شنبه 31 شهریور 1403

وزارت صنعت عضو شورای عالی هواپیمایی می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وزارت صنعت عضو شورای عالی هواپیمایی می‌شود؟

درحالی معاون رئیس جمهور از ارائه لایحه اصلاح ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری به مجلس خبر داده که به‌نظر می‌رسد به‌دنبال اضافه شدن وزرات صنعت به اعضای شورای عالی هواپیمایی است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهرام دبیری معاون رئیس جمهور در امور مجلس پنجشنبه گذشته 29 شهریور 1403 از ارائه لایحه اصلاح ماده (6) قانون هواپیمایی کشوری به مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته بود: با توجه به لزوم مشارکت موثر وزارت صنعت، معدن و تجارت در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذار های شورای عالی هواپیمایی کشوری و شتاب بخشی به نوسازی و افزایش تاب آوری ناوگان هوایی کشور، دولت لایحه اصلاح ماده (6) قانون هواپیمایی کشوری را برای انجام تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

وی تصریح کرد: لایحه مذکور به منظور شفافیت و رفع ابهام قانونی در زمینه صلاحیت شورای عالی هواپیمایی کشوری در زمینه تصویب نرخ حمل‌ونقل هوایی، بار و مسافر، معیارهای مشخصی از قبیل عرضه و تقاضا، کیفیت خدمات ارائه شده، قیمت تمام شده مسیرهای پروازی را تعیین کرده است.

به گزارش تسنیم، ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری به شرح زیر است؛

ماده 6 (اصلاحی 1347/1/21)- شورایی به نام شورای عالی هواپیمایی کشوری تشکیل و دارای 7 نفر عضو به ترتیب زیر خواهد بود که برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است:

الف - قانون تفویض اختیارات و وظایف شورایعالی هواپیمایی کشوری مصوب 1359/12/27

ماده واحده - مادام که قانون جدید هواپیمایی کشوری به تصویب نرسیده همه اختیارات و وظایف شورایعالی هواپیمایی کشوری موضوع قانون اصلاح ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1347 به هیئتی مرکب از 7 نفر به‌شرح زیر تفویض می شود:

معاون وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری.

یک نفر از اعضا مطلع هواپیمایی کشوری به انتخاب وزیر راه و شهرسازی.

یک نفر نماینده مطلع از وزارت اموراقتصادی و دارایی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی.

یک نفر نماینده مطلع از سازمان برنامه وبودجه به انتخاب وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه وبودجه.

یک نفر متخصص حقوق هوایی به انتخاب وزیر راه و شهرسازی و در صورت لزوم مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران و یک نفر نماینده از مؤسسات هواپیمایی داخلی در جلسات هیئت شرکت نموده ولی حق رأی ندارند.

یک نفر نماینده مطلع از وزارت امورخارجه به انتخاب وزیر یا سرپرست وزارت امورخارجه.

یک نفر نماینده مطلع از نیروی هوایی ایران به انتخاب وزیردفاع.

تبصره 1- وظایف شورای عالی هواپیمایی کشوری به قرار زیر است:

الف - مطالعه و اظهار نظر در مسائل مربوط به هواپیمایی کشوری که از طرف وزارت راه و شهرسازی به شورا ارجاع و یا یکی از اعضای شورا پیشنهاد نماید.

ب - اظهار نظر راجع به صدور پروانه بهره‌برداری هوایی یا الغا یا توقیف موقت یا محدود ساختن اختیارات مندرجه در پروانه که طبق مقررات قانونی به شورا ارجاع می‌شود.

ج - تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی مسافر و بار.

د - اظهار نظر راجع به لوایح قانونی مربوط به هواپیمایی کشوری و طرح موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی با دول خارجی که به وسیله دولت تقدیم مجلسین می‌شود.

ه - تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری.

تبصره 2 (الحاقی 1347/1/21)- در مواردی که وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت مقرراتی تهیه و تسلیم می‌نمایند که ممکن است به نحوی از انحاء با مسایل مربوط به هواپیمایی کشوری ارتباط پیدا کند موظفند قبلاً نظر شورای عالی هواپیمایی کشوری را جلب کنند.

تبصره 3 (الحاقی 1347/1/21)- عضویت شورای عالی هواپیمایی کشوری افتخاری است و از لحاظ انجام این وظیفه حقی به اعضا پرداخت نمی‌شود.

تبصره 4 (الحاقی 1347/1/21)- آئین نامه شورای عالی هواپیمایی کشوری شامل طرز تشکیل جلسات و طریقه ارجاع امور به شورا و رسیدگی و اتخاذ تصمیم و سایر مسائل مربوط به طرز عمل شورا به وسیله شورا تنظیم و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش تسنیم، با توجه به اظهارات معاون رئیس جمهور، اصلاح ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری روی اضافه شدن وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی هواپیمایی متمرکز است. البته باید به این نکته اشاره شود که مطابق رای دیوان عدالت اداری، شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی را با استناد با قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازی کرده‌اند و تعیین کننده نرخ‌ها آنها هستند.