دوشنبه 2 مهر 1403

نکوداشت استادی که با پدیده‌های انحرافی انقلاب مبارزه کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نکوداشت استادی که با پدیده‌های انحرافی انقلاب مبارزه کرد

تهران - ایرنا - مراسم نکوداشت منوچهر محمدی استاد پیشکسوت علوم سیاسی دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که انگشتر رهبر معظم انقلاب به وی اهدا شد و یکی از پژوهشگران موسسه امام خمینی (ره) وی را استادی غیرتمند نامید که با پدیده‌های انحرافی در انقلاب اسلامی مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی منوچهر محمدی استاد پیشکسوت علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور برخی اساتید، محققان و فضلای حوزه و دانشگاه روز گذشته (سه شنبه) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این مراسم ضمن تبیین ابعاد الهی و معنوی انقلاب اسلامی، پیروزی انقلاب را خارج از محاسبات مادی توصیف کرد و گفت: یکی از امتیازات آثار علمی دکتر منوچهر محمدی، نگاه به عمق و باطن انقلاب اسلامی و توجه به جنبه معنوی و روحانی انقلاب است.

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نیز به مختصات اندیشه‌ها و آراء سیاسی محمدی اشاره کرد و غیرتمندی او را در مواجهه با پدیده‌های انحرافی در انقلاب اسلامی ستود و گفت: در جریان بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم سیاسی دانشگاه‌ها و مأموریتی که از طرف شورای تحول علوم انسانی به محمدی سپرده‌شده بود، وی منزل خود را فروخت و بدون هیچ چشم‌داشتی صرف هزینه‌های این کار مهم کرد.

مصطفی ملکوتیان استاد پیش‌کسوت علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز ضمن طبقه‌بندی افکار محمدی، به مزایا و نوآوری‌های آثار علمی وی و تفاوت رویکردهایش به انقلاب اسلامی با سایر رویکردها پرداخت و محمدی را یکی از استادان بزرگ اما ناشناخته دانشگاه در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانست.

دیگر سخنران این برنامه آیت‌الله کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران بود که ضمن برشمردن ویژگی‌های انقلاب اسلامی، رمز شکل‌گیری پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی را رهبری برجسته انقلاب یعنی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری خواند و با اشاره به سابقه 40 ساله دوستی خود با محمدی گفت: استاد محمدی جزو اساتید مبرز و درجه یک در عرصه مطالعات انقلاب اسلامی و یک شخصیت متدین و اخلاقی است.

همچنین حجت‌الاسلام حسین ارجینی استاد دانشگاه معارف اسلامی به نقش تأسیسی محمدی در ارتباط با رشته مطالعات انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها پرداخت و جایگاه وی را در تقویت خط دروس انقلاب اسلامی و شاگردپروری در دانشگاه‌های کشور تشریح کرد.

سید علیرضا صدر حسینی از تحلیلگران سیاسی برجسته کشور به ابعاد جهانی و بین‌المللی افکار دکتر محمدی به‌ویژه در زمینه تقویت گفتمان مقاومت پرداخت و ایشان را یکی از متفکران مؤثر در پشتیبانی از جبهه مقاومت در منطقه توصیف کرد.

قرار بود محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم به تجلیل از شخصیت محمدی بپردازد که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا موفق به حضور نشد و سید محمد هاشمی معاون امور استان‌ها و مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام اسماعیلی را قرائت کرد.

سپس نوبت به منوچهر محمدی رسید که ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست، به بنیادهای فکری خود متأثر از اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) اشاره کرد و لزوم سرمایه‌گذاری برای تداوم تحقیقات در عرصه انقلاب اسلامی را یادآور شد. وی انقلاب اسلامی را یک انقلاب الهی بر حق و شکست‌ناپذیر خواند که به فضل الهی به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل خواهد شد.

در پایان این برنامه، مراکز و شخصیت‌های مختلف هدایایی را به‌رسم یادبود به دکتر منوچهر محمدی اهدا کردند که مهم‌ترین این هدایا، انگشتر اهدایی رهبر معظم انقلاب بود که توسط حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا اعطا شد.

همچنین از طرف سازمان فرهنگی و علمی آستان قدس رضوی، انگشتری از سنگ مضجع شریف حضرت ثامن الحجج علی بن موسی‌الرضا (ع) و تکه‌ای از فرش حرم مطهر از باب تبرک تقدیم محمدی شد.

این مراسم با ابتکار مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا و مجموعه فرهنگی سرچشمه و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جامعه‌شناسی سیاسی ایران برگزار شد.

منوچهر محمدی متولد 18 بهمن سال 1318 کرمان است که دارای فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه شهید بهشتی، فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا، دکترای مطالعات بین‌الملل از دانشگاه کارولینای جنوبی در شهر کلمبیا - آمریکاست و از سوابق کاری وی می توان به پست های فرماندار خرمشهر از شهریور 1358 تا اردیبهشت 1359، استاندار سیستان و بلوچستان از خرداد 1359 تا اسفند 1360، معاون نخست‌وزیر و سرپرست دفتر خدمات حقوق بین‌المللی از اسفند 1360 تا خرداد 1362، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از مرداد 1362 تا مرداد 1363، عضو هیات علمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی از مهرماه 1363 تاکنون اشاره کرد.

از سوابق آموزشی و پژوهشی محمدی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: رئیس کمیته حقوقی شورایعالی انقلاب فرهنگی، معاونت امور بین الملل موسسه پژوهشی، فرهنگی انقلاب اسلامی، مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزش و پژوهش امام خمینی (ره)، معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امورخارجه از 1384 تا 1387، رئیس کارگروه ویژه علوم سیاسی شورایعالی انقلاب فرهنگی از 1390 تاکنون، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از مرداد 1362 تا مرداد 1363، مدیریت گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران و تدریس در دانشگاه های مختلف و نهادهای انقلاب و حوزه علمیه قم.

برچسب‌ها