چهارشنبه 4 مهر 1403

پیشنهاد افزایش مبلغ اضافه‌کاری پرستاران به 100 هزار تومان

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پیشنهاد افزایش مبلغ اضافه‌کاری پرستاران به 100 هزار تومان

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که مبلغ اضافه کاری پرستاران به ساعتی 100 هزار تومان برسد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد نجاتیان اظهار کرد: عمده کاری که در 80 روز اخیر انجام دادیم بیشتر رسیدگی به انتظارات و اعتراضات پرستاران بوده است. البته همزمان با این اعتراضات با پدیده تاریخی در جریان انتقال دولت مواجه شدیم که در عمر خود شاهد نبودیم واین پدیده این بود که تعداد زیادی پرستار نسبت به وضعیت خود اعتراض داشتند.

وی گفت: بعد از اعتراضات پرستاران که در نوع خود بی سابقه بود و و البته همزمان با تغییر و جابجایی دولت صورت گرفت ما وارد این موضوع شدیم و در چند شهر بنده حضور یافتم و به موضوع ورود کردیم که مبادا آسیبی به بیماران یا پرستاران وارد شود.

وی ادامه داد: همزمان مکاتبات و مذاکراتی با کمیسیون بهداشت مجلس، دادستانی و نهادهای مربوطه داشتیم و اکنون نیز فرصت یک و نیم ماهه ای تا روز پرستار به دولت و مجلس داده شده و باید گزارشی به همکاران خود از پیگیری های انجام شده بدهیم.

نجاتیان خاطرنشان کرد: همه تأکید داشتند که مطالبات پرستاران برحق است و تأخیر در پرداخت مطالبات و پایین بودن میزان اضافه کاری اشتباه است. در پی آن جریان رسانه ای نیز ایجاد شد و در نهایت بخشی از پول و مطالبات پرداخت شد.

پرداخت بخشی از مطالبات پرستاری تا پایان هفته جاری

وی گفت: سه موضوع مطرح شد یکی بحث افزایش اضافه کاری پرستاران بود که نامه آن توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت ارسال شده و باید برای افزایش آن با دولت چانه زنی کنیم تا عدد مبلغ اضافه کار افزایش یابد.

نجاتیان افزود: پیشنهاد وزارت بهداشت این است که به طور متوسط مبلغ اضافه کار به ساعتی 100 هزار تومان برسد که باید دید در نهایت چه مبلغی تصویب می‌شود. همچنین مقرر شد که مجوز استخدام 25 هزار نفر جدید در وزارت بهداشت نیز صادر شود و سوم نیز بحث تعرفه گذاری بود.

وی گفت: اگر به قانون سازمان برگردیم می‌بینیم که حوزه فعالیت ما در سازمان نظام پرستاری و هیئت مدیره‌ها بسیار فراتر از موضوعات مطلبه گری و موضوعات معیشتی پرستاران است. متاسفانه در سالهای اخیر به حدی سازمان درگیر مسائل معیشتی پرستاران بوده که به سایر وظایف توجهی نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: در تعرفه گذاری با دو مسئله مواجه هستیم. یکی گرفتن پول از مردم و بیمه‌ها و دیگری مسئله بازپرداخت است.

وی افزود: در بحث گرفتن پول از مردم و بیمه‌ها قانون گفته باید طبق بسته های خدمتی تعرفه‌ها محاسبه شوند. این بسته‌ها پشتوانه قانونی دارد و نمی‌توان سیستم فی فور سرویس را برای آن به کار گرفت زیرا ممکن است خدمات القایی اتفاق بیفتد و این موضوع برای کارشناسان بیمه قابل احراز نخواهد بود بنابراین بسته خدمتی طراحی و ابلاغ شده که اگر به درستی اجرا شود در کنار اجرای صحیح بازتوزیع تعرفه ها می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

نجاتیان گفت: مشکل اصلی اکنون بحث بازپرداخت منابع تعرفه‌های پرستاری است. دو بیمارستان مشابه در یک ماه عملکرد متفاوت داشته‌اند که نشان می‌دهد دستورالعمل به درستی اجرا نشده است. امسال در دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور متوسط 8 و نیم میلیون تومان کارانه پرداخت شده است در حالی که در بیمارستان های دیگر ارقام متفاوت است.

وی بیان کرد: فرمول بازپرداخت تعرفه‌های پرستاری اشکال دارد. فرمولی که ما به وزارت بهداشت ارائه داده‌ایم خیلی ساده است و مدل بازپرداخت به این صورت است که بخشی از میزان درآمدی که پرستاران برای بیمارستان ایجاد کرده است را باید دریافت کند. هر درآمدی که پرستار ایجاد کرده باید 70 درصد را خودش دریافت کند.

نجاتیان با اشاره به لزوم تأمین امنیت پرستاران در بیمارستانها گفت: معاون دادستانی در این راستا نامه‌ای زدند که پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها حضور داشته باشد. مشکل ما حفظ امنیت اورژانس به عنوان یک مرکز عمومی است که باید امن باشد تا مردمی که بستری هستند و پرستاران و کادر درمان آسیب نبینند.