جمعه 28 اردیبهشت 1403

پیش‌بینی بارش تگرگ در 2 استان و هشدار آب‌گرفتگی معابر / فردا آسمان اغلب شهرها بارانی است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پیش‌بینی بارش تگرگ در 2 استان و هشدار آب‌گرفتگی معابر / فردا آسمان اغلب شهرها بارانی است

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز سامانه بارشی در نوار غربی کشور فعال است و به تدریج دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز و قزوین را هم دربرمی‌گیرد. همچنین امروز وزش باد شدید جنوبی و افزایش نسبی دما در سواحل خزر داریم.

وی ادامه داد: امروز رگبار باران و وزش باد شدید در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان و آذربایجان غربی هم داریم، ضمن آنکه در ارتفاعات شمال غرب بارش برف هم پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز پنجشنبه 24 فروردین این سامانه بارشی تقریبا کل کشور را دربرمی‌گیرد و در بخش‌هایی از جنوب شرق فعال نخواهد بود و به تدریج در سواحل شمالی کشور هم ابرناکی، بارش باران، وزش باد خنک و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود و دریای خزر مواج خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد: فردا شدت بارش‌ها در جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و شمال خوزستان، ارتفاعات البرز مرکزی و همچنین لرستان خواهد بود، ضمن آنکه در بوشهر و جنوب فارس پیش‌بینی بارش تگرگ داریم.

وی با بیان اینکه روز آینده غرب خلیج فارس متلاطم و مواج خواهد بود و در برخی ارتفاعات بارش برف داریم، افزود: جمعه 25 فروردین در غرب و شمال غرب کشور، سواحل خزر، ارتفاعات البرز و خراسان شمالی بارش‌ها ادامه دارد. همچنین در نوار شرقی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وزش باد همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و اواخر روز جمعه این سامانه از کشور خارج می‌شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه خلیج فارس و تنگه هرمز جمعه و شنبه مواج خواهد بود، گفت: روز شنبه در اغلب نقاط کشور جوی پایدار خواهیم داشت و فقط در گیلان و غرب مازندران بارش پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان با بیان اینکه روز یکشنبه 27 فروردین دریای خزر مواج خواهد بود گفت: در این روز در استان‌های اردبیل، مازندران، گیلان و غرب گلستان بارش خواهیم داشت، ضمن آنکه شرق خلیج فارس و دریای عمان مواج خواهد بود و در شمال شرق کشور وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز پنجشنبه 24 فروردین ابری، در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق، گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و اواخر وقت آسمان نیمه ابری با کاهش ابر همراه خواهد بود. همچنین در پایان وقت امروز آسمان تهران ابری، گاهی وزش باد شدید، در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. روز آینده بیشینه و کمینه دما در پایتخت 24 و 14 درجه خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد: فردا بندرعباس با بیشینه دمای 36 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد، سنندج با کمینه دمای 4 درجه بالای صفر، همچنین همدان با کمینه دمای یک درجه بالای صفر خنک‌ترین مراکز استان خواهد بود.

* هشدار قرمز هواشناسی برای 7 استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: طبق هشدار قرمزی که روز گذشته از سوی سازمان هواشناسی اعلام و منتشر شد، تکرار می کنم که سامانه بارشی جدید روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه موجب رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و صاعقه در برخی نقاط کشور خواهد شد؛ این سامانه روز چهارشنبه 23 فروردین در شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال‌غرب چهارمحال و بختیاری، غرب کردستان، غرب آذربایجان غربی و همچنین استان‌های ایلام و کرمانشاه فعال است.

به گفته ضیائیان سامانه مذکور روز پنج‌شنبه 24 اسفند در جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری و شمال و شرق خوزستان فعال خواهد بود، با فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، بالان آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و آبگرفتگی گسترده معابر وجود دارد و انسداد راه‌های روستایی، اختلال در تردد جاد‌ه‌ای و سفرهای داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی و خسارت به برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط انتقال برق، محتمل است که توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود، کانال‌ها و آبروهای درون و برون‌شهری بازگشایی شود، از سفرهای غیرضروری برون‌شهری اجتناب شود و اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی در دستور کار قرار گیرد، همچنین عشایر کوچ‌رو جابه‌جایی خود را به تعویق بیندازند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی صادق ضیائیان هواشناسی رگبار باران سیلاب هوای کشور این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است