پنج‌شنبه 12 مهر 1403

پارلمان کوزوو دولت جدید این کشور را انتخاب کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پارلمان کوزوو دولت جدید این کشور را انتخاب کرد

بلگراد - ایرنا - پارلمان کوزوو امروز (چهارشنبه) دولت جدید این کشور را که در صدر آن «آودولا خوتی» از اتحاد دموکراتیک کوزوو قرار دارد با 61 رای موافق از 120 نماینده مجلس، انتخاب کرد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر جدید کوزوو در مجلس تاکید کرد که بر اساس قانون اساسی مسئولیت بهبود روند گفت و گو با صربستان را برای حل مسایل موجود بین پریشتینا و بلگراد بر عهده می گیرد.

وی همچنین در راستای بهبود روند مذاکرات با صربستان افزود که با اتحادیه اروپا و آمریکا همکاری می کند و هیچ گونه تغییر مرزها و یا مبادله سرزمین با صربستان را اجازه نخواهد داد.

خوتی همچنین گفت که با احزاب مخالف دولت کوزوو به ویژه در رابطه با صربستان همکاری می کند.

وی همچنین همکاری با اتحادیه اروپا و آمریکا در حل و فصل مسایل موجود با صربستان را بسیار مهم خواند و گفت که حل مساله با صربستان در چارچوب قانون اساسی کوزوو صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر دولت جدید کوزوو وظایف کابینه خود را خدمت به مردم و حل و فصل مسایل فاهای و اقتصادی خواند.

فهرست نمایندگان صرب در پارلمان کوزوو در دولت جدید دو سمت را بر عهده دارند، «گوران راکیچ» به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر حکومت های خود گردان محلی و «دالیبور یوتیچ» در سمت جوامع قومی و بازگشت آوارگان فعالیت دارند.

دولت جدید کوزوو از 4 مقام معاونت نخست وزیری و 16 وزیر تشکیل شده است.

«هاشم تاچی» رئیس جمهور کوزوو ضمن تبریک به انتخاب خوتی به عنوان نخست وزیر جدید ابراز اطمینان کرد که دولت جدید همکاری با آمریکا را تقویت می کند.

خاطر نشان می شود که دولت قبلی کوزوو که در صدر آن «آلبین کورتی» رهبر جنبش خودگردانی قرار داشت در چهاردهم بهمن 1398 پس از چهار ماه از برگزاری انتخابات زودهنگام ئتشکیل و در هفتم فرردین 1399به دلیل رای عدم اعتماد پارلمان سقوط کرد.

بنا بر گزارش رسانه های خبری کوزوو؛ رأی عدم اعتماد به کورتی نخست وزیر پیشین کوزوو زمانی آغاز شد که وی یکی از وزرا را برکنار کرد. از طرفی دیگر کورتی متهم شده بود که روابط با آمریکا را به مخاطره انداخته است. آلبانیایی تباران کوزوو در سال 2008 میلادی به طور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرده اند.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد، کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هرگونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.

روسیه و چین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختند و از تمامیت ارضی صربستان که کوزوو بخشی از آن محسوب می شود، حمایت می کنند.

کوزوو از ژوئن سال 1999 تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با عنوان نیروهای حافظ صلح ناتو نیز مسؤولیت تأمین امنیت آن را به عهده دارند. عملیات نیروهای حافظ صلح ناتو در کووزو، اواخر دهه 90 به دنبال جنگی که باعث جدایی کوزوو از یوگسلاوی سابق گردید، آغاز شد.

مذاکرات بین کوزوو و صربستان به پشتیبانی اتحادیه اروپا در نوامبر 2018 و زمانی متوقف شد که کوزوو مالیات بر کالاهای تولیدی صربستان را 100 درصد افزایش داد.

*س_برچسب‌ها_س*