یک‌شنبه 22 مهر 1403

نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران در عمق استراتژیک منطقه بر قلوب، مغزها و فکرهای ملت ها نفوذی شکست ناپذیر دارد گفت: نفوذ ایران در منطقه حرف اول را می زند و در فرا منطقه ای نیز در حال افزایش است البته نفوذ ایران، نفوذ بر قلوب است نه مثل آن نفوذی که آمریکایی ها می خواهند در منطقه داشته باشند ولی شکست خورده و درحال کاهش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ جمهوری اسلامی ایران پس از چهار دهه از پیروزی و استقرار آن به عنوان یک الگو و ابرقدرت نوظهور در نظم کنونی جهانی شناخته می شود که علاوه بر کشورهای منطقه غرب آسیا در بسیاری از کشورهای جهان نیز نفوذ پیدا کرده است شاهد مثال را چگونگی ورود ایران در مذاکرات خود با 5 کشور جهان می توان دانست که بخشی از مذاکرات به مباحث هسته ای ایران مربوط می شد و بخش اعظمی از آن به سیاستها و نقش ایران در امور و حل و فصل مسائل جهانی باز می گردد. بسیاری از کشورهای جهان حساب ویژه ای روی جمهوری اسلامی ایران باز کرده اند و در شرایط بحرانی از ایران کمک می خواهند حل و فصل بحران داعش در عراق و سوریه نمونه بارز آن است.

آمریکا از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان چالشی جدی در سیاست خارجی خود پذیرفته و هر یک از روسای جمهوری که در چهار دهه اخیر در این کشور به قدرت رسیده اند، از افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران تا دست زدن به انواع اقدامات خصمانه به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ و تاثیر جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف جهان دریغ نداشته اند؛ تشدید تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه، ترور مقامات بلند پایه و دانشمندان و تهدیدات نظامی، طرح ریزی انواع توطئه ها علیه جمهوری اسلامی تنها بخشی از این اقدامات است که از سوی دولتمردان آمریکایی در قبال ایران صورت گرفته است. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا دی ماه سال 91 برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین قانونی مصوب کرد که بیانگر این واقعیت بود که جمهوری اسلامی ایران در جایگاه یک ابرقدرت در سیاست خارجی واشنگتن مطرح است.

* آمریکا و دیگر قدرتها نمی توانند جایگاه ایران را به عنوان ابرقدرتی تاثیرگذار در معادلات جهانی نادیده بگیرند

با این حال هیچ کدام از این تهدیدات و تحریم ها تاکنون نتوانسته مانع روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و حتی کشورهای آمریکای لاتین شود روابط در حال گسترش و چندجانبه بین ایران و سایر کشورهای جهان ناشی از عوامل متعددی است که طرفین را برای تقویت آنها ترغیب می کند. حضور ایران در آمریکای لاتین به عنوان یک قدرت بانفوذ غیر قابل انکار و در حال افزایش است؛ جمهوری اسلامی ایران از سال 1384 طی 4 سال 6 سفارتخانه جدید را در بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور، نیکاراگوئه و اروگوئه افتتاح کرد و مجموع سفارتخانه های فعال خود در این منطقه با احتساب آرژانتین، برزیل، کوبا، مکزیک و ونزوئلا را به 11 سفارتخانه رساند.

مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و نیکاراگوئه در قبال چگونگی مدیریت مسائل جهانی، نگرش های امپریالیستی آمریکا و شکل گیری یک اتحاد ضد آمریکایی در منطقه آمریکای لاتین از اموری است که به هیچ وجه خوشایند دولتمردان آمریکایی نیست. آمریکا و دیگر قدرتها نمی توانند جایگاه ایران را به عنوان ابرقدرتی تاثیرگذار در معادلات جهانی نادیده بگیرند و در این راستا می بایست قواعد رفتار با چنین ابرقدرتی را رعایت نمایند. نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب را دربرگرفته و تصویب قانونهایی چون جلوگیری از نفوذ ایران در مناطق مختلف جهان صرفأ برای دلخوشی تصویب کنندگان آنها صورت می گیرد چرا که هیچ سد و دیواری نیست که توان مقابله با اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران همچون حفظ کرامت و عزت انسانها، تحقق سعادت و رفاه بشری در کل جامعه جهانی در سایه صلح، امنیت، آزادی و برابری انسانها، حفظ استقلال در چارچوب نفی سلطه جویی و سلطه پذیری را داشته باشد.

* جمهوری اسلامی ایران در قلوب ملتها نفوذ دارد و این نفوذ شکستنی نیست

محمود معلمی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در خاورمیانه یا در اصطلاح و تاکید حضرت آقا منطقه غرب آسیا نفوذ قوی دارد و این نفوذ هم روز به روز بیشتر می شود اظهار کرد: گرچه بعضا دولت ها این نفوذ را دوست ندارند ولی چه بخواهند و چه نخواهند نفوذ جمهوری اسلامی ایران در قلوب ملتهای منطقه در حال افزایش است نمونه آن هم تشکیل جبهه مقاومت به فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است این جبهه مقاومت از دهها کشور آسیایی در منطقه از جمله افغانستان، عراق، سوریه لبنان و... تشکیل شده است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه افزود: این نشان دهنده نفوذ ایران در عمق استراتژیک منطقه است و این نفوذ بر قلوب، مغزها و فکرهای ملت ها شکستنی نیست، آنچه شکستنی است پرستیژ و هیبت توخالی آمریکایی ها و برخی کشورها است که در حال فرو ریختن هستند.

وی اضافه کرد: اخیرا مشاهده کردیم که رژیم صهیونیستی با همکاری اردوغان رئیس جمهور ترکیه می خواستند در منطقه آذربایجان قدرت نمایی کنند، ولی با یک مانور جمهوری اسلامی ایران آنها چگونه عقب نشینی کردند بنابراین نفوذ ایران در منطقه حرف اول را می زند و در فرا منطقه ای نیز در حال افزایش است البته نفوذ ایران، نفوذ بر قلوب است نه مثل آن نفوذی که آمریکایی ها می خواهند در منطقه داشته باشند ولی شکست خورده و روز به روز هم کاهش پیدا می کند در حالی که نفوذ ایران در بین ملتهای منطقه در حال افزایش است.

* عوامل نفوذ جمهوری اسلامی ایران بر ملتهای جهان

معلمی با اشاره به عوامل نفوذ ایران در بین سایر کشورها خاطرنشان کرد: اولین عامل اقتدار رو به افزایش جمهوری اسلامی ایران، در عرصه های علمی، نظامی و سیاسی است و دومین عامل صداقتی است که در گفته ها و بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد و اینکه ملتها می دانند مهمترین حامی آنها جمهوری اسلامی ایران است که با صداقت از آنها در برابر زورگویی های کشورهای مستکبر حمایت می کند این قدرت و اقتدار و صداقت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی افزود: امروز در افغانستان طالبان به این نتیجه رسیده که با جمهوری اسلامی ایران بهتر می تواند کار کند تا آمریکایی ها، در عراق و سوریه هم همینطور چه کسی آنها را از دست دشمنان قسم خورده نجات داد؟ وقتی سه استان عراق توسط داعش سقوط کرد چه کسی رفت ایستادگی کرد و آنها را نجات داد؟ همه می دانند که این شهید سلیمانی و جبهه مقاومت بود که رفت و آنها را نجات داد پس این عوامل باعث شده که ملتها به این نتیجه برسند که به جای کشورهای خارج از منطقه مثل اروپا و آمریکا، باید به ایران اتکا کنند و این نفوذ به خاطر همین عوامل روز به روز زیادتر می شود.

* هیبت کشوری که قدرت ندارد بار دیگر شکست

این کارشناس امور سیاسی در واکنش به راهزنی دریایی آمریکا در دریای عمان بیان کرد: آمریکایی ها که ما الان آنها را به عنوان دزدان دریایی می شناسیم از یک طرف می آیند و بدون هیچ پشتوانه بین المللی ایران را تحریم می کنند و توقع دارند که کشورها تحریم های آنان را عملی کنند و از طرف دیگر وقتی می بینند جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر از لحاظ سیاسی و نظامی است و زیر بار زور و زورگویی نمی رود و به کشورهای دیگر نفت و بنزین می فروشد؛ چون می خواهند که به دنیا نشان دهند که حرف حرف ما است و علاوه بر این منفعت اقتصادی هم ببرند می آیند و جلوگیری کرده و کشتی و نفت آن را مصادره می کنند که این رویه آمریکایی ها است.

وی ادامه داد: در این واقعه هم می خواستند همین مسئله را عملیاتی کنند لذا آمدند و جلوی کشتی ما را گرفتند و نفت آن را به کشتی دیگری تخلیه و به سمت مقصد نامعلومی حرکت کردند خوشبختانه نیروهای سپاه پاسداران که از روحیه قوی و با شجاعتی برخوردار هستند و از نظر نظامی هم قدرت قوی دارند بلافاصله با هلی برد بر روی عرشه کشتی آمریکایی، کشتی را به به سمت آبهای جمهوری اسلامی ایران هدایت کردند و موفق شدند این کار را با سلامت انجام داده و آمریکایی ها را ناکام بگذارند.

معلمی با بیان اینکه این حرکت بازتاب بین المللی بسیار زیادی داشت خاطرنشان کرد: دنیا وقتی می بیند کشور مقتدری در برابر یک کشور راهزن و تروریست این حرکت را انجام می دهد برای کشورهای دیگر هم روحیه و انگیزه ایجاد می کند بویژه اینکه این اتفاق مصادف با شب 13 آبان بود و 13 آبان هم یادآور سه رخداد بزرگ تسخیر لانه جاسوسی، شهادت دانش آموزان در دانشگاه و تبعید حضرت امام (ره) است که آمریکا پای ثابت همه آنها است.

وی افزود: اینها می خواستند مصادف با 13 آبان این کار را انجام دهند تا اقتدار ما را زیر سوال برده و روز استکبار ستیزی ملت ایران را به حاشیه ببرند که خوشبختانه با ورود شجاعانه و مقتدارنه نتیجه کار برعکس شد و قبل از 13 آبان این اقتدار نصیب جمهوری اسلامی ایران شد و باعث شد 13 آبان بازهم رونق بیشتری بگیرد و در خاطره ها ماندگار شود و قدرت سیاسی آمریکا رو به افول برود.

* آمریکایی ها می خواستند هیبت دروغین و شکست خورده خود را احیا کنند

استاد علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به بازتاب جهانی این حادثه افزود: حرکت بسیار بزرگی بود و بازتاب رسانه ای جهانی بسیار وسیعی داشت و این برای دنیا هم درسی شد تا اگر کسی بخواهد زورگویی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد بداند ایران اقتدار دارد و اجازه زورگویی به کسی نمی دهد.

وی افزود: ضمن تبریک به ملت ایران به خاطر این پیروزی غرورآفرین و بسیار ارزنده و قوی، از کسانی که این حرکت شجاعانه را انجام دادند تقدیر می کنیم که باعث شدند هیبت کشوری که قدرت ندارد و در حال فروپاشی است یک بار دیگر شکسته شود.

معلمی با تاکید براینکه قدرت کشور به راحتی شکستنی نیست ولی هیبت شکستنی است تصریح کرد: آمریکایی ها می خواستند با این دزدی دریایی هیبت دروغین و شکست خورده خود را احیا و به دنیا نشان دهند که ناکام ماندند چون ظاهرا نمی دانند آمریکا تنها یک هیبت دارد و آن هم برای چندمین بار توسط ملت ایران شکسته شدو ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چندین بار هیبت آمریکا را شکست داده است که در این مقطع یکبار دیگر هم شکسته شد.

انتهای پیام /

نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران 2
نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران 3
نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران 4
نفوذ جمهوری اسلامی ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب / تمرکز بر نفوذ بلندمدت ملت پایه رمز پایداری قدرت جهانی ایران 5