پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

موج هشتم کرونا پایان یافت؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
موج هشتم کرونا پایان یافت؟

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در کشور نیز عنوان کرد: درحال حاضر، موج هشتم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و 10 روز است که از قله موج عبور کرده و میزان مراجعین سرپایی و بستری مان در حال کاهش است. نگران دو کوهانه بودن موج بودیم که خوشبختانه تا امروز شیب مجددی به سمت بالا نداشتیم.

تسنیم نوشت: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به پشت سر گذاشتن موج هشتم کرونا در کشور تأکید کرد: مردم نباید هیچ پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید کریمی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن دهه فجر در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تشریح اقدامات حوزه درمان در یک سال گذشته اظهار کرد: در یک سال گذشته، 79 بیمارستان تجهیز و 10 هزار و 800 تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده است؛ از این تعداد 2800 تخت، مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) است.

افزایش تخت‌های PICU در بیمارستان‌ها

وی با اشاره به شیوع اُمیکرون در زمستان سال گذشته و ابتلای کودکان به این سویه افزود: سابقاً 500 تخت PICU داشتیم که در یکسال گذشته با افزایش ابتلای کودکان به سویه اُمیکرون، تعداد تخت‌های PICU، به دوبرابر افزایش پیدا کرده و اکنون بیش از 1000 تخت PICU در کشور داریم.

موج هشتم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم

وی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور نیز عنوان کرد: درحال حاضر، موج هشتم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و 10 روز است که از قله موج عبور کرده و میزان مراجعین سرپایی و بستری مان در حال کاهش است. نگران دو کوهانه بودن موج بودیم که خوشبختانه تا امروز شیب مجددی به سمت بالا نداشتیم.

شناسایی 114 پرونده تخلف دانه درشت در قرارگاه نظارت

وی ضمن تاکید بر تکمیل و ساماندهی پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک یکی از لازمه‌های پرونده الکترونیک سلامت است. این اقدام از دی ماه سال گذشته کلید خورد و امروز، بیش از 90 درصد همکارانمان به صورت الکترونیک نسخه تجویز می‌کنند.

کریمی گفت: در عین حال قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان ایجاد شده که به تخلفات تعرفه ای و سایر تخلفات در حوزه سلامت می‌پردازد. پرونده های دانه درشت در این قرارگاه مطرح می‌شود. تاکنون 114 پرونده دانه درشت مطرح شده که تخلفات جدی داشتند.

مردم نباید هیچ پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت کنند

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید هیچ پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت کنند، گفت: مردم آگاه باشند که به هیچ وجه پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت نکنند. بیمارستان دولتی و خصوصی هم فرقی ندارد. در مطب هم از طریق کارتخوان پرداخت کنند. مردم باید مطالبه کنند تا این موضوع نهادینه شود. عدم پیگیری منجر به توسعه تخلف می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت پزشک خانواده و نظام ارجاع اظهار کرد: پزشکی خانواده و نظام ارجاع که سابقه‌ای 20 ساله دارد، فراز و فرودهایی داشته و در برخی مراکز به صورت پایلوت انجام شده است. عزم وزارت بهداشت جزم است که در دوره حاضر، نهایی شود.

تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت

وی از تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت خبر داد و افزود: برای اینکه نظام ارجاع روال درست خود را طی کند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است. بر این اساس، اگر کسی از طریق نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری است، در خدمات ضروری، بتوانیم فرانشیز را صفر و رایگان کنیم تا بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد. فعلا در حوزه بستری برای خدمات ضروری قصد این است که در قالب نظام ارجاع خدمات رایگان شود. برای بخش سرپایی هم هدف این است که اگر منابعش را بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه نهایی کنیم، فرانشیز را 15 درصد کاهش دهیم؛ یعنی بیمار در بخش سرپایی به جای 30 درصد فرانشیز، 15 درصد بپردازد که البته هنوز قطعی و نهایی نشده است.

وی در ادامه گفت: برای ایجاد زمینه سرمایه گذاری در بخش خصوصی، طبق قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، موانع موجود طی یکسال گذشته رفع شده است. بنابراین، چنانچه کسی بخواهد در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، موانع جغرافیایی و سایر موانع فنی و سایر موانع کارشناسی، اصلاح شده است. البته مباحث ایمنی، آتش نشانی و شهرسازی جداست.

توزیع 2800 پزشک متخصص در مناطق محروم در یک سال گذشته

کریمی با بیان اینکه اولویت و رویکرد وزارت بهداشت عدالت و تعالی نظام سلامت است، ادامه داد: همچنین، 53 مرکز دندانپزشکی دولتی در کشور با اولویت مناطق محروم، به ظرفیت مراکز دندانپزشکی کشور اضافه شده و 2800 پزشک متخصص نیز با هدف دسترسی عادلانه مردم، در مناطق محروم توزیع شده است.

وی اظهار کرد: از سال 95 برای درآمد اختصاصی بیمارستان‌های دولتی سقفی را در نظر گرفته بودند که باعث شده بود بیمارستان‌های دولتی به‌ویژه در مناطق محروم که تعداد پزشکان هم کم است، به سرعت به آن سقف برسند و انگیزه ارائه خدمت از بین رفته یا کاهش یابد و این احتمال وجود داشت که بیمار از بخش دولتی به بخش خصوصی فرستاده شود. این موضوع امسال اصلاح شد و سقف ارائه خدمات در مناطق محروم برداشته و در شهرهای برخوردار هم اصلاح شد تا انگیزه پزشکان برای اشتغال در بیمارستان های دولتی حفظ و احتمال ارجاع بیمار از بیمارستان‌های دولتی به خصوصی، کمتر شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پلکان‌هایی که در طرح قاصدک بود و نسبت به آن اعتراض‌هایی نیز وجود داشت، اصلاح شد و قاصدک پلکانی قاصدک عملا تمام شده و به جای آن سامانه کارآمد با پلکان‌های جدید و اصلاح شده در دسترس است که همه این موارد، در راستای افزایش انگیزه کادر درمان جهت خدمت‌رسانی مطلوب به مردم انجام شده است.

نزدیک کردن تعرفه جزء حرفه‌ای خدمات در بخش خصوصی و دولتی

وی درخصوص تعرفه جزء حرفه‌ای خدمات بیان کرد: اقدام دیگری که در حوزه درمان انجام شده، نزدیک کردن تعرفه جزء حرفه‌ای خدمات در بخش خصوصی و دولتی بود. پیش از این، یک عمل جراحی واحد در بیمارستان دولتی و خصوصی قیمت‌های متفاوتی داشت که باعث می شد که پزشکان از بیمارستان‌های دولتی خارج شوند و به بیمارستان خصوصی بروند. بر این اساس در سال گذشته، تعرفه جزء حرفه ای که دستمزد خدمت پزشک است، در بخش دولتی و خصوصی تا 85 درصد به هم نزدیک شده و امسال مساوی خواهد شد. به این معنا که چه خدمت در بیمارستان دولتی ارائه شود، چه در بیمارستان خصوصی، برای ارائه‌دهنده خدمت، معادل هم خواهد بود که هدف این بود که انگیزه برای خروج از بیمارستان‌های دولتی کاهش یابد. البته هدف ما ضعیف کردن بخش خصوصی نیست، بلکه هدف این است که فاصله بین بخش دولتی و خصوصی تا حدود زیادی جبران شود.

صف انتظار عمل کاشت حلزون شنوایی صفر شد

معاون درمان وزارت بهداشت از صفر شدن صف انتظار عمل کاشت حلزون شنوایی خبر داد و تصریح کرد: اگر کودکی که با ناشنوایی به دنیا می آید، تا 4 سالگی عمل کاشت حلزون انجام دهد، علاوه بر بازگشت شنوایی، تکلم او نیز اصلاح خواهد شد. در غیر این صورت این فرد تا پایان عمر قادر به شنیدن و صحبت کردن نخواهد بود.

وی افزود: پیش از این، نزدیک به 2000 کودک در صف انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، تمام هزینه های کاشت حلزون رایگان و این 2000 کودک درمان شدند. به طوری که امروز صف انتظار کاشت حلزون شنوایی به صفر رسیده است و از این پس، هر کودکی که ناشنوا باشد، در صف کاشت حلزون منتظر نمانده و بلافاصله به صورت رایگان عمل کاشت انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش، درخصوص ایجاد صندوق بیماران صعب‌العلاج گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی، 5 هزار میلیارد تومان در این صندوق تعبیه شد و آیین نامه آن امسال به تصویب هیئت دولت رسیده و این صندوق شروع به کار کرده است.

وی افزود: معاونت درمان بیماری هایی که باید تحت پوشش صندوق بیماران صعب‌العلاج قرار گیرند را مشخص می کند. قبلا چهار یا پنج بیماری خاص تحت پوشش بودند که اکنون به 44 بیماری رسیده و قصد داریم آن را به 100 بیماری افزایش دهیم.

وی گفت: اگر بتوانیم برای سال آینده پیشنهاد اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی را برای صندوق محقق کنیم، می توانیم بیماران بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

راه‌اندازی طرح پایلوت دارورسان در دانشگاه علوم پزشکی تهران

کریمی از راه‌اندازی طرح پایلوت دارو رسان در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: بیماران صعب‌العلاج، افراد مشخصی هستند و بیماری‌شان نیز مزمن و طولانی است؛ غیر از رایگان شدن خدمات، برای گرفتن داروهایشان نیز برنامه ریزی کرده‌ایم تا تحویل درب منزل صورت گیرد.

پوشش بیمه‌ای افراد بدون بیمه با آزمون وسع

وی با بیان اینکه در اوایل سال 6 میلیون نفر تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند که جزو دهک های کم برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: هنوز هم اگر کسی بیمه ندارد، با ازمون وسع، بیمه سلامت آمادگی دارد که این افراد را پوشش دهد.

تولید 378 محصول دانشی در یکسال گذشته

کریمی با بیان اینکه حدود 378 محصول دانشی در یکسال گذشته تولید شده است، یادآور شد: منابع ما محدود است و باید براساس گایدلاین عمل و منابع مان را به صورت استاندارد استفاده کنیم. قبلا بسیاری از داروها و خدمات استاندارد نداشت؛ اما در یکسال گذشته 378 محصول دانشی شامل، گایدلاین، دستورالعمل و استاندارد خدمت نوشته شده که باعث افزایش بهره وری در استفاده از منابع خواهد شد.

افزایش 30 درصدی پیوند عضو در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت، از افزایش 30 درصدی پیوند عضو در کشور خبر داد و گفت: در معاونت درمان مبحث پیوند عضو از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در برخی حوزه ها مانند پیوند کبد، جان بیمار حفظ شده و در مواردی مانند پیوند کلیه که جایگزین دیالیز دارد، هزینه‌ها کاهش بسیاری خواهد داشت. زیرا هزینه پیوند کلیه یک ششم دیالیز است.

توسعه شبکه درمان ناباروری در کشور

وی درباره رویکرد معاونت درمان در مقوله جوانی جمعیت، گفت: به دلیل اینکه بسیاری از بندهای قانون جوانی جمعیت، متوجه وزارت بهداشت است، یکی از وظایف ما توسعه شبکه درمان ناباروری بوده که این شبکه را در سه سطح تعریف کرده ایم. سطح یک، مطب ها یا اولین جایی است که زوجین نابارور مراجعه می کنند، آیین نامه سطح دو که قبلا آن را نداشتیم، مصوب و ابلاغ شده و مراکز راه‌اندازی می شوند. اکنون 16 مرکز ناباروری سطح دو داریم و تا آبان سال آینده، این آمار را به 64 مرکز می رسانیم. در مراکز ناباروری سطح دو اقدامات ابتدایی‌تر که هزینه های کمتری دارند، انجام می شود.

فعالیت 104 مرکز سطح سه و پیشرفته درمان ناباروری در کشور

وی افزود: در سطح سه که اقدامات پیشرفته ناباروری را انجام می دهند، طبق قانون باید یک مرکز در همه استان ها داشته باشیم؛ اکنون 104 مرکز فعال سطح سه داریم و تقریبا در همه استان ها یک مرکز را داریم. برخی استان‌ها مانند ایلام که مرکزی نداشته، ساختمان و تجهیزات آماده است و نیروی انسانی در حال آموزش هستند که سطح سه در این استان ها راه‌اندازی شود؛ بنابراین از قانون عقب نیستیم و تلاش داریم که توسعه دهیم.

اخذ مجوز 220 مرکز IPD برای پذیرش گردشگر سلامت

کریمی درمورد توسعه گردشگری سلامت، گفت: در این زمینه به 220 مرکز IPD مجوز داده شده است.

هم اکنون دیگران می خوانند 16 بهمن 1401 - 17:14

بیشتر بخوانید

موج هشتم کرونا پایان یافت؟ 2