جمعه 13 مهر 1403

پیام مهم پاسخ موشکی ایران به اسرائیل / عصری تازه در خاورمیانه؛ تل‌آویو باید متوقف شود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پیام مهم پاسخ موشکی ایران به اسرائیل / عصری تازه در خاورمیانه؛ تل‌آویو باید متوقف شود

اقتصادنیوز: خبرگزاری الجزیره با انتشار گزارشی تلاش داشته تا معادلات خاورمیانه بعد از پاسخ موشکی ایران به اسرائیل را بررسی کند.

به گزارش اقتصادنیوز، الجزیره با انتشار گزارشی نوشت: مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی با انتشار تحلیلی ادعایی ضمن اشاره به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل نوشت، «امروز زمان تنش زدایی است، اکنون زمان آن فرا رسیده تا کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد یا در واشنگتن یا هر جای دیگر اروپا منطقه را از لبه پرتگاه عقب بکشند.» به گفته او «در حال حاضر، ده‌ها هزار نفر در غزه، لبنان و جاهای دیگر کشته شده‌اند، و ما در شرف ورود به تنش منطقه‌ای بزرگتر با دخالت ایالات متحده هستیم. این یک وضعیت بسیار بسیار خطرناک است. این ایده که ایران و اسرائیل تحت حمایت آمریکا رویاروی هم قرار بگیرند، همه را در خاورمیانه و فراتر از منطقه خواهد سوزاند.» این هشدار در حالی رسانه‌ای شد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هماهنگی (ادعایی) آمریکا و اسرائیل در واکنش به حملات موشکی ایران را ستود. او با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد که دو بازیگر برای رهگیری موشک‌های ایرانی هماهنگی خوبی داشتند و در آینده نیز متعهد به همکاری نزدیک هستند. مواضع آمریکا در حالی رسانه‌ای شد که دیوید دز روچز، استاد دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، مدعی است ایران احتمالاً از موشک‌های بالستیک میان‌برد در حمله به اسرائیل استفاده کرده است، اگرچه او این سوال را مطرح می‌کند که آیا ایران در این حمله موشکی جدید و مافوق صوت پرتاب کرده است یا خیر. روچز به الجزیره گفت: «موشک‌های بالستیک میان‌بردی که از ایران پرتاب می‌شوند وارد جو می‌شوند و سپس با سرعت بسیار بالا از اسرائیل خارج می‌شوند و این رگبار در میانه دفاع موشکی محلی اسرائیل موفق عمل کرده است.»

با این حال این تحلیلگر مدعی است: «تصور نمی شود موشک های پرتابی، موشک های مافوق صوت باشد چرا که چنین موشکی باید به سرعت بیش از 5 ماخ [سرعت مافوق صوت] برسد و مانور دهد.» به نوشته الجزیره، در حال حاضر چین، ایران و روسیه از تجهیز زرادخانه خود به موشک های مافوق صوت می‌گویند.

در این میان نگار مرتضوی، یکی از اعضای ارشد مرکز سیاست بین‌الملل، مدعی است که «دولت ایران به اسرائیل پاسخ داد چرا که به خوبی می‌دانست در صورت سکوت، این بازیگر تلاش می‌کند تا تنش ها را تشدید کند.» مرتضوی به الجزیره گفت: «حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در ماه آوریل - دو هفته پس از حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه - "پیام هشدار" اولیه و تلاشی برای "تشدید برای کاهش تنش" از جانب ایران بود. به نظر می‌رسد پیام‌هایی موشکی اخیر ایران نیز به سان پیام موشکی نخست این کشور، یکسان است، اسرائیل باید متوقف شود». به باور این تحلیلگر، تهران این حمله این را به عنوان یک ضربه هشدار دهنده دیگر تبیین کرده است. او خاطرنشان کرد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در پستی در شبکه‌های اجتماعی حملات ایران را «پاسخی به حملات اسرائیل به حاکمیت آنها» توصیف کرد. با این همه تاکید داشت که ایران خواهان جنگ نیست.

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی نیز در گفت‌و‌گو با الجزیره مدعی شد که منطقه تنها چند هفته قبل از انتخابات آمریکا در 5 نوامبر با "وضعیت بسیار دشورای روبرو است که می‌تواند به سرعت به یک تنش تمام عیار تبدیل شود". به ادعای او مطلقاً هیچ دلیلی وجود ندارد که ما اینجا باشیم. تنها دلیلی که ما در این نقطه قرار داریم این است بایدن یا نمی تواند یا نمی خواهد نتانیاهو را متوقف کند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سوال ادعایی که آیا برنامه هسته‌ای ایران «هدفی مشروع برای پاسخ اسرائیل» است یا خیر، گفت که «نه چیزی را رد می کنم و تایید». او به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم در روزهای آینده با همتایان اسرائیلی خود در این باره رایزنی داشته باشیم».

همزمان علی واعظ، مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بحران بین‌المللی، در گفت و گو با الجزیره ادعا کرد «که حملات ادعایی اسرائیل علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران «خطری واقعی» است.». او در ادامه مدعی شد: «نیروهای آمریکایی در حال حاضر در منطقه هستند و از اسرائیل محافظت می‌کنند و برای اسرائیل، این به طور بالقوه فرصتی است که بعد از سال‌ها در برابر تهدید ایران قرار بگیرد». به ادعای این تحلیلگر، اسرائیل به خوبی می‌داند که با حل دیپلماتیک این موضوع رضایتی حاصل نمی‌شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پیام مهم پاسخ موشکی ایران به اسرائیل / عصری تازه در خاورمیانه؛ تل‌آویو باید متوقف شود 2