پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نبود سرم و بستری کرونایی‌ها روی برانکارد / تعطیلی دو هفته‌ای منتفی شد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
نبود سرم و بستری کرونایی‌ها روی برانکارد / تعطیلی دو هفته‌ای منتفی شد

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز به روز موج آخر کرونا در ایران ترسناک می‌شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌های این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، طی 24 ساعت گذشته 39هزار و 19 بیمار جدید کووید19 در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی 378 بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

در حال حاضر 285 شهر کشور در وضعیت قرمز، 110 شهر در وضعیت نارنجی، 53 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

خیلی از کرونایی‌ها روی برانکارد در اورژانس بستری هستند

همین باعث شده است تا با افزایش تعداد بستری‌ها بیمارستان‌ها در کشور اکثرا با بحران کمبود تخت مواجه شوند.

در همین رابطه رئیس بیمارستان شهید لواسانی از بستری شدن خیلی از بیماران کرونایی روی "برانکارد اورژانس" در شرایط نامناسب خبر داد.

سید علی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: در تهران حدود 8000 بیمار بستری داریم که خیلی از آنها شرایط‌شان به صورتی است که روی تخت‌های موقت برانکارد در اورژانس‌ها بستری هستند و شرایط مناسبی ندارند، اگر این اتفاق ادامه پیدا کند قطعا نمی‌شود این مشکل را جمع کرد.

رئیس بیمارستان شهید لواسانی گفت: با تداوم این شرایط با کمبود دارو، تخت اکسیژن و تجهیزات دیگر رو به رو می‌شویم و خیلی بحران‌ها بیشتر خواهد شد.

ماجرای چمن‌خوابی اطراف بیمارستان‌های کرونایی

حتی در روزهای گذشته یکسری تصاویر درباره چمن‌خوابی بیماران مبتلا به کرونا در تهران و مشهد و کمبود دارو و اکسیژن منتشر شده بود.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید -19، گفت: ما هم آن تصاویر فضای مجازی در مشهد را دیدیم، اما یکی از همکاران مشهد توضیح داد که این همراهان بیماران هستند که روی چمن دراز کشیدند، نه خود بیماران. البته فکر می‌کنم با مداخلاتی که وزارت بهداشت برای تزریق رمدسیویر سرپایی انجام داده و در عین حال ایجاد کمیته‌های ترخیص، اکسیژن و تنفس، نباید در جایی از کشور چنین شرایطی برای بیماران داشته باشیم. در عین حال می‌دانم که بیمارستان‌ها کاملا پر است و اگر قرار باشد بیماری بستری شود، باید یکسری از بیماران ترخیص شوند و سپس بیمار جدید بستری شود و چنین شرایطی وجود دارد.

عابدینی درباره نیاز به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی نیز گفت: در حال حاضر برای ایجاد بیمارستان صحرایی برنامه جدیدی اعلام نشده است، اما ممکن است که در برخی مناطق کلینیک‌های تزریق رمدسیویر داخل یکسری کانکس و... ایجاد کرده باشند، اما اینطور نیست که بیماران به صورت دائم در آنجا بستری شوند.

او همچنین نسبت به نزدیکی یک گونه جدید کرونا به ایران هشدار داد: هرچه لود ویروس در جامعه بیشتر باشد، امکان جهش ویروس در جامعه بیشتر است. در عین حال در صورت عدم رعایت، جهش‌های جدیدی مانند لامبدا هم می‌تواند وارد کشور شود. البته هنوز در ایران این جهش را نداشتیم، اما در دنیا در کشورهایی مانند آمریکا داشتیم که مواردی گزارش شده و یک نفر در ترکیه گزارش شده است و اگر مراقب نباشیم و پروتکل ها را رعایت نکنیم، لامبدا می‌تواند موج بعدی ما باشد.

آخرین وضعیت کمبود سرم

اما به جز کمبود تخت، چند روزی است که مسئولان و پزشکان نسبت به کمبود سرم هم هشدار داده‌اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این رابطه گفت: با توجه به این‌که یکی از خطوط تولید در حال اصلاح بوده است و پیش‌بینی کاهش نسبی تولید انجام شده بود و از مدتی قبل تمهیداتی برای خرید و واردات سرم از کشورها انجام شده بود که متاسفانه با توجه به گرفتاری شدید این کشور در همه‌گیری کووید_19، از خروج این محموله ممانعت شد.

وی افزود: ظرف 48 ساعت گذشته با دستور وزیر بهداشت دستور خرید فوریتی سرم تزریقی از کشور ثالث صادر شده که به‌زودی و در اسرع وقت وارد زنجیره توزیع خواهد شد. علاوه بر این سرم‌های تزریقی تولید داخل هم مدیریت می‌شوند تا در بیمارستان‌ها، مراکز درمان سرپایی و اورژانس‌ها استفاده شوند. فعلا داروخانه‌های بیمارستانی این سرم‌ها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

تعطیلی دو هفته‌ای تصویب نشد

بخاطر همین شرایط بحرانی و دستور رهبر انقلاب درپی درخواست وزیر بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای، امروز جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه برگزار شد.

اما نتیجه این جلسه عدم تصویب تعطیلی کشور بود.

عبدالرضا رحمانی وزیر کشور در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا که با موضوع تعطیلی دو هفته‌ای برگزار شد، گفت:

همه دوستان در این جلسه بحث کردند و نظرسنجی‌های مختلفی هم مطرح شد و همه اینها نشان داد که درست است که تعطیلات به عنوان یکی از راه‌های اقدام و اثرگذاری است اما انجام این کار احتیاج به مقدمات برنامه ریزی‌ها اقناع سازی و همراه سازی مسئولان و به ویژه مردم را می‌طلبد اگر به شکل هوشمندانه برنامه‌ریزی نشد چه بسا ما نتواتیم با وجود متحمل شدن هزینه اقتصادی به اهداف مدنظر برسیم. بنا شد بررسی دقیق تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث را مطرح کنیم و آن زمان تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: مقرر شد شرایط جرائم و شرایط کنترلی را در قالب پیشنهاداتی مطرح کنیم که موثرتر باشد. نوع جرائم با نوع تخلفات هماهنگی ندارد و کم است باید. این جرائم به گونه‌ای پیگیری و اجرا شود که تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد که بنا شد اصناف و نیروی انتظامی پیشنهادات خود را بیان کنند.

 تعطیل کردن کشور راه حل نیست، واکسن بزنید

در همین رابطه امروز فداحسین مالکی یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم تسریع در واکسیناسیون مردم گفت: به جای تعطیلی و قفل کردن کشور باید روند واکسیناسیون را سرعت بخشید که این کار از طریق تولید و واردات واکسن میسر می شود پس هر چه زودتر به مردم واکسن بزنید.

وی ادامه داد: در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل داشتن وسعت زیاد باید هر چه سریعتر واکسینه شوند چون شرایط در آنجا بحرانی است. می توان از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن استفاده کرد تا نگرانی مردم را برطرف نمود. وقتی می گویید همه جا را تعطیل کنید به فکر تامین معاش قشر آسیب پذیر به خصوص جامعه کارگری هستید که با تعطیلات می خواهند از کجا امرار معاش کنند یا قشری همچون رانندگان تاکسی که روزانه درآمد دارند. پس باز هم می گویم تعطیل و قفل کردن کشور راه حل نیست. هر چه سریعتر مردم را واکسینه کنید و واکسن بزنید تا آرامش به مردم داده شود.

235237

کد خبر 1541640