پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

نخستین اقدام شهید سلیمانی اهتمام ویژه برای برگزاری روز قدس بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخستین اقدام شهید سلیمانی اهتمام ویژه برای برگزاری روز قدس بود

قم ایرنا همرزم شهید سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: اولین اقدام شهید سلیمانی اهتمام ویژه برای برگزاری روز جهانی قدس بود.

سردار حسن رونده، در اولین همایش بین‌المللی شهید قدس در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران، با عرض تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع) گفت: از مردم قم که با زحمات زیادی این برنامه را پیگیری و برپا کردند تا یادی از شهید سلیمانی در روز قدس زنده شود، تشکر می‌کنم.

وی افزود: اقدام های شهید سلیمانی درباره فلسطین و قدس را فقط پنج درصد از مردم ایران از آن خبر دارند؛ رهبر معظم انقلاب در خصوص قدس و فلسطین فرمان ویژه‌ای به شهید سلیمانی دادند؛ تشکیل نیروی قدس اقدام مقام معظم رهبری بود و معظم‌له برای قدس برنامه داشتند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) در مرداد سال 1358 پس از بمباران هوایی و حمله به مردم فلسطین در یک بیانیه بمباران صهیونیست‌ها را محکوم و آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کردند؛ در واقع ریل گذاری و کار زیربنایی در خصوص قدس و فلسطینیان را حضرت امام انجام دادند و جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند.

رونده گفت: با پیروزی انقلاب چند حادثه مهم اتفاق افتاد: حمایت همه جانبه از مردم فلسطین؛ اخراج دیپلمات‌های رژیم اشغالگر قدس از تهران که متقابلا سفارت اسراییل به فلسطینیان واگذار شد و تشکیل گروه‌های جدید مقاومتی با رویکرد اسلامی.

وی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی مقام معظم نیروی قدس را تشکیل دادند در آن زمان رئیس جمهور مخالف تشکیل چنین نیرویی در سپاه بود؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند باید نیروی قدس تشکیل شود. بعد از رحلت حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری نیروهای سپاه را به پنج نیرو افزایش دادند: نیروی زمینی، هوایی، دریایی، قدس و مقاومت.

وی افزود: قبل از تشکیل نیروی قدس هیچ کجا به صورت متمرکز در مقاومت و مقابله با صهیونیست‌ها فعالیت نمی‌کردند که نیروی قدس تشکیل شد و این از ابتکارات مقام معظم رهبری بود.

رونده گفت: حضرت امام که روز قدس را اعلام کردند، چند هدف را مشخص کردند؛ از جمله زنده نگه داشتن نام فلسطین در جهان اسلام؛ چون صهیونیست‌ها تصمیم به نابودی فلسطین و به فراموشی سپردن فلسطین داشتند که حضرت امام (ره) با اقدام هوشمندانه خود و انتخاب روز جهانی قدس باعث زنده ماندن نام فلسطین شد؛ قبلا صهیونیست‌ها هر لحظه که تصمیم می‌گرفتند به هرجایی حمله می‌کردند که با نامگذاری روز قدس قدرت اسلام به استکبار نشان داده شد.

وی گفت: اولین اقدام شهید سلیمانی اهتمام ویژه برای برگزاری روز جهانی قدس بود، ایشان در 23 سال فرماندهی خود در نیروی قدس اهتمام ویژه‌ای برای برگزاری روز جهانی قدس داشت و شخصا برنامه‌های روز قدس را در تمام نقاط جهان پیگیری می‌کرد و واقعا روز جهانی قدس را شهید سلیمانی زنده کرد.

وی افزود: دومین اقدام شهید سلیمانی، حضور در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی بود؛ قبل از حضور سردار سلیمانی در نیروی قدس کارهای جدی نظامی نداشتیم و همه اقدامات ما دفاعی و امنیتی بود و بیشتر کار امنیتی انجام می‌دادیم که با ورود سردار سلیمانی به سمت فرماندهی نیروی قدس، شکل و شمایل کار عوض شد و ایشان شخصا در صحنه حاضر شد و با یک بازدید گسترده از منطقه مقاومت، امکانات را بررسی کرد.

رونده گفت: با توجه به منش سیاسی سردار سلیمانی همه گروه‌های کشور ایشان را قبول داشتند و از همه سیاسیون کمک می‌گرفت؛ از خیرین هم کمک می‌گرفت؛ شهید سلیمانی می گفت، هر کس می‌تواند به مقاومت کمک کند؛ به هر کسی که می‌خواست کار سیاسی انجام دهد، اجازه کار سیاسی نمی‌داد.

نخستین همایش مذکور به همت سازمان تبلیغات اسلامی و مسجد مقدس جمکران؛ امروز و همزمان با روز جهانی قدس، در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران قم برگزار شد.

حضرت امام خمینی (ره) رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران؛ آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند تا مرحله جدیدی در همبستگی با مساله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین در سایه بیداری ملت‌های مسلمان و آزادیخواه در منطقه و دنیا در برابر صهیونیست‌ها و استکبار جهانی آغاز شود.

بامداد جمعه 13 دی 1398 در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی به 2 خودرو در فرودگاه بغداد (پایتخت عراق)، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند؛ این حمله با نظارت و دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا انجام شد./

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*