دوشنبه 16 مهر 1403

نوزادان مادران مبتلا به کرونا در زنجان از بانک شیر تغذیه می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نوزادان مادران مبتلا به کرونا در زنجان از بانک شیر تغذیه می‌شوند

زنجان - ایرنا - مسؤول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: در صورتی که حال عمومی مادر کرونایی با تشخیص قطعی پزشک بد باشد، تغذیه نوزاد به طور موقت از بانک شیر و یا با شیر خشک انجام می‌شود.

رباب بیات روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شیر دوشیده شده از مادران در بانک شیر نگهداری می شود، افزود: از نظر علمی بهترین تغذیه برای شیرخواران و نوزادان شیر مادر است که از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی هم می تواند برای جامعه مفید باشد.

وی اضافه کرد: از نظر زیست محیطی تولید شیر مصنوعی اثرات خود را دارد و با توجه به میزان متانی که گاو از خود تولید می کند، میزان آب مصرفی برای دام، قوطی های شیر خشک و دیگر عوامل می تواند تاثیرات منفی بر محیط زیست داشته باشد.

این مسؤول ادامه داد: بهترین بازه زمانی برای تغذیه با شیر مادر تا 2 سالگی است و در 6 ماه اول تولد نوزاد نیازی به استفاده از ماده غذایی دیگر به جز شیر مادر ندارد.

وی اظهار داشت: بر این مبنا، تغذیه نوزاد باید به طور منظم با شیر مادر باشد چرا که ترکیب آن به لحاظ آب و ویتامین ها برای کودک مناسب است البته اگر ثابت شود، نوزاد رشد مناسبی نداشته است، ممکن است تغذیه کمکی زودتر آغاز شود.

مسؤول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی استان زنجان با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم ادامه داد: چند سوال شایع در مورد شیردهی در ایام بیماری کووید -19 وجود دارد که آیا مادر مبتلا در دوران بیماری می تواند کودک را با شیر خود تغذیه کند این در حالی است که و در شرایطی که مادر سالم با خیال آسوده و با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند شیردهی را ادامه دهد.

وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی شانس بقاء نوزاد را ارتقا می دهد و مزایای طولانی مدت برای سلامت و تکامل نوزادان دارد.

بیات افزود: از طرف دیگر انتقال ویروس کرونا از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر و از طریق شیر مادر اثبات نشده است لذا دلیلی بر قطع شیردهی و یا جلوگیری از آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ابتلای قطعی مادر به بیماری کووید -19 در شرایطی که حال عمومی مادر خوب باشد مب تواند شیر خود را با شیر دوش دستی یا برقی بدوشد و شیردهی به نوزاد توسط فرد دیگری انجام شود و یا شیردهی بطور مستقیم از سینه مادر با رعایت احتیاط و استانداردها ادامه یابد.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، فرصتی برای بسیج اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه و آحاد مردم در زمینه تغذیه شیرخواران با شیر مادر است و در این راستا شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال 99 با عنوان «سیاره سالم؛ با تغذیه شیرمادر» به تأثیر تغذیه شیرخواران بر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و قرارگیری در زمان شیوع کرونا و هم چنین ضرورت حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر، در راستای سلامت کره خاکی و ساکنان آن می پردازد.

*س_برچسب‌ها_س*