پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته‌ای که گذشت

اصفهان - ایرنا - احتمال موج دوم شیوع کرونا با رعایت نکردن موازین بهداشتی وجود دارد، 70 هزار هکتار زمین ملی در استان اصفهان سنددار شد و توان رقابت لوازم خانگی داخلی با برندهای خارجی بوجود آمده است از مهم‌ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.

احتمال موج دوم شیوع کرونا با رعایت نکردن موازین بهداشتی وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رعایت نکردن دستورات بهداشتی احتمال طغیان موج دوم کرونا را در این استان افزایش داده است.

طاهره چنگیز با بیان اینکه امروز در شرایط شکننده‌ای از جهت شیوع کرونا هستیم، اظهار کرد: این بیماری تمام نشده است و لازم است مردم دستورات بهداشتی را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و بهداشت دست مهمترین مواردی است که مردم لازم است رعایت کنند ولی استفاده از دستکش ضرورتی ندارد و برای بهداشت دست‌ها آنچه مهم است شست وشو یا ضدعفونی دست‌هاست.

واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی قابل واگذاری نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر، تحت هر یک از عنوان‌های حقوقی، غیرمعتبر و ممنوع است و بر اساس مقررات، این کار پیگرد قانونی دارد.

علیرضا قاری‌القرآن با بیان اینکه ثبت‌نام اولیه طرح اقدام ملی مسکن ارزش معاملاتی ندارد و خرید و فروش آن غیرقانونی است، اظهار داشت: ثبت نام در سامانه به معنای عضویت یا تخصیص واحد مسکونی نیست و چه بسا پس از بررسی شرایط قانونی فرد ثبت نام‌کننده، غیرواجد شرایط تشخیص داده شود.

وی سهم استان اصفهان در طرح اقدام ملی مسکن را 70 هزار و 800 واحد برشمرد و ادامه داد: واگذاری امتیاز طرح اقدام ملی مسکن به دیگران تخلف محسوب و ضمن برخورد قانونی با فرد متخلف، امتیاز وی نیز باطل می‌شود و فرد یا افراد خریدار نیز از هیچ حقوقی بهره‌مند نخواهند شد.

70 هزار هکتار زمین ملی در استان اصفهان سنددار شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از صدور سند برای 70 هزار هکتار از زمین‌های ملی این استان خبر داد.

محمدحسن شاملی در جلسه شورای حفاظت از منابع طبیعی سمیرم در فرمانداری این شهرستان افزود: با صدور این اسناد در یکسال گذشته وضعیت اراضی بلاتکلیف یا اختلافی مشخص و ملی شدن آنها تثبیت و قطعی شد.

به گفته وی، 455 هزار هکتار از مراتع و زمین‌های ملی استان نیز در شهرستان سمیرم واقع شده‌اند که بخش زیادی از آنها در 2 سال اخیر ثبت ملی شده است.

50 درصد خانوار محروم استان اصفهان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه شناسایی محرومان در استان اصفهان در دست اقدام است، گفت: 50 درصد از مجموع 340 هزار خانوار محروم این استان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

حسین صمصامی در دیدار با استاندار اصفهان در استانداری افزود: در زمان حاضر پنج میلیون و 200 هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد 2.5 میلیون خانوار زیر پوشش این نهاد هستند.

وی تصریح کرد: هدف کمیته امداد توانمند سازی است که این موضوع ابلاغیه رهبری بوده و در راس آن مسائل فرهنگی و مباحث معیشتی و اشتغال مدنظر قرار گرفته است.

بیمارستان‌ها باید آماده پذیرش بیماران حاد تنفسی باشند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی، خیریه، وابسته به ارگان‌ها و تامین اجتماعی باید آمادگی پذیرش بیماران حاد تنفسی را داشته باشند.

بهروز کلیدری افزود: هر سازمانی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کند باید به هر بیمار با هر علائمی خدمت ارائه کند و اینکه عده‌ای بگویند ما در برخی موارد مصون هستیم، عدالت نیست.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های درمان با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا در حال تغییر است، اظهار داشت: شرایط این بیماری به حالت اندمیک (همه گیری بومی) درآمده و تعداد موارد ابتلا کاهش یافته است.

بیشتر سینماداران اصفهان طالب بازگشایی سالن‌ها از اول ماه تیر هستند

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: بیشتر سینماداران این استان طالب بازگشایی سالن‌های سینمایی از اول ماه تیر هستند و در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

محمدعلی جعفری افزود: سینماهای استان اصفهان به دلیل تعطیلی چهار ماه گذشته دچار خسارت‌های مالی زیادی شدند و با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر آنها خواهان فعال شدن سالن‌های سینما هستند.

وی اظهارداشت: معاونت هنری و سینمایی این اداره‌کل در این پیوند نامه‌ای به ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ارسال کرده است تا آنها درباره ضوابط و شرایط بازگشایی سالن‌های سینما اعلام نظر کنند.

کشاورزان غرب اصفهان خواهان تداوم جریان آب زاینده‌رود شدند

شماری از کشاورزان غرب اصفهان روز سه‌شنبه با حضور مقابل استانداری اصفهان، تداوم جریان آب زاینده‌رود را برای ادامه کشت بهاره خواستار شدند.

این عده از صبح سه‌شنبه با حضور در مقابل ساختمان استانداری اصفهان ضمن اعتراض به بسته شدن خروجی سد زاینده‌رود و کاهش حجم آب رودخانه و تخصیص نیافتن آب کافی برای ادامه کشت بهاره، خواهان رسیدگی و توجه مسوولان به این موارد شدند.

تعدادی از آنها به خبرنگار ایرنا گفتند: خواسته ما جاری شدن مجدد آب زاینده‌رود برای ادامه کشت بهاره است و از مسوولان استان اصفهان می‌خواهیم که نسبت به رهاسازی حقابه قانونی کشاورزان غرب که بر اساس طومار شیخ بهایی است، اقدام کنند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان در اصفهان غیرحضوری است

دبیر ستاد ثبت‌نام و رییس ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان از ثبت‌نام دانش‌آموزان استان برای سال تحصیلی آتی بصورت غیرحضوری به دلیل شیوع بیماری کرونا از یکم تیر خبر داد.

علیرضا محمودی افزود: خانواده‌ها برای ثبت‌نام به سامانه "Erp.ir/sabt99" مراجعه و با تکمیل مشخصات دانش آموز به همراه گزینه محدوده سکونت و کدپستی اقدام یه ثبت نام فرزندان خود کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس تنها یکبار و آن هم در حد تحویل مدارک دانش‌آموز نیاز به مراجعه حضوری به مدرسه اعلام شده است.

اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و برداشت‌های غیرمجاز از آن به‌دلیل توسعه نیافتن پایدار باعث شده که اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور باشد.

ایرج حشمتی در نشست خبری که به صورت مجازی به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، شعار امسال هفته محیط زیست را "تنوع زیستی و اقدام برای جلوگیری از انقراض فزآینده گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب محیط زیست" اعلام کرد و تغییرات اکوسیستمی را جزو مهمترین مشکلات کنونی کشور و استان اصفهان دانست.

وی گفت: اصفهان در بهار امسال کمتر از چهار روز هوای پاک داشت و در 15 ماه گذشته مسائل محیط زیستی این استان با دقت احصاء و بررسی شد و به جرات می‌توان گفت اصفهان بعنوان کلانشهر صنعتی با بیش از 10 هزار واحد صنعتی، 2 هزار واحد سنگبری، داشتن رتبه نخست قطعه‌سازی خودرو، رتبه اول نساجی و تأمین کننده نیمی از فولاد کشور، نتوانست است اصل حفاظت از محیط زیست را همگام با توسعه صنعتی خود پیش ببرد.

برای هر کیلوگرم محصول تولیدی ذوب‌آهن اصفهان 5 لیتر آب مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: برای هر کیلوگرم محصول تولیدی این مجتمع صنعتی پنج لیتر آب مصرف می‌شود.

منصور یزدی‌زاده در نشستی خبری افزود: 10 سال پیش برای هر کیلوگرم محصول تولیدی این شرکت حدود 11 لیتر آب مصرف می‌شد که اکنون به پنج لیتر رسیده است که میزان آن به فرآیند و گستردگی آن بستگی دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی واحد تصفیه‌خانه پساب ذوب‌آهن اصفهان با گنجایش 880 مترمکعب در ساعت اظهار داشت: این طرح در سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که بخشی از خوراک آن از پساب‌های صنعتی و انسانی ذوب‌آهن و بخشی هم از پساب خریداری شده از زرین شهر و ایمانشهر تامین خواهد شد.

توان رقابت لوازم خانگی داخلی با برندهای خارجی بوجود آمده است

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ارتقای کیفیت لوازم خانگی درکنار افزایش کمیت دنبال می‌شود به گونه ای که امروز توان رقابت تولیدات داخلی با محصولات و برندهای خارجی حاصل شده است.

مهدی صادقی نیارکی در آیین افتتاح افزایش ظرفیت تولید و بومی سازی قطعات در گروه صنعتی انتخاب اصفهان که با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد، افزود: امروز محصولات لوازم خانگی قابلیت رقابت با محصولات خارجی را داراست و تولیدات داخلی نه تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشند بلکه قابلیت صادرات دارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به ارزبری کم این صنایع لازم است فرآیند تخصیص ارز و تامین نقدینگی به منظور افزایش تولیدات و ارتقای کیفیت در دستور کار قرار گیرد.

اظهارات معاون حقوقی رییس جمهوری درباره دختر 13 ساله تالشی

معاون حقوقی رییس جمهوری با اشاره به قتل دختر 13 ساله توسط پدرش در تالش گفت: اگر مکان امنی برای حضور این دختر وجود داشت و بازپرس رسیدگی‌کننده پس از تقاضای دختر، او را به مکان امن اعزام کرده بود، این فاجعه پیش نمی‌آمد.

لعیا جنیدی در حاشیه دهمین اجلاس رئیسان کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در اصفهان، در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه قتل دختر 13 ساله توسط پدرش نمونه‌ای از خشونت علیه زنان است، افزود: با قتل این نوجوان نه تنها خانواده او آسیب دید بلکه روح جامعه و همه مردم نیز آسیب دید.

وی ادامه داد: لایحه‌ای با عنوان "صیانت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت" از مدت‌ها پیش در قوه مجریه تهیه، تنظیم و برای گرفتن نظر قوه قضاییه به این قوه فرستاده شد، اما این بررسی‌ها 2 سال بطول انجامید.

امام جمعه موقت اصفهان: باید به تخلفات مسوولان مفسد رسیدگی شود

امام جمعه موقت اصفهان گفت: باید به تخلفات برخی مسوولانی که بر کرسی نشسته و خیانت کردند و بعنوان مفسد شناخته شدند، رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی میردامادی در نماز جمعه این هفته اصفهان که پس از هفته‌ها مجددا اقامه شد، در مصلای این شهر با اشاره به رسیدگی رییس قوه قضاییه به تخلفات اقتصادی و احتکار و اختلاس در کشور افزود: آیت‌الله رییسی نباید از دشمنی‌ها و انتقادها بترسد و کوتاه بیاید.

وی خطاب به مسوولان تاکید کرد: باید دید چرا کار و تلاش در راستای تامین معیشتی مردم و کاهش فاصله طبقاتی کم شده است تا جایی که مستاجران قدرت پرداخت اجاره خود را هم ندارند.

*س_برچسب‌ها_س*