پنج‌شنبه 14 تیر 1403

نگرانی بازار از بازگشت طیب نیا / دوباره جهش نرخ ارز خواهیم داشت؟

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نگرانی بازار از بازگشت طیب نیا / دوباره جهش نرخ ارز خواهیم داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود طیب نیا به عرصه سیاست این نگرانی وجود دارد که دوباره شاهد جهش نرخ ارز در کشور به دلیل نداشتن برنامه برای افزایش درآمدهای غیر نفتی باشیم.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ورود طیب نیا به عرصه سیاست این نگرانی وجود دارد که دوباره شاهد جهش نرخ ارز در کشور به دلیل نداشتن برنامه برای افزایش درآمدهای غیر نفتی باشیم.

محمد احسان آرانی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دولت روحانی با افزایش قیمت ارز شور را اداره می‌کرد گفت: بازگشت طیب نیا به عرضه سیاست این نگرانی را بین فعالان بازار ایجاد کرده است که دوباره شاهد افزایش نرخ ارز در بازار باشیم.

وی ادامه داد: نوع فعالیت طیب نیا در دولت قبل اینگونه بود که چون قیمت دلار روز به روز بالامی رفت قیمت اجناس نیز گران می‌شد و این روند تا زمان برجام نیز وجود داشت.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی، ارزش دلاری بازار سهام ایران در بازه 1392 الی 1396 با افت 40 درصدی رو به رو شده و از حدود 149 میلیارد و 300 میلیون دلار به کمتر از 90 میلیارد دلار رسیده است. در این بازه زمانی علی طیب‌نیا به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت یازدهم، وظیفه سیاست گذاری بازار سرمایه را نیز برعهده داشت. دوران وزارت علی طیب‌نیا از سال 1392 تا 1396، با تحولات و تغییرات چشمگیری در بازار سهام ایران همراه بود.

وی ادامه داد: در این دوره، بازار بورس ایران تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت، اولین حباب و ریزش سنگین دهه 90 را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان، سیاست‌های اقتصادی اتخاذ شده در دوره وزارت علی طیب‌نیا را عامل اصلی نام‌گذاری دهه 90 به عنوان دهه از دست رفته اقتصاد ایران می‌دانند.

کارشناسان اقتصادی از آن جهت دهه 90 را دهه از دست رفته می‌دانند که اقتصاد کشور درهیچ یک از شاخص‌های کلان اقتصادی مانند رشد تولید، سرمایه گذاری، تورم، بیکاری و تجارت خارجی عملکرد خوبی به ثبت نرساند و مقام معظم رهبری نیز بارها این موضوع را مطرح کردند.

آرانی ادامه داد: اخیراً فیلمی از صحبت‌های طیب نیا بیرون آمده است که از فروش ارز شرکت‌های بزرگ در سامانه نیما (حدود 40 هزار تومان) انتقاد کرد و خواستار آزادسازی آن شده است که به معنای فروش ارز شرکت‌های بزرگ به قیمت 60 هزار تومان است. لازم به ذکر است که تمامی نیازهای ارزی برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی با نرخ ارز نیمایی 40 هزار تومانی تأمین می‌شود و وعده طیب‌نیا به معنای افزایش حداقل 50 درصدی نرخ ارز مواد اولیه در همان ابتدای دولت احتمالی پزشکیان است.

وی ادامه داد: امروز نیز در بازار گفته شده است درصورت بازگشت به دولت دوازدهم مالیات اصناف کاهش پیدا می‌کند و این موضوع به منزله رشد درآمدهای غیر واقعی مانند دستکاری نرخ ارزو دقیقاً همان اتافقی که در دهه 90 رخ داد دوباره به وقوع خواهد پیوست و احتمالاً شاهد جهش چندبرابری نرخ از در بازار خواهد بود.