یک‌شنبه 8 مهر 1403

پیروز: احترام به پاسپورت ایرانی به توانایی‌های ماست نه لبخند زدن در عرصه بین‌الملل

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پیروز: احترام به پاسپورت ایرانی به توانایی‌های ماست نه لبخند زدن در عرصه بین‌الملل

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، بیژن پیروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسایل سیاسی عصر امروز (دوشنبه 22 اردیبهشت) در نشست «برجام؛ مسیر طی شده و چشم انداز پیش رو» که از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با بیان اینکه خیلی‌ها می‌گویند ترامپ دیوانه است، صبر کنید تا دوره‌اش بگذرد، گفت: دیوانگی مختص ترامپ نیست، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور وقت آمریکا در زمان جنگ ویئتنام وقتی از او پرسیدند چرا به جنگ با این کشور رفته‌اید، شلوارش را درآورد!

پیروز با بیان اینکه برجام از ابتدا برای نقض کردن نوشته شده بود، گفت: محدودیت‌های شش ساله و پانزده ساله‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ایران در برجام لحاظ شده است و غربی‌ها می‌گوید بعد از این 15 سال، تعدادی از افراد در حاکمیت ایران می‌میرند.

استاد اقتصاد سیاسی با بیان اینکه در بسیاری از قسمت‌های برجام، لغت جمهوری اسلامی نوشته نشده و عنوان ایران آمده است. ما باید برای خودمان احترام قائل باشیم و نباید چنین چیزی را می‌پذیرفتیم.

پیروز ادامه داد: ظریف گفته است من در اجرا تقلید می‌کنم اما در تحلیل، مجتهد هستم. این همان حرف تقی‌زاده است.

وی درباره برنامه ترامپ برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: ترامپ برنامه فضایی برای فرستادن انسان به ماه را دنبال می‌کند تا در سال پایانی ریاست جمهوری‌اش، اولین موشک‌ها را بفرستد تا آمریکایی‌ها از این طریق احساس غرور ملی کنند.

کارشناس مسائل استراتژیک افزود: نمی‌شود روی ضربه فنی‌شدن ترامپ در قضیه کرونا حساب باز کرد.

پیروز ادامه داد: فرض کنید شما رییس‌جمهور بعدی آمریکا شوید، آیا حاضر می‌شوید دستاورد مفت ترامپ را از دست بدهید؟ ترامپ علی‌رغم دیوانه بودنش، هم تحریم‌ها را حفظ کرده هم ما را در برجام نگه داشت.

وی افزود: اگر برجام توافق خوبی بود و تا کنون ادامه داشت و ترامپ هم از آن خارج نمی‌شد، ما نهایتا شبیه مکزیک می‌شدیم که همسایه دیوار به دیوار آمریکاست و در انتخابات رسمی‌شان 24 هزار نفر از این کشور بر اثر بمب‌گذاری کشته شد.

پیروز تصریح کرد: ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم زیردریایی داشت و اینطور نیست که به خاطر ارتباط با آمریکا، پیشرفت کرده باشد.

وی با بیان اینکه مسئله این است که مسیر و تفکری که منجر به برجام شد، غلط است، گفت: به اندازه‌ای که به خودتان تکیه داشته باشید می‌توانید پیشرفت کنید.

پیروز افزود: احترام به پاسپورت ایرانی به توانایی‌های ماست نه لبخند زدن در عرصه بین‌الملل.

وی با بیان اینکه برجامی که رهبری گفت با برجامی که مجلس تصویب کرد تفاوت داشت، گفت: مجلس می‌توانست قانونی تصویب کند که دروغ گفتن مجازات داشته باشد، بعد افراد را به صحن علنی دعوت می‌کردند و از آن‌ها سوالات بله یا خیر درباره برجام می‌پرسیدند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روحانی نشان داد که توان دور زدن در سیاست داخلی را دارد، گفت: باید دید آیا توان دور زدن در عرصه بین‌المللی و موضوع برجام را نیز دارد یا خیر.

پیروز تصریح کرد: در یکسال باقی مانده از دولت روحانی نباید کاری کنیم که دشمن احساس کند که فشار داخلی هم روی روحانی وجود دارد.

انتهای پیام /

برجام ترامپ انتخابات ریاست‌جمهوری دانشگاه تهران