دوشنبه 16 مهر 1403

موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام!

موسیقی بازاری یا خیابانی امروزه در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان نوع و شیوه ای از موسیقی مورد پذیرش آحاد جامعه است؛ اما در ایران این موضوع همچنان با چالش و کنکاش مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، در خصوص موسیقی خیابانی دیدگاه‌ها متفاوت است؛ گاهی به چشم گدایی و تکدی گری به آن ها می‌نگرند و گاهی هم به چشم هنرمند! گاهی به عنوان سد معبر و مزاحم قلمداد می شوند و گاهی هم به عنوان فرهنگ سازی و نشاط اجتماعی به آن‌ها نگاه می‌شود. موسیقی بازاری یا خیابانی امروزه در بیشتر کشورهای دنیا به صورت سامان‌دهی شده مورد پذیرش قرار گرفته و در کشور‌های مختلف قوانین محتوایی و محلی برای آن وضع می‌شود اما در ایران ساماندهی این هنر و پاسخ به سوالات در هاله ای از ابهام قرار گرفته! که امیدواریم مسئولان فرهنگی آن را بررسی کنند.

در حمایت از موسیقی خیابانی ساز و کار قانونی نداریم / لزوم تصمیم‌گیری کارشناسانه و جامعه‌شناسانه

شهاب متقی پور در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه نوازندگان خیابانی حامل یک سری از فرهنگهای شفاهی هستند، اظهار داشت: تاکنون از سوی نهادهای متولی برای ساماندهی هنرمندان علاقه مند به موسیقی خیابانی اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس انجمن موسیقی استان کرمانشاه گفت: بجای پاک کردن صورت مسئله و اینکه جلوی این هنر را بگیریم، بایستی با نگاه کارشناسانه و جامعه شناختی پیش رفته و بعد از آسیب شناسی و در نظر گرفتن همه جوانب برای این قشر تصمیم بگیریم.

متقی فر با تاکید بر اینکه این مسئله نیاز به توجه مسئولان دارد، خاطر نشان کرد: ایرانیان هنر دوست هستند و موسیقی هم از هنرهای اصیل ایرانیان است، بنابراین اگر برای قشر نوازنده خیابانی آموزش های تخصصی در نظر گرفته شود و به سطح بالاتری برسند می توانند موقعیتی پیدا کنند که در سالن و روی سن اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست، ادامه داد: همان گونه که اقلیم ایرانی چهار فصل است موسیقی ایران نیز در این اقلیم پرورش یافته و رنگ و بوی خود را دارد و مردم هر شهری با ملودی های فولکلور خاطره دارند چرا که این موسیقی ها ارزشمند و ریشه دار هستند.

رئیس انجمن موسیقی استان گفت: در بحث حمایت از موزیسین های خیابانی ساز و کار قانونی نداریم و بجز بعضی حمایت های مالی بسیار ناچیز، بودجه ای برای ساماندهی و آموزش آنها اختصاص داده نمی شود، بنابراین می طلبد این خلا قانونی توسط متولیان امر رفع شود.

وی با اشاره به اینکه این هنر در سایر کشورها نیز مرسوم است، گفت: خیابان‌های اصلی برخی شهرها در خارج از کشور از جاذبه‌های مهم گردشگری به حساب می‌آیند و معمولا در این خیابان‌ها نه تنها نوازندگان و اجرا کنندگان خیابانی به ارائه هنر خود می‌پردازند بلکه برخی گردشگران هم به اجرای موسیقی های بومی خود می‌پردازند که این کار علاوه بر تبادل فرهنگی میان کشورها می تواند کمک مالی را نیز به دنبال داشته باشد.

متقی فر تصریح کرد: در بحث آسیب های اجتماعی موسیقی خیابانی طرح هایی را به اداره ارشاد و ورزش و جوانان ارائه داده ایم ولی تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است.

 اجرای موسیقی خیابانی با فرهنگ ما سازگاری ندارد

خانم طاهری یکی از شهروندان کرمانشاهی در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: من فکر می کنم نوازندگانی که در خیابان‌ها موسیقی اجرا می‌کنند افرادی بیکار، گدا یا بی سرپناه هستند که این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این نوع اجرای موسیقی با فرهنگ ما سازگاری ندارد، افزود: موسیقی یک هنر است اما اگر در خیابان اجرا شود منزلت و شأن آن و شخص نوازنده پایین می آید.

این شخص افزود: این هنر باید توسط مسئولان ذی ربط مورد بررسی قرار گیرد و سازماندهی شود.

باید درباره وجاهت اجرای موسیقی های خیابانی تصمیم گیری شود

سید محسن میرطالبی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: تقریبا می توان گفت رفته رفته در فضاهای عمومی مانند پیاده رو ها، ورودی و خروجی متروها، بازارها، فروشگاه ها و مکان های تجمع مردم، دیده می شود که برخی نوازنده ها در حال نوازندگی هستند، البته ممکن است این مساله در کشورهای دیگر نوعی سبک هنری باشد.

وی افزود: برخی افراد ممکن است این کار را برای کسب شهرت و خودنمایی در جامعه انجام دهند و عده ای برای درآمدزایی چنین اقدامی انجام می دهند و مردم هم وجوهی را به آنها می پردازند، همچنین در برخی از کشورها موسیقی خیابانی نوعی اعتراض اجتماعی است که در زبان هنر عده ای در انتقاد به عملکرد مسئولان دست به چنین اقدامی می زنند البته عده دیگری نیز در راستای تزریق شادی و نشاط اجتماعی دست به این کار می زنند.

میرطالبی تصریح کرد: این اتفاق در سایر کشورها نیز مانند ایران رخ می دهد اما فارغ از مقوله هنر که دارای اهمیت بسیار بالایی از نظر فرهنگی است، مسئولین فرهنگی جامعه نظیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و نهادهایی مثل شهرداری و استانداری باید در این حوزه تصمیم سازی کنند که آیا در ایران چیزی به نام موسیقی خیابانی را قبول داریم یا خیر آیا این موسیقی در جامعه ما از وجاهت قانونی، ارزشی و هنجاری برخوردار است یا خیر؟

وی عنوان کرد: در این 40 سال حتی آلت موسیقی در فضای صدا و سیما نشان داده نشده در واقع تصویر نوازندگان پخش نمی شود پس یعنی این وجاهت داده نشده و البته نوازندگان جامعه ایران از برخورد پلیس و شهرداری در مواقعی گلایه داشته اند که به دلیل تجمع مردم تحت عنوان سد معبر با آنها برخورد شده هرچند که گاهی به جای ایجاد نشاط اجتماعی، مواردی از ناهنجاری رخ می دهد در نتیجه نیروی انتظامی مجبور به مداخله شده و این شرایط متناسب با ارزش‌های جامعه نیست.

این روانشناس مذهبی گفت: از آنجا که وجاهت موسیقی های خیابانی مشخص نیست، افراد مسئول در این راستا گاهی دخالت می کنند و گاهی نه در واقع نوعی حالت بلاتکلیفی وجود دارد پس در درجه نخست مقامات تصمیم گیرنده در حوزه فرهنگ و هنر باید تصمیم بگیرند که آیا این موسیقی تایید می شود یا خیر، پس اگر اجرای موسیقی خیابانی مورد تایید نیست، به عنوان یک شغل منفی نباید اتفاق افتد اما در صورت تایید باید ساماندهی شود.

میرطالبی با تاکید بر اینکه ساماندهی هنرمندان در حوزه موسیقی خیابانی ضروری است، گفت: بنا نیست هر فردی کنار خیابان دست به چنین اقدامی بزند، در واقع این موضوع در شان هنر نیست و می تواند برای تردد مردم مشکل آفرین باشد پس باید در این زمینه درباره وجاهت موسیقی خیابانی تصمیم گیری شود.

وی افزود: در برخی از کشورها این نوع موسیقی تایید شده حتی در برخی کشورهای اروپایی علاوه بر افراد گمنام، افراد بسیار مشهور هم دست به چنین اقدامی می زنند پس در آن جوامع این اقدام تایید و ساماندهی شده در واقع در برخی از خیابان‌ها که شرایطی وجود دارد، فضا برای اجرای موسیقی های خیابانی فراهم شده است.

میرطالبی تصریح کرد: متولی ساماندهی موسیقی های خیابانی شهرداری است که در صورت وجاهت دادن به این نوع موسیقی ها طی تصمیمی جمعی، باید جایگاهی را معرفی کند که افراد در آنها تحت ضوابط و چارچوب خاصی به اجرای این نوع موسیقی ها بپردازند.

وی افزود: اکنون در جامعه ما بدون هیچ قانون مندی این عمل رخ می دهد که البته نوعی هنجار شکنی و تنزل ارزش هنر یا حتی تکدی گری هنری قلمداد می شود، درحالی که شان هنر بسیار والاتر است.

میرطالبی تصریح کرد: در صورت ساماندهی موسیقی های خیابانی، این اقدام ارزشمند و در شان خواهد بود بدون اینکه با ارزشهای فرهنگی جامعه مغایرت داشته باشد.

به گزارش مرصادنیوز، نوازندگان خیابانی به استناد تاریخ از دوران بهرام گور ساسانی و قاجار در سرزمینمان حضور داشته و اینک به میدان های تاریخی و خیابان های مدرن چند لایه متضاد شهرهای امروزی رسیده اند.

موسیقی بازاری یا خیابانی امروزه در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان نوع و شیوه ای از موسیقی مورد پذیرش آحاد جامعه و به رسمیت شناخته شده است؛ اما در ایران این موضوع همچنان با چالش و کنکاش مواجه است

انتهای پیام /

موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام! 2
موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام! 3
موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام! 4
موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام! 5
موسیقی خیابانی در شأن هنر نیست / ساماندهی "موسیقی بازاری" در هاله ای از ابهام! 6