دوشنبه 9 مهر 1403

هیاهوی دیرهنگام مسببان وضع موجود

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
هیاهوی دیرهنگام مسببان وضع موجود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اخیراً مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که دو مرکز رسمی جناح اصلاح‌طلب در حوزه علمیه هستند بیانیه‌ای برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت مشترک منتشر کرده‌اند. این بیانیه که سابقه این‌گونه نداشته است، دارای زوایا و نکات بسیار قابل‌تأملی است. این دو مجموع اصلاح‌طلبان که همواره در انتخابات‌های گذشته از افراد و شخصیت‌های...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اخیراً مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که دو مرکز رسمی جناح اصلاح‌طلب در حوزه علمیه هستند بیانیه‌ای برای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌صورت مشترک منتشر کرده‌اند.

این بیانیه که سابقه این‌گونه نداشته است، دارای زوایا و نکات بسیار قابل‌تأملی است. این دو مجموع اصلاح‌طلبان که همواره در انتخابات‌های گذشته از افراد و شخصیت‌های اصلاح‌طلب حمایت کرده‌اند در چند سال اخیر این‌گونه بیانیه را منتشر نکرده بودند.

در بخشی از این بیانیه عجیب آمده است: «بسیاری از مردمانی که از توطئه‌ها و فشارهای ظالمانه خارجی و نیز اشتباه‌ها و ناکارآمدی‌های درونی رنج فراوان دیده‌اند، نسبت به اصل انقلاب دچار تردید و احیاناً بدبینی شده و امیدشان به آینده بهتر کمتر شده است و دشمنان ملت و انقلاب این بدبینی و نومیدی را تشدید می‌کنند».

نگاهی به سوابق و کنش‌های قبلی مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نشان می‌دهد که همواره این دو طیف حوزوی اصلاح‌طلب اگر در مسند قدرت بودند، حمایت‌های همه‌جانبه از دولت و قدرت داشته‌اند و اگر از قدرت فاصله گرفته‌اند شروع به انتشار بیانیه‌های عجیب‌وغریب می‌کنند.

مجمع روحانیون مبارز در سال 66 از جامعه روحانیت مبارز منشعب شد و در انتخابات مجلس سوم با لیستی جدا وارد بهارستان شده و اکثریت پارلمان را بر دست گرفت. همان زمان‌ها هم اظهارات تند برخی از اعضای مجمع روحانیون در رابطه با موضوعات سیاسی و اقتصادی نقل مجالس و محافل بود.

مثلا درزمانی مرحوم خلخالی که از اعضای برجسته و مؤسس این جمع بود در رابطه با جنگ اول خلیج‌فارس که صدام و آمریکا با یکدیگر درگیر بودند در نطقی اعلام کرد که باید ایران به کمک صدام برود و او را خالد بن ولید جهان اسلام معرفی کرد. همان زمان رهبر معظم انقلاب جنگ بین صدام و آمریکا را حرب دو باطل عنوان کرد.

در موضوعات دیگر هم این‌گونه بود. زمانی که محمد خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی بود و مدیرمسئولی روزنامه کیهان را هم برعهده داشت و قدرت دولت در اختیار آن‌ها بود به‌شدت علیه روشنفکران و هنرمندان صحبت می‌کرد و خواستار برخورد جدی با آن‌ها شده بود.

این دو مجموعه اصلاح‌طلب که امروز ریشه‌ای عمیق در حوزه‌های علمیه پیداکرده‌اند در انتخابات‌های سال 76 و 80 و 84 و 88 و 92 و 96 از گزینه‌های اصلاح‌طلب به ترتیب؛ محمد خاتمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و حسن روحانی حمایت کردند. اوج فعالیت‌های آن در سال 88 و 92 و 96 بود.

مجمع روحانیون مبارز در سال 88 و در اوج فتنه بیانیه تند علیه نظام صادر کرده و جمهوری اسلامی را که روزی خودشان داعیه‌دار صدور آن به تمام جهان بودند را جنایتکار خطاب می‌کنند. در بخشی از بیانیه سال 88 آن‌ها آمده است: «جنایت‌های مسلمی که رخ داد، ایجاب می‌کرد که با جدیت برای دفاع از حق و حرمت مردم و نگاهداشت اعتبار و حیثیت انقلاب و نظام با مسببان واقعی این جرم و جنایت‌ها برخورد شود.»

سؤال اصلی و اساسی مردم در این بوده که اعضای مجمع روحانیون مبارز که حامی و پشتیبان اکثر دولت‌های بعد از انقلاب بوده‌اند به این موضوع نپرداختند که خود در ایجاد مشکلات و بحران‌های کنونی کشور چه نقشی داشته‌اند؟ کدام دولت پیشرفت را بر عدالت ترجیح داده است؟ کدام دولت و جریان فاصله طبقاتی در جامعه را افزایش داده است؟

دومین اوج فعالیت‌های سیاسی مجمع روحانیون و مجمع محققین حوزه علمیه در سال 96 و حمایت از حسن روحانی بود. آن در سال 92 هم از حسن روحانی حمایت کردند. در بخشی از بیانیه آن سال مجمع روحانیون آمده است: «مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای، ضمن تقدیر از اقدام محمدرضا عارف، کناره‌گیری وی از عرصه انتخابات را احترام به خرد جمعی خواند و ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات، حمایت این تشکل از حسن روحانی را اعلام کرد».

حمایت‌های 8 ساله این دو مجموع اصلاح‌طلب از حسن روحانی بر کسی پوشیده نیست. عدم موفقیت دولت در سیاست خارجی، اقتصاد و مسائل معیشتی مردم باعث نشد که این اصلاح‌طلب یا به‌اصطلاح چپ‌های اسلامی حرف شکایت‌آمیزی از رئیس‌جمهور سابق اعلام کنند، ولی در چند ماه دولت جدید چندین بار طی بیانیه‌های مختلف از مسائل مختلف گلایه کرده‌اند. به همین دلیل آن‌ها در بخشی از بیانیه اخیر نوشتند: «برابر آمار رسمی بخش مهمی از جامعه زیرخط فقر به سر می‌برند؛ در کشوری که بر روی دریای نفت و گاز قرارگرفته و دارای کانسارها گوناگون ارزشمند و در ممتازترین نقطه جغرافیای راهبردی و سیاسی عالم و دارای سابقه درخشان تمدنی و فرهنگی است».

سؤال بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی این است که خط فقر در کدام دولت به‌شدت افزایش یافت و مسائل معیشتی مردم روزبه‌روز بیشتر گشت و تورم به عدد 45 درصدی رسید. روند کند واکسیناسیون و گره زدن بسیاری از مسائل اقتصادی و معیشتی به مذاکرات توسط کدام دولت انجام شد؟ این پرسش‌ها در ذهن بسیاری ازِ مردم نقش بسته است که چگونه حمایت‌های این مجموعه‌های اصلاح‌طلب حتی در آبان 98 و تصمیم‌های یک‌باره عجیب دولت حسن روحانی در آن قضیه هم ادامه داشت!

به نظر می‌رسد روند احیا دوباره اصلاح‌طلبان با محوریت مجمع روحانیون مبارز دوباره شروع‌شده است. در دو سال گذشته و بعد از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری جلسات متعددی توسط برخی از سیاسیون و روحانیون اصلاح‌طلب با مهدی کروبی صورت گرفت. اجازه و دستور کروبی برای شرکت در هر دو انتخابات و حمله‌های پی‌درپی موسوی‌خوئینی‌ها به حاکمیت که در نامه به رهبری ظهور و بروز داشت بخشی از پازل آن‌ها برای زنده شدن دوباره اصلاح‌طلب و جلب حمایت مدنی در جامعه است. روندی که به نظر می‌رسد با حمله به دولت ابراهیم رئیسی، ضدیت با تمام کنش‌ها و سیاست‌های حاکمیت در بخش‌های داخلی و خارجی و موج‌سواری بر روی مسائل مانند قرارداد ایران - چین و رابطه با روسیه ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

محمد‌علی حسن‌نیا