پنج‌شنبه 12 مهر 1403

هراس مقام‌های انگلیس از شروع اعتراض‌های سراسری

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هراس مقام‌های انگلیس از شروع اعتراض‌های سراسری

لندن - ایرنا - گسترش دامنه اعتراض‌های ضد نژادپرستی در انگلیس، مقام‌های این کشور را نسبت به شروع تظاهرات سراسری و بروز نا آرامی‌های داخلی نگران کرده است.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس عصر چهارشنبه (14 خرداد) در نشست خبری روزانه دولت مدعی شد که عزادار مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی است که به دست پلیس سفید پوست این کشور کشته شد. وی تصریح کرد که از حادثه کشته شدن او شوکه و بیزار است.

نخست وزیر انگلیس سپس عنوان کرد: پیام من به رئیس‌جمهوری ترامپ و تمام آمریکایی‌ها این است که نژادپرستی و خشونت هیچ جایگاهی در جامعه انگلیس ندارد.

او با این حال از معترضان به نژادپرستی در انگلیس خواست تا مطابق با نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی تظاهرات کنند تا به برنامه دولت برای مقابله با ویروس کرونا خللی وارد نشود.

هم زمان افسران پلیس انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک از رفتار خشونت پلیس آمریکا با معترضان این کشور اعلام برائت کرده و تاکید کردند که در کنار تمام معترضان سراسر جهان از نحوه کشته شدن جورج فلوید در آمریکا شوکه و وحشت زده شده‌اند.

انها از تداوم خشونت ها و خسارت‌هایی که در آمریکا رخ می‌دهد ابراز شگفتی کرده و خواستار اجرای عدالت شدند. نیروهای پلیس انگلیس ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حوادث اخیر در آمریکا مدعی شدند که با هرگونه نژادپرستی و تعصب برخورد خواهند کرد.

آنها با این حال یادآور شدند که نگرانی‌ها درباره مرگ‌بار بودن ویروس کرونا همچنان وجود دارد و محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع این ویروس جاری است. «پس لازم است که مردم برای هر دلیلی که گردهم می‌آیند با افسران پلیس در این شرایط چالش برانگیز همکاری کنند.»

گزارش‌ها حاکیست که امروز بیش از 15 هزار معترض انگلیسی در چارچوب پویش زندگی سیاهان مهم است، در تظاهرات ضد نژادپرستی لندن شرکت کرده تا مراتب همبستگی خود را با تظاهرکنندگان آمریکایی اعلام کنند.

آن‌ها شعارنوشته‌ها و پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که ضمن محکوم کردن خشونت‌های پلیس آمریکا، رفتار نژادپرستانه دولت لندن را یادآور می شد. «دیگر کافی است»، «زندگی سیاهان مهم است» و «انگلیس بی‌گناه نیست» از جمله شعارنوشته‌هایی بود که معترضان حمل می‌کردند.

تظاهر کنندگان ابتدا در پارک معروف مرکز لندن (هاید پارک) تجمع کرده و پس از سردادن شعارهایی به چندین دسته تقسیم شده تا در مسیرهای متفاوتی راهپیمایی کنند. جمعیت کثیری از معترضان به سمت میدان پارلمان و دفتر نخست وزیری تظاهرات کرده و با سردادن شعارهایی سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت لندن را محکوم کردند.

هزاران معترض دیگر با سردادن شعار «جورج فلوید» و «ما ساکت نمی‌مانیم» خیابان‌های مسیر سفارت آمریکا را مسدود کرده و شعارهایی را روی دیوارهای شهر در میانه راه حک کردند.

در جریان تظاهرات امروز جان بویگا بازیگر ساهپوست معروف انگلیسی در جمع تظاهرکنندگان تصریح کرد: زندگی ما سیاهان همواره مهم، معنا دار و موفق بوده است.

وی افزود: من امروز از قلبم با شما سخن می‌گویم و شاید پس از شرکت در این تظاهرات کارم را از دست بدهم. اما مهم نیست. این بازیگر انگلیسی از معترضان خواست تا با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بهانه به دست نیروهای پلیس ندهند.

دامنه تظاهرات امروز در حالی به چندین نقطه از پایتخت کشیده شد که برگزارکنندگان آن پیشتر اعلام کردند، این حرکت اعتراضی محدود به هاید پارک و تا حداکثر سه ساعت ادامه خواهد داشت.

«جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به نام «درک شووین» در ایالت مینه‌سوتا کشته شد.

به دنبال قتل وی، تظاهرات گسترده‌ای در شهر میناپولیس ایالت مینه‌سوتا صورت گرفت که به خشونت گرایید و به سراسر آمریکا گسترش یافت.

موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید کشیده شد، به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

*س_برچسب‌ها_س*
هراس مقام‌های انگلیس از شروع اعتراض‌های سراسری 2