمان تبلیغات اسلامی که به نوعی متولی دین و ارزش های اسلامی است در حال حاضر که به شرایط مطلوب رسیده، سرانه هر شهروند به ازای هر نفر در یزد 3هزار تومان اعتبار دارد یعنی از 15 بخشی که در زیرمجموعه یک سازمانی مانند سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد به ازای هر شهروند 3 هزار تومان تقریبا می توان گفت هیچ است.

در حال حاضر در شورا موضوع بودجه سال اینده مطرح است و برای سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری یزد که از مهم ترین نهادهای فرهنگی به حساب می آید برای هر شهروند یزدی سرانه 45 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این هزینه ها در قبال دشمنی که در جنگ نرم هم تا دندان مسلح است نتیجه ای جز تلفات و ایجاد زحمت ندارد هر چند که وعده خدا نصرت و پیروزی اسلام است اما نباید در راه رسیدن به پیروزی دائما تلفات بالا داد.

یزدرسا: زمانی که صحبت از تهاجم فرهنگی یا مفاهیمی از این دست می شود نوک پیکان آن به سمت خانواده می رود این موضوع چه میزان در تغییر فرهنگ ها اثر گذار است؟

فاطمه زارع بیدکی: مجموعه باورها و اعتقادات و ارزشها و هنجارها و هرآنچه در سطح جامعه با ان زندگی می کنیم را می توان در حوزه فرهنگ تعریف کرد و وقتی صحبت از فرهنگ زندگی می شود از اشتغال، ازدواج و خانواده گرفته تا شیوه خوردن و پوشیدن همه و همه در این مقوله گنجانده می شود.

در آستانه قدس رضوی سبک زندگی رضوی، در بنیاد نهج البلاغه سبک زندگی علوی، در حلقه های صالحین بسیح سبک زندگی اسلامی، در مرکز مهدویت سبک زندگی مهدوی تعریف می شود و مجموعه همه اینها تلاش می شود در اینکه چگونه درست زندگی کردن را فراموش نکنیم و حتی یادبگیریم.

کسی مانند رابرت مرداک در حوزه نظریات خودش معتقد است در تهاجم فرهنگی اگر خانواده و در راس همه آنها مادران به لجن کشیده شوند افسار جامعه ای را در دست گرفت و این یعنی امروزه با ابزار تهاجم فرهنگی هدف ها مشخص شده است و لذا یکی از مسائل فرهنگ استفاده درست و آگاهانه از ابزار تهاجم فرهنگی است.

یکی از مشکلات آسیب زا در خانواده امروز ما این است که باورهای اعتقادی دست خوش تغییر شده و حتی خانواده هایی که باورها و اعتقادات دینی درستی دارند این باورها در سبک زندگی ان ها پیاده نمی شود.

برای مثال دیدن اسلام دین اخلاق است اما در خانواده های امروزی در حرف زدن ساده و ارتباط کلامی و غیر کلامی که ابتدایی ترین مسئله اخلاقی است دچار آسیب و چالش هستیم.

از یک سو در حوزه پوشاک امروزه مباحث چون مد و مد گرایی در جامعه به صورت رسمی اشاعه پیدا می کند و از سویی دختر جوان امروز برای پوشش به دنبال الگوی عینی می گردد این خلا یعنی در جامعه ما به آن صورت باید و شاید به دختران و زنان جامعه بها داده نشده است و تمایل به جلوه کردن و مورد توجه واقع شدن این دختر در نوع پوشش و نوع آرایش بروز پیدا می کند.

بنا به دیدگاه رهبر معظم انقلاب احترام به زن این است که استعدادهای درونی ان به عرصه ظهور برساند در حالی که عده ای متعقداند وقتی صحبت از فرزندآوری و ازدیاد نسل به میان می آید زن باید خانه نشین شود در حالی که یک زن در حین انجام وظایف فردی می تواند به وظیفه اجتماعی خودش بپردازد.

یزدرسا: به نظر شما در جنگ فرهنگی چگونه عمل شده است؟ فعالیت ها صورت گرفته به نتیجه مطلوب رسیده است؟

حجت الاسلام حیدری: در جنگ فرهنگی دست برتر نداریم چراکه مسئولان ما هنوز که هنوز است برایشان این جنگ مسجل نشده است و مانند ابتدای جنگ تحمیلی که برخی مدیران کشور فریادهای فرمانده کف عملیات را برای رساندن مهمات را نمی فهمیدند امروز هم هنوز عده ای فریادهای افسران جنگ نرم را درک نمی کنند و نمی فهمند.

نه اینکه بناهای تاریخی هویت های فرهنگی ما نیستند؛ نه اما در این جنگ نابرابر متاسفانه هنوز اولویت های فرهنگ ما، خشت و گل و ساختمان و کوچه و خیابان است، از هر شهروندی سوال شود که یه هزینه وجود دارد که می توان خرج آسفالت کوچه تان شود و یا می توانیم خرج تربیت فرزند شما و جلوگیری از آسیب های اجتماعی کنیم مطمئنا هیچ پدر و مادری نمی پذیرد که کوچه اش آسفالت باشد اما فرزندش عاقبت به خیر نباشد.

نه اینکه مخالف پیشرفت و آبادانی شهر و دیارمان باشیم بلکه موافق هم هستیم اما تغییر نگاه ها و اولویت ها در تعاریف بودجه ای چه در سطح کشور و چه در سطح استان و شهرستان هم مهم است.

رهبر معظم انقلاب با اینکه هر ساله فرمان سال را اقتصادی قرار می دهند اما هرگز نگفتند به خاطر اقتصاد من یک شب خواب نرفتم در صورتی که در حوزه فرهنگ، خانواده و جمعیت ایشان می فرماند من از بخاطر اینها خواب نمی روم و اگر مسئولان کشور هم در همه حوزه ها مطرح مسائل فرهنگی را گوشه ذهن داشته باشند حداقل این است که شب ها بخاطر بحث فرهنگ خواب راحتی ندارند.

یزدرسا: به نظر شما مهم ترین نقطه آسیب متولیان فرهنگ در کشور چیست؟

فاطمه زارع بیدکی: وقتی دختر معتقد و محجبه امروز در مسیر درست تربیتی قرار نگیرد و در اعتماد به نفس مشکل داشته باشد و یا اعتماد به نفس کاذب داشته باشد بی شک در بخشی از جامعه که قرار گرفت کم می اورد، چراکه به او القا خواهد شد این حجابی که بر سر داری مانع پیشرفت تو خواهد شد و این دختر بجای اثرگذاری، اثر پذیر می شود و نقش اصلی خود را ایفا نمی کند.

مجموعه ای عوامل تربتی از مهد کودک گرفته تا خانواده و جامعه باعث می شود تا امروز دختر و پسری که با این سختی ها ازدواج می کنند به طلاق برسند چراکه هدف از زندگی که رسیدن به آرامش است برای او درست تعریف نشده است.

متولی فرهنگی در جامعه ما زیاد است اما موازی کاری ها و نبود تعاملات برای هم افزایی باعث شده تا نتیجه کار دشمن در جامعه امروز ما نمود بیشتری داشته باشد و علیرغم کارهای زیادی که متولیان فرهنگی انجام می دهند نیاز است که عمقی تر کار شود.

گاها مسائلی مانند اعتیاد و گرایش به مواد مخدر را باید در زمان کودک یک معتاد بررسی کرد و این مهم در بسیاری از مسائل مربوط به زندگی و فرهنگ زندگی کردن مورد توجه قرار داد، مثلا مادر کارمندی که اولویتش کار اوست نه خانواده و برایش مهم نیست فرزندش چگونه رشد پیدا می کند و تربیت می شود نباید در اینده از این فرزند انتظار داشت بتواند خوب زندگی کند و با اعتماد به نفس درست برای زندگی اش تلاش کند.

در نقطه مقابل مطمئنا یک بانوی ورزش کار که روحیه شادی دارد می تواند فرزندی شاد و متعالی را تحویل جامعه دهد.

یزدرسا: دستگاه های متولی فرهنگ در یزد مانند کمیسیون فرهنگی شورای شهر چه اقدامی برای احصای آسیب های فرهنگی و اجتماعی و ارائه راهکار برای مقابله با آن انجام داده اند؟

حجت الاسلام حیدری: در موضوع هزینه های فرهنگی در استان یزد از ادعا تا واقعیت فاصله زیاد است اما در حال حاضر همه بودجه فرهنگی یزد زیر بیست میلیارد تومان یعنی یک و چند دهم از کل بودجه سال است و این در حالی است که هزینه های عمرانی، جاری را در کنار برنامه ها و رویدادهای فرهنگی دیده شده است و این میانگین در کشور بین 5 تا 8 درصد و در تهران 20 درصد است.

عدد و ارقامی که شهرداری یزد برای فرهنگ یزد گذاشته است خیلی بیشتر این این میزان باید باشد و اینکه با چند برنامه بازی شود و برنامه های گذشته روتوش شود قرار نیست اتفاقی در زمینه فرهنگ یزد رخ دهد.

چیزی که در کمیسیون فرهنگی دنبال می شود موضوع زیرساخت هاست نه به عنوان سخت افزاری بلکه با ریشه یابی برخی مسائل در استحاله فرهنگی و در همه این ریشه یابی ها «از دست رفتگی هویت اصیل یزدی» و «سردرگمی هویتی» نتیجه مشترک است.

مردم بی توجه به اینکه گذشته شان چه بوده و امروز باید چه کار کنند و در اینده به چه مسیری بروند در حال خوردن خوابیدن و روزمرگی هستند و نمی دانند هدفش از زندگی چیست و یا به اهداف حداقلی اکتفا می کند و بطور خلاصه هویت یزدی ها دچار اسیب شده است.

یزدرسا: با این اوصاف وظیفه نظام ارزش گذاری در کشور چه می شود؟

حجت الاسلام حیدری: متاسفانه نظام ارزش گذاری در جامعه آسیب دیده است و نگاه واحدی برای ارزش گذاری شده در جامعه نیست بطور مثال زمانی علما و فرهیختگان برای جامعه ارزش گذاری می کردند اما امروز سلبریتی ها و پست ترین ها فرمان ارزش گذاری را در دست گرفته اند و اوست که برای فرزند ما تعیین می کند اول اینستا بعد کتاب!

پس در کنار کم شدن هویت جوان امروز، نظام ارزش گذاری هم را هم دیگران تعیین می کنند که چرا به این نقطه رسیدیم باید در معرفی ارزش ها کنکاش کرد، مثلا برای یک ارزشی مانند مطالعه کردن و کتابخوانی نتوانستیم برای جوان و نوجوان خود تعریف درستی داشته باشیم، وقتی فرزند من با کتاب در مدرسه تنبیه می شود! نباید انتظار داشت دوست دار آن باشد و اینستا که هیچ، هرچیز دیگری هم جا اینستا باشد می پذیرد.

دینی کامل تر و زیباتر از اسلام نداریم ولی باید دید این دین چگونه معرفی شده است که امروز مردم نگاهشان به آن مثبت باشد دیگر ایین ها و مکتب ها در قبال آن قد علم نمی کنند؛ وقتی عیدی مانند عید غدیر درست و زیبا معرفی شود مطمئنا دغدغه جوان امروز خرید درخت برای کریسمس یا کادو ولنتاین نخواهد بود.

یا مسائل جزئی تر، وقتی نتوانستیم گوشت مقوی بره را درست بپزیم و شیوه درست ارائه دهیم خوب نباید انتظار داشت جوان دنبال فست فود نرود وقتی هنوز یک نوشیدنی لذیذ و سالم را برای ارائه نداریم نمی توان انتظار داشت کسی دنبال مشروبات ناپسند نرود و صدتا مورد دیگر که در حوصله این گفتگو نیست.

چون درست ارزش گذاری نکردیم دیگر مردم اقبالی به سمت ارزش گذاران جامعه ندارند و نیازمند هم گرایی همه نظام های آموزشی ماست از خانواده تا مهد کودک، مدارس و حوزه و دانشگاه ها تا ارزش های جامعه را درست تببین کنند و اسکناس های قلابی فرهنگ در جامعه جمع شود.

یزدرسا: جهاد تببین در حوزه فرهنگ را چگونه می دانید؟

فاطمه زارع بیدکی: امروز که مسئله جهاد تببین مورد توجه قرار گرفته ورهبر معظم انقلاب هم بر روی آن تاکید دارند باید شرایط روز جامعه در نظر گرفته شود مثلا قبل از کرونا دسترسی کودک به تلفن همراه و تبلت نهی می شد اما با شیوع کرونا و ناگریزی از دسترسی کودکان به این ابزار، نمی توان روش قبلی را تببین کرد بلکه باید در حوزه سواد رسانه وارد شد.

اینکه امروز ابزار برای ما نگران کننده باشد دیگر درست نیست و مهم راه درست استفاده کردن از ابزار قابل توجه است در گذشته در ورودی دانشگاه ها به دانشجو مانتویی چادر داده می شد و او را ملزم به پوشش چادر می کردند در حالی این موضوعات کارساز نیست و در استفاده از چادر نگرش یک زن و یا دختر قابل توجه است و در فضای مجازی هم همینگونه است و باید نگرش کودک را در استفاده از ابزارها درست کرد.

منع از فضای مجازی دیگر شدنی است و کودک باید به این درک برسد که از موبایل هم مانند سایر اقلام اموزشی برای پیشرفت علمی و تحقق اهدافش استفاده کند و انقدر توانمند باشد که قدرت تحلیل و تشخیص خوب و بد را داشته باشد.

یزدرسا: مهم ترین ابراز جهاد تببین را در حوزه فرهنگی چیست؟

حجت الاسلام حیدری: هنر یکی از مسائلی است که می تواند در تببین درست فرهنگ نقش افرین باشد به ویزه در حوزه هنرهای نمایشی، گاها تا از تببین فرهنگ به میان می آید عده فکر می کنند در تئاتر و سینما باید همش از ایه و حدیث و روایت گفت در حالی که اگر اثری با آیه و حدیث مزین باشد و با ناامیدی ختم شود نتوانسته فرهنگ درست را درست تبیین کند.

در جامعه ما هزینه ها هنگفتی در حوزه سینما می شود اما مردم را با ناامیدی و افسردگی راهی منزل می کنند و مطمئنا وقتی جوانی دست به یک عمل پستی مانند خودکشی بزند خداوند برای بازخواست مقصرین این ماجرا پای چه کسانی را وسط خواهد کشید؟

امید و امیدآفرینی باعث می شود حرفی که زده می شود مقبولیت داشته باشد، وقتی با فردی صحبت می کنید باید به تو امیدی داشته باشد که به حرف هایت گوش دهد و مقدمه ای برای گوش دادن است و در جهادتببین هم مهم ترین مسئله این است.

انتهای پیام /

معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 2
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 3
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 4
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 5
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 6
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 7
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 8
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 9
معامله «هویت اصیل یزدی» با اسکناس‌های تقلبی «فرهنگ غرب»/ عده‌ای فریادهای افسران جنگ نرم را هنوز نمی‌فهمند 10