شنبه 14 مهر 1403

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در زنجان 12 سال کاهش یافته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
میانگین سنی مبتلایان به کرونا در زنجان 12 سال کاهش یافته است

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در موج سوم کرونا میانگین سنی مبتلایان به کرونا حدود 10 تا 12 سال کاهش یافت بطوری که آمار ابتلا در بین جوانان بیشتر شد، ولی همچنان بیشترین موارد فوتی مربوط به افراد با سنین بالا است.

دکتر علیرضا آرمانی‌کیان روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نتایج محدودیت‌های 2 هفته ای در این استان افزود: بطور یقین محدودیت‌های اعمال شده بی‌تاثیر نخواهد بود چرا که از هفت روز گذشته تاکنون سیر مختصر نزولی در میزان بستری‌های کرونایی استان به وقوع پیوسته است.

وی اضافه کرد: این وضعیت در روزهای آینده در میزان مرگ‌ومیر و بستری‌های کرونایی خیلی قابل پیش‌بینی نیست و آمار واقعی هشت روز دیگر مشخص می‌شود اما همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی اولویت مهم و اساسی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

آرمانی کیان ادامه داد: در زمان حاضر مرگ و میر بیماران کرونایی در سنین بالا بیشتر است، چرا که این گروه‌های سنی دارای بیمارهای زمینه‌ای بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مستعد ابتلا به این بیماری هستند از طرفی آمارهای ارائه شده در مورد افزایش ابتلای این گروه سنی به کرونا آنان را دچار استرس و افسردگی کرده و همین موضوع موجب تحلیل رفتن سیستم ایمنی بدن آنان شده و این افراد را بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌دهد.

به گفته، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان میزان ابتلا به بیماری کرونا و تعداد تخت‌های اشغال شده قبل از اعمال محدودیت‌ها بالا بود اما از 10 روز گذشته تاکنون 100 تخت از اشغال بیماران کرونایی آزاد شده هر چند اثرات محدودیت‌های فعلی 2 هفته آینده مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد محدودی از کیت‌های تشخیص سریع کرونا به علوم پزشکی استان زنجان تحویل داده شده است اظهار داشت: مابقی نیز تا پایان هفته ارائه می شود و در نهایت کار تشخیص سریع کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی برای شناسایی افراد مبتلا که دارای علائم نیستند ولی در انتقال بیماری نقش اساسی دارند، آغاز می‌شود.

آرمانی کیان در مورد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کرونا نیز خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ دارویی بطور رسمی به عنوان داروی اصلی در درمان کرونا مشخص نشده است، هر چند داروهایی نظیر رمدسیویر و غیره نیز برای درمان کرونا فقط توصیه شده که قطعی نیست بلکه درصدی از علائم بیماری را خفیف می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون سازمان بهداشت جهانی هیچ دارویی را برای درمان کرونا تایید نکرده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بهترین ابزار همان واکسنی است که در برخی از بخش‌های جهان در حال تزریق است که در داخل کشور نیز در این خصوص به نتایجی دست پیدا کردند که با رعایت عدالت و اولویت بندی‌های انجام شده در آینده نزدیک توسط وزارت بهداشت سیاست‌گذاری در مورد نحوه توزیع و استفاده از این واکسن‌ها نیز اعلام می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*