سه‌شنبه 17 مهر 1403

وجود صرفاً 1169 خوابگاه برای 41000 دانشجوی متأهل علوم پزشکی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وجود صرفاً 1169 خوابگاه برای 41000 دانشجوی متأهل علوم پزشکی

وزیر بهداشت با بیان این‌که در حال حاضر 41 هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این در حالی است که کل خوابگاه‌های متاهلین 1169 باب است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا ظفرقندی در مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که امروز سه‌شنبه 17 مهر ماه در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: اساس دین، حکمت و فلسفه رسالت انبیا به ویژه حضرت محمد (ص)، ارتقای مکارم اخلاقی در سطح جامعه بوده است و این ارتقای اخلاق بدون همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی با سایر حوزه‌ها، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای با توصیه و نصحیت شکوفا نمی‌شود بلکه باید در دوران تحصیل به تدریج از رفتار و برخورد اساتید، ملکه ذهن و رفتار دانشجویان شود. بعداً همانگونه که استاد با دانشجو و بیمار برخورد کند، دانشجو نیز همین رفتار را با بیمار تکرار می‌کند.

ظفرقندی ادامه داد: در دوره‌ای که مسئول دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم، یکی از فارغ التحصیلان به بنده مراجعه و برای استخدام و فعالیت، ابراز علاقه کرد. وقتی پرونده و وضعیت تحصیلی او در دانشگاه و مدرسه را نگاه کردم، همه نمرات بالا بود اما در پرونده وی نوشته شده بود که با بیماران برخورد تندی دارد از او دلیل این رفتار را سوال کردم که علت آن را تکرار و یادگیری رفتار استادش عنوان کرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که اخلاق حرفه‌ای در عمل باید جاری شود، گفت: در مبحث اخلاق باید به اخلاق حرفه‌ای و عمومی توجه ویژه‌ای کنیم. باید به دانشجویان یاد بدهیم که غصه، درد و رنج بیماران و مردم، غصه، درد و رنج آن‌ها هم باشد. باید با همدیگر و همکاران مهربان باشیم و محیط کار، سرشار از الفت و مهربانی باشد.

وی خواستار واگذاری مسئولیت امور فرهنگی و دانشجویی به دانشجویان شد و تاکید کرد: اینکه ما مسئول باشیم و دانشجویان را به اردو، مراسم و فعالیت‌های ورزشی ببریم، درست نیست بلکه آن‌ها باید مسئول این کارها باشند و ما هم همراهی کنیم. دانشجویان بیشتر دوست دارند که با اساتید خود در فعالیت‌های فوق برنامه، ورزشی و فرهنگی شرکت کنند که آنجا می‌شود اثرگذاری کرد.

حکم ادامه تحصیل یک دانشجوی علوم پزشکی لغو شد

ظفرقندی افزود: یکبار که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه ما با دانشجویان‌مان فعالیت‌های ورزشی و اردویی داشتیم و با آنها همراهی می کردیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت تقویت تعلق ملی بین دانشجویان، خاطرنشان کرد: باید تعلق به این کشور و آب و خاک را در بین دانشجویان تقویت کنیم و یاد بدهیم تا ملکه ذهن آن‌ها شود. این ضعف ماست که دانشجو بعد از اتمام تحصیل، به راحتی وطن خود را ترک کند این مهاجرت‌ها، سوخت سرمایه است؛ با چه تلاش و زحمتی این سرمایه ها را تولید کرده و پرورش می دهیم بعد میوه و محصول آن نصیب کشور دیگری می‌شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش مهاجرت نخبگان و نیروهای انسانی، باید مشکلات آن‌ها را شناسایی و برطرف کنیم. مشکلات آن‌ها هم کم نیست و ابعاد اجتماعی و اقتصادی دارد. ادامه تحصیل در مقاطع مختلف پزشکی تبدیل به یک معضل شده یعنی وقتی فردی که می‌خواهد درس بخواند باید در مقاطع مختلف، تعهد خدمت خارج از مرکز را بگذراند و وقتی فوق تخصص می‌شود، سن او بالا و دارای خانواده است که حتی ممکن است همسر او در شهری دیگر باشد؛ باید این معضلات را به تدریج کاهش دهیم چراکه فشار تحصیلی بیش از حد، منجر به فرار می‌شود.

ظفرقندی ایجاد محیط کار جذاب برای فارغ التحصیلان و نیروهای انسانی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: تامین معیشت فارغ التحصیلان و افزایش تسهیلات از مهمترین اقداماتی است که باید انجام دهیم که تقویت معیشت و تسهیلات، به ماندگاری نیروها کمک زیادی می‌کند.

وزیر بهداشت بر لزوم تقویت خوابگاه‌های متاهلین در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: تقویت این خوابگاه‌ها علاوه بر نقش مهم در جوانی جمعیت، تسهیل در ادامه تحصیل است؛ در حال حاضر 41 هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند اما کل خوابگاه‌های متاهلین یک هزار و 169 باب است که در بودجه سال آینده، اعتبار مناسبی برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

وی ضمن تقدیر از خدمات شیراوژن، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به حبیبی توصیه کرد برنامه ریزی‌ها برای همه باشد و مخاطب برنامه‌ها، همه افراد، سلایق و علائق باشند.

وی گفت: مسئولیت بزرگ ما این است که بهترین فرزندان این آب و خاک و ملت به صورت امانت در دست ما قرار می‌گیرند اینکه چطور پرورش دهیم، بزرگ کنیم تا به محصول برسد، کار سختی است و بنا به فرموده امیرالمومنین (ع)، این وظیفه از کندن کوه هم دشوارتر است.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: وقتی فرزندی به ما سپرده می‌شود کار سختی برای پرورش یک محصول، انسانی شریف، فرد عالم، دانشمند و خدوم به کشور داریم و اگر این وظیفه را به خوبی انجام ندهیم در پیشگاه خداوند و مردم مسئول هستیم. امانت داری از فرزندان مردم در دانشگاه‌ها همانند "کَلِمَهً طَیِبَهً" ای است که در اختیار ما قرار داده شده و باید طوری تربیت کنیم که همیشه مثمر ثمر باشد.

دانشگاه‌ها مراکزی برای رشد فرهنگی دانشجویان است

در ادامه این مراسم، مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به حمایت این معاونت از دانشجویان فعال، خلاق و علاقه مند در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی، اظهار کرد: تلاش ما این است به جای تصدی‌گری فرهنگی از دانشجو محوری حمایت کنیم و در این راه از همراهی صاحب‌نظران و اعضای هیات علمی، بهره مند شویم.

وی به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ایجاد اندیشکده در دانشگاه‌ها و حضور دانشجویان در این اندیشکده‌ها در دیدار اخیر ایشان با نخبگان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در حوزه فرهنگی و دانشجویی یک اندیشکده فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم تا از حضور نخبگان، دانشجویان و فرهیختگان برای پیشبرد راهبردها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از تقویت هویت دینی و ملی و ارزش‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و کرسی‌های آزاد اندیشی، توانمندسازی فرهنگی، فکری و مهارتی دانشجویان، تقویت نگاه آسیب شناسانه، راهبردی، راه حل محور و آینده نگر، ترویج فرهنگ عدالت اجتماعی و فعالیت های خیرخواهانه و اردوهای جهادی، ارتقای سلامت روانی، فرهنگی و جسمی دانشجویان، گسترش ورزش همگانی و قهرمانی، حمایت از هنر و فعالیت های فرهنگی خلاقانه، ارتقای اخلاق، فرهنگ و رفتار حرفه‌ای، ترویج همکاری‌های فرهنگی بین المللی و تقویت مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی از دیگر اولویت‌های این معاونت در دولت چهاردهم یاد کرد.

وی از فرهنگ به عنوان زیربنا و عامل تشکیل هویت فردی و جمعی یاد کرد و گفت: هویت جمعی یک ملت و هویت جمعی آحاد جامعه توسط فرهنگ شکل می‌گیرد. فرهنگ، هویت و راهنمای تصمیم گیری رفتار، عنصر پیوند دهنده و خمیرمایه توسعه اجتماعی و اقتصادی است.

حبیبی دانشگاه‌ها را نه تنها مراکز علمی بلکه مراکزی برای رشد فرهنگی و شکل دادن به شخصیت دانشجویان دانست و گفت: آنچه در دانشگاه می‌آموزیم فقط شخصیت علمی ما نیست بلکه شخصیت فرهنگی، اجتماعی و فردی ما در دانشگاه رشد کرده و در دانشگاه بینش پیدا می‌کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، شهادت سید الشهدای مقاومت سید حسن الله را تسلیت گفت و افزود: سید حسن نصرالله مظلومانه شهید شد. یک سال تمام است که صهیونیست‌های غاصب، جنایتکار و کودک کش در فلسطین و غزه، مردان و زنان و کودکان را به شهادت می‌رسانند.

وی ادامه داد: متاسفانه در غزه 50 هزار نفر انسان بی گناه به شهادت رسیدند که 50 درصد آنها کودکان هستند. جای تاسف است که دنیا و کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و آنها که مدعی بشردوستی‌اند، کوچک ترین کاری برای جلوگیری از این جنایت نکرده‌اند.