شنبه 8 اردیبهشت 1403

پرونده نمایشگاه رسانه‌های ایران بسته شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
پرونده نمایشگاه رسانه‌های ایران بسته شد

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسکانیوز، آیین اختتامیه نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

در ابتدای آیین اختتامیه، «فرشاد مهدی‌پور»، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در پیش بودن میلاد حضرت موعود (عج) و تشکر از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران گفت: از ابتدای اخیر، دوره فعالیت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایده برگزاری نمایشگاه مطرح شد بر آن بودیم که چه تفاوت‌هایی در نمایشگاه ایجاد کنیم تا یک تغییر ریل را نشان دهد.

مهدی‌پور در ادامه مهم‌ترین تغییر در رسانه‌ها طی مدت شش‌سال گذشته را تغییرات فناورانه ناشی از پیشران‌های فناوری در رسانه دانست و گفت: از این حیث تدارکی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در زمینه هوش مصنوعی دیده شد.

فعالان رسانه؛ راوی مظلومیت مردم غزهتأکید بر موضوع جنگ غزه بخش دیگری از صحبت‌های معاون امور رسانه‌ای را در آیین اختتامیه شکل می‌داد. مهدی‌پور در این زمینه گفت: هزاران نفر به‌دست شیادترین جانیان روی زمین به شهادت رسیدند و کسانی که اجازه نداند این اتفاق پنهان بماند، فعالان رسانه بودند. توجه ویژه به انسان - رسانه‌ها در نمایشگاه بیست‌وچهارمانسان - رسانه‌ها که یکی از بخش‌های پررنگ نمایشگاه بیست‌وچهارم رسانه‌های ایران بود در آیین اختتامیه مورد اشاره معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

به گفته مهدی‌پور در خارج از فضای رسانه‌های رسمی، فضای اشتراکی بزرگ برای انسان - رسانه‌ها در نظر گرفته شد. این فضا در کنار 280 غرفه برای خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، نشریات بوده است و تعدادی زیادی کارگاه در آن برگزار شد.

به گفته مهدی‌پور در طول این چهار روز بیش از 32 نشست علمی و تخصصی برای آسیب‌شناسی رسانه‌ها با حضور نخبگان برگزار شده و از پیشکسوتان تقدیر شد که در کنار آن، از 22 پیشکسوت استانی نیز تقدیر شده است. معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر ارشاد افزود: بیش از 20 نشست خبری با حضور سخنگویان مختلف دولت برگزار شد.

صدها برنامه گفت‌وگو و مناظره در موقعیت‌های مختلف از همه سلایق، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برگزار شد. مهدی‌پور در پایان از برگزاری این نمایشگاه از سال آینده در فصل پاییز خبر داد.

بیش از 200 هزار نفر از نمایشگاه رسانه‌های ایران بازدید کردند «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تبریک ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان اظهار کرد: در این ایام همه مؤمنان از برکات پیامبر عظیم‌الشأن استفاده کنند و با دل‌هایی پاک و قلب‌هایی نورانی وارد ضیافت‌الله ماه مبارک رمضان شوند.

وی افزود: خوشحالیم که بعد از چندین سال نمایشگاه رسانه‌های ایران در این ایام برگزار شد. برگزاری این دوره نمایشگاه به‌لحاظ عِده و عُده و پیش‌بینی اقتضائات این کار بزرگ طبیعتاً نیازمند تمهیدات بیش‌تری بود که همکارانم در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات، آقایان مهدی‌پور و شمسایی و شیروی و همه همکاران خوب‌مان همت کردند و آن‌را به‌نحو احسن مدیریت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز در هیئت دولت، آقای رئیس‌جمهور سلام گرم خود را به رسانه‌ها ابلاغ و از این کار ستودنی تشکر کرد. در روزهای برگزاری نمایشگاه که مصادف با هیچ تعطیلی هم نبود و روزهای زمستان که کوتاه است، استقبال مخاطبان حرفه‌ای نمایشگاه به حضور بیش از 200 هزار نفر رسید. اسماعیلی ادامه داد: از اصحاب رسانه از خبرنگاران و عکاسان تا سردبیران و دبیران سرویس‌ها از تک‌تک شما بزرگواران از صمیم قلب تشکر می‌کنم.

این کار شما بزرگواران و همت‌تان بود و این شور و شوق و شعف و نشاطی که جامعه رسانه‌ای در حال تجربه آن است، حاصل زحمات همه شما است‌. وی گفت: ان‌شاءالله در پناه خداوند متعال همه اصحاب رسانه روزهای شایسته‌تری را تجربه کنند. یکی از دلایل اصلی اصرار در برگزاری نمایشگاه آن هم در پایان مجموعه جشنواره‌های فجر که بار روانی و حجم مضاعف کاری را به‌سمت همکاران من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوق داده بود، نزدیکی به انتخابات بود، مردم عزیز ایران هفته آینده پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. وزیر فرهنگ گفت: اینجا محلی برای گفت وگو و ایراد دیدگاه‌ها و محلی برای نقد همدیگر و فضای سالم و تعاملی برای اصحاب فکر و اندیشه و سیاست برقرار کرده بود.

اسماعیلی اضافه کرد: برگزاری ده‌ها نشست با حضور سیاستمداران و اندیشمندان برای همه ما مسرت‌بخش بود. از همه این عزیزان با گرایش و علایق گوناگون سیاسی تشکر می‌کنم و از رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف و با سلایق گوناگون که در یک آزمون مهم در ماه‌های اخیر سربلند بیرون آمده‌اند و آن آزمون، حمایت از مظلوم که حمایت از مظلومان غزه که تعداذ شهدای آن‌ها به 30 هزار نفر رسید، اتفاق افتاد. وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم همدلی با مردم غزه را در بخش ویژه‌ای در نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

در این بخش سردبیران روزنامه‌ها و فعالان مقاومت آمدند و با خلوص و همدلی در نمایشگاه این موضوع را به‌عنوان نقطه روشن و قابل افتخار در کارنامه ثبت کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله سال آینده با فرصت مناسب‌تر و اطلاع رسانی بیش‌تر بتوانیم جشنواره‌ای در شانغ رسانه فاخر ایران برگزار کنیم.

برای همه ضرب‌ها و کاستی‌ها از تک‌تک شما بزرگواران و همه بازدیدکنندگان محترم و مخاطبان عزیز عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم با نقد سازنده و بیان اشکالات من به همکارانم را در برگزاری هرچه بهتر این برنامه‌ها کمک کنید. اسماعیلی گفت: امسال دوستان ما در روابط عمومی وزارت ارشاد ابتکاری به خرج دادند که صفحه‌ای را برای بیان نقدها از مجموعه جشنواره‌ها و هم‌چنین این جشنواره به وب‌سایت وزارتخانه اضافه کردند و به بهترین نقدها به اصحاب رسانه جوایزی را تقدیم خواهیم کرد.

وی گفت: ما می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توانیم با یک‌دیگر گفت‌وگو کنیم کنار هم باشیم و با هم مهربان باشیم دست‌دردست هم دهیم برای عزت و سربلندی ایران عزیزمان با هم هم‌قسم شویم. ما جامعه رسانه‌ای جامعه الگو و الگوساز هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ان‌شاءالله همه دست‌دردست هم در همه بخش‌ها فارغ از همه اختلاف دیدگاه‌ها و سلایق کنار هم برای منافع ملی کار می‌کنیم و مردم عزیز ایران شهد شیرین این وحدت و همدلی را بیش از گذشته خواهند چشید. اسماعیلی از مهمانان خارجی تشکر کرد و در پایان گفت: ما همچنان با آغوش باز در خدمت همه عناصر جبهه مقاومت در ایران سرافراز هستیم.

اعلام برگزیدگان بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در بخش بعدی آیین اختتامیه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات و احسان حامدمقدم، دبیر اجرایی نمایشگاه رسانه‌های ایران، جوایز برگزیدگان اهدا شد.

به‌منظور ارزیابی عملکرد غرفه‌های برتر شرکت‌کننده با حضور مؤثرتر رسانه‌ها، فرآیند انتخاب غرفه برتر بر پایه شاخص‌های مندرج در نظام‌نامه نمایشگاه مبتنی بر طراحی غرفه، میزان بازدید مخاطبان و استقبال از غرفه، برنامه‌های جانبی و ازقبل‌اعلام‌شده غرفه، حضور مدیران ارشد و اعضای هیئت تحریریه هر رسانه در غرفه در طول برگزاری نمایشگاه. شایان ذکر است تمامی شاخص‌های اشاره‌شده با استفاده از تفکیک شاخص به موارد کمی توسط ارزیابان محتوایی نمایشگاه مورد رصد قرار گرفته است.

در انتخاب شاخص طراحی دکور مواردی مانند نورپردازی غرفه، رنگ‌آمیزی غرفه، فضاسازی غرفه، تعادل در ارکان غرفه‌سازی مشمول امتیاز مکتسبه شده است. تندیس و لوح تقدیر بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به محمدمهدی رحمتی، مدیر عامل خبر گزاری مهر، محمدمهدی خیرجو، مدیر عامل خبرگزاری ایسنا و مصطفی انتظاری، مدیر عامل پایگاه خبر فوری تعلق گرفت.

هم‌چنین برگزیدگان هفت بخش برتر نمایشگاه بیست‌وچهارم از نگاه کمیته ارزیابی به شرح زیر بود: در بخش مؤسسه مطبوعاتی: محسن مهدیان، مدیر عامل همشهریدر بخش روزنامه: محمدرضا شفیعی، مدیر عامل روزنامه صبادر بخش خبرگزاری: علی نادری، خبرگزاری ایرنا و پیام تیرانداز، خبرگزاری فارس برگزیده شدند. لوح تقدیر و تندیس در بخش پایگاه خبری، فریماه شیخ‌الاسلامی مدیرمسئول پایگاه خبری پارسینه، در بخش رسانه‌های نوین امیرحسین عسگری، شرکت دیتاچ و در بخش انسان - رسانه‌ها، حسن حقیقت‌پور مدیر کافه‌رسانه، در بخش استان‌ها مدیر مهران رشیدی، مدیرمسئول روزنامه صبح ساحل برگزیده شدند. در این دوره از نمایشگاه شایسته تقدیر به انتخاب ریاست نمایشگاه بیست‌وچهارم به یدالله طاقتی احسن، سردبیر روزنامه همدان پیام و محمد هادی‌فر، مدیرعامل خبرگزاری کردپرس، جیانان لی خبرگزاری CMG چین و عامر خلیل، مدیر تلویزیون فلسطین تعلق گرفت.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از یک‌شنبه، 29 بهمن آغاز شده، امشب (چهارشنبه، دوم اسفند) در مصلی امام خمینی (ره) به کار خود پایان داد