چهارشنبه 13 تیر 1403

هشدار بارش رگباری باران برای 11 استان کشور تا پایان روز چهارشنبه

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
هشدار بارش رگباری باران برای 11 استان کشور تا پایان روز چهارشنبه

سازمان هواشناسی در پی رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک برای 11 استان کشور تا پایان روز چهارشنبه هشدار صادر کرد.

سازمان هواشناسی در پی رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک برای 11 استان کشور تا پایان روز چهارشنبه هشدار صادر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی، امروز (دوشنبه، 11 تیرماه)، در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز در برخی ساعات رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این شرایط در شمال غرب، نیمه غربی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی رگبار باران همراه با رعدوبرق روی می‌دهد.

روز پنجشنبه در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

همچنین، از امروز تا روز چهارشنبه در ساعات بعدازظهر در برخی مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و کرمان در ساعات بعدازظهر رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده وجود دارد. از امروز تا چهارشنبه در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، بخش‌هایی از مرکز کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و از روز دوشنبه تا چهارشنبه در غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و پدیده گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز و فردا دریای خزر، شرق دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: چهارشنبه 1403/04/13

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/04/11: آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان و جنوب سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه 1403/04/12: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان و ارتفاعات تهران، البرز، قزوین، سمنان، جنوب سیستان و بلوچستان و مرکز کرمان.

چهارشنبه 1403/04/13: آذربایجان شرقی، نیمه شمال شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان و ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، قزوین و زنجان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1403/04/13

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/04/11: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، شمال شرق فارس، شرق هرمزگان، کرمان، قم، البرز، مرکزی، تهران، کرمانشاه، ایلام و خوزستان.

سه‌شنبه 1403/04/12: سمنان، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، اصفهان، تهران، البرز، همدان، جنوب آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه 1403/04/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، شمال شرق اصفهان، فارس، بوشهر، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کرمان، شرق هرمزگان، البرز، تهران، قم و مرکزی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.