دوشنبه 9 مهر 1403

معروفخانی: معیار لیست‌بندی‌ها معلوم نیست / جنبش دانشجویی نباید مردم را در نیمه راه تنها بگذارد + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
معروفخانی: معیار لیست‌بندی‌ها معلوم نیست / جنبش دانشجویی نباید مردم را در نیمه راه تنها بگذارد + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قرارگاه انتخاباتی تواصی به حق جامعه اسلامی دانشجویان در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی مشغول فعالیت است. به همین جهت گفت‌وگویی داشتیم با حمیدرضا معروفخانی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و مسئول قرارگاه انتخاباتی تواصی به حق تا کنشگری این تشکل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. معروفخانی در ابتدا گفت: تعریف عصر در واقع یک اتفاق...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قرارگاه انتخاباتی تواصی به حق جامعه اسلامی دانشجویان در ایام منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی مشغول فعالیت است. به همین جهت گفت‌وگویی داشتیم با حمیدرضا معروفخانی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و مسئول قرارگاه انتخاباتی تواصی به حق تا کنشگری این تشکل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. معروفخانی در ابتدا گفت: تعریف عصر در واقع یک اتفاق یا واقعه است که بعد از آن کل جهان از آن واقعه اثر می‌پذیرد. قبل از انقلاب اسلامی جهان در یک تک قطبی مطلق و عصر متاثر از رنسانس بعد قرون وسطی بود. با وجود پیشرفت علم، شاهد یک پسرفت به لحاظ فردی و اجتماعی در کشور‌های غربی هستیم. وی افزود: انقلاب اسلامی یک عصر را رقم می‌زند و با حرف جدید خود کاری می‌کند که با رنسانس برابر است. خط مشی طی شده توسط امام خمینی بود که به پیروزی خون بر شمشیر انجامید. برخلاف سایر مجموعه‌ها، امام جنگ مسلحانه را کارآمد نمی‌دانست و رویکردشان کامل به سمت مردم است.

وی ادامه داد: با اینکه کمونیست‌ها بسیار شعار توده را می‌دهند، اما قائل به اعتقاداتی در مقابل ایده حضور مردم توسط امام بود. به همین جهت ارتش و سپاه 20 میلیونی را مطرح میکنند و یا تشکیل نهضت سوادآموزی و مثال‌های مشابه. تبعا در بحث سیاسی نیز به همین شکل است. مردم نیز در تمام این سال‌ها انتخاب کردند و نظام نیز پای نظر مردم ایستاد و از نظرشان صیانت کرد. معروفخانی گفت: مبنای ما در جامعه اسلامی دانشجویان هم ناظر به همین جهان‌بینی مبتنی بر نقش مردم است. به همین منظور ما دو پروژه تحت عنوان رهیافت و قرارگاه تواصی به حق را اجرایی کرده‌ایم. دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: ما یک نشست بصیرتی معرفتی تحت عنوان منهاج در شهر قم داشتیم که در آن ناظر به بحث انتخابات و تحلیل بیانات امام و رهبری پرداختیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که باید این نشست به حالت عملی در بیاید. وی گفت: در دوره رهیافت به دنبال بهترین مسیر برای انتخابات بودیم و چهار نوع مهمان داشتیم که ناظر به عملکرد آن‌ها در مجلس و دیگر مسئولیت‌های اجرایی که داشتند مورد نقد قرار دادیم تا دید کلی را به ما بدهد تا با یک دید روشنی به انتخاب افراد اصلح برسند.

معروفخانی ادامه داد: ما در طرح دریافت به دنبال شعور انتخابات بودیم و در قرارگاه تواصی به حق هدف شور انتخاباتی است. ما طبق ساختار و طبق اعتقادمان میگوئیم در شهرستان‌ها، چون به بوم خود آشنایی دارند، ما به دفاترمان اعتماد دارند که مورد تایید اتحادیه هم خواهد بود و اتحادیه نیز آن را منتشر خواهد کرد. ما متوجه شدیم که باید ظرفیت خود مردم را نیز فعال کنیم و در قرارگاه تواصی به حق این مهم را انجام دادیم. وی گفت: متاسفانه کلمه لیست انقدر با بی‌قاعده بودن و زدوبند آمده است که بار منفی پیدا کرده است. منظور ما از لیست دادن معرفی افراد اصلحی است که به آن‌ها رسیده‌ایم. این حق الناس بر گردن ماست و با شاخص‌های مقام معظم رهبری تطبیق دادیم و معرفی کرده‌ایم. وی افزود: از سال 1398 این مسئله مطرح شده که چرا اقبال مردم نسبت به انتخابات کم رنگ شده است و چرا دوگانه رای دادن یا رای ندادن در جامعه ایجاد شده است. قطعا مورد اول آن شرایط نامناسب اقتصادی و تبعیض‌های موجود و اخبار منفی در جامعه است که روی ذهنیت مردم اثر میگذارد. از طرفی مردم نامزد اصلح خود را پیدا نمی‌کنند که یک دلیل آن به مدت زمان کم تبلیغات برمی‌گردد.

لیست دادن خوب است یا بد؟! معروفخانی بیان کرد: در همین تهران لیست‌های مختلفی منتشر شده است که قرار بود به انتخاب مردم کنند، اما مردم و حتی دانشجویان را دچار سردرگمی کرده است که این لیست‌ها با چه مبنا و معیاری بسته شده است؟! وی ادامه داد: برداشت بنده این است که شاید فقط 11 اسفند را در بستن لیست دیده‌اند و 4 سال آینده را ندیده‌اند که این‌ها با چه شباهت فکری و گفتمانی در بحث روابط خارجی، اقتصادی و... خواهند داشت. نمی‌توانیم مردم را به انتخابات دعوت کنیم، اما جنبش دانشجویی در نیمه راه مردم را تنها بگذراد. قطعا اگر مردم رای سفید بدهند یا نتوانند به بالای 20 نفر در تهران رای دهند این کار ابتر می‌ماند. اگر افرادی را که از نظر ما اصلح هستند را معرفی نکنیم قطعا به جایی نمی‌رسیم. معروفخانی گفت: جریان‌های سیاسی آگاهی سیاسی بالایی دارند، اما قطعا به دنبال منافع خود هستند. از طرفی مردم به دنبال منافع کشورند، آگاه بوده و می‌بینند. ولی عامه مردم شاید نتوانند تحلیل سیاسی نسبت به افراد داشته باشند. در این بین آن حلقه میانی و قشر نخبگانی دانشجویی است که هم از جنس مردم بوده و به فکر صلاح ملت است و هم به واسطه قشر نخبگانی بودن می‌تواند یک فهرستی خوبی را معرفی کنند. وی افزود: معیار‌ها را ما همه به صورت ذاتی میدانیم، مانند ضد فساد بودن. ما شاخص‌ها را از دین‌مان و رهبری گرفته‌ایم، اما در تطبیق این شاخص‌ها با نامزدهاست که نقش دانشجو اهمیت پیدا می‌کند. داشتن درک عمومی و سیاسی علاوه بر داشتن حداقل یک تخصص از ویژگی‌های نماینده مجلس است.

شاهد حضور کیف‌کش‌ها و منشی‌ها در برخی لیست‌ها هستیم وی بیان کرد: بعضا نماینده دارای تخصصی داریم که درک عمومی از فضای کشور ندارد. عدم اتصال به اصحاب ثروت و قدرت قطعا یکی از ملاک‌های ماست. یکی از ایرادات اصلی ما به برخی از لیست‌ها مخصوصا یکی از آن‌ها داریم این است که لیست منشی‌ها و مسئول دفترهاست و تعداد زیادی کیف‌کش مشاهده می‌کنیم. بعضا کارنامه سیاهی هم دارند که در مسیر کشور در سال‌های گذشته اثر گذاشته است. معروفخانی در پایان گفت: وقتی با یک لیست 30 نفره در تهران روبرو می‌شویم، باید شاخص‌های آن روشن باشد که با کدام گفتمان انقلاب اسلامی بسته شده؟ بیشتر می‌خورد با شاخص‌های منفعت‌طلبی بسته شده باشد. بین خیلی از افراد این لیست‌ها گفتمان انقلاب اسلامی دیده نمی‌شود. وی افزود: وقتی افراد غیرمتخصص که صلاحیت ندارند وارد لیست می‌شوند، تبعا افراد باصلاحیت خارج می‌شوند. چرا باید نماینده‌ای که واقعا تخصص داشته و پای حرف مردم و دانشجویان نشسته و تولید حرف کرده است، باید از لیست خارج شود؟ این نامزد کنار گذاشته می‌شود و فرد بدون صلاحیتی جای او را می‌گیرد.

معروفخانی: معیار لیست‌بندی‌ها معلوم نیست / جنبش دانشجویی نباید مردم را در نیمه راه تنها بگذارد + فیلم 2
معروفخانی: معیار لیست‌بندی‌ها معلوم نیست / جنبش دانشجویی نباید مردم را در نیمه راه تنها بگذارد + فیلم 3