پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کارنامه هفت ساله کرمانشاه در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارنامه هفت ساله کرمانشاه در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی

کرمانشاه - ایرنا - در هفت سال گذشته اتفاقات مثبتی در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی استان کرمانشاه افتاده است؛ از برگزاری پنج انتخابات آرام تا رشد 205 درصدی سمن‌ها و تحقق آرزوی دیرینه کرمانشاهی‌ها.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: برگزاری پنج انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی با حفظ سلامت و امنیت، رعایت اصل بی طرفی، تاکید بر مشارکت حداکثری و افزایش رقابت کاندیداها از مهمترین دستاوردهای سیاسی دولت بوده است.

محمدابراهیم الهی تبار افزود: در هفت سال عمر دولت تدبیر و امید، با راهبرد افزایش نشاط سیاسی شمار احزاب سیاسی در استان رشد داشته و در این مدت یک حزب استانی تاسیس شده و چهار شعبه احزاب کشوری در استان و 65 دفتر احزاب ملی و استانی در شهرستان های تابع استان گشایش داشته اند؛ علاوه بر این افزایش نشاط سیاسی در تعداد جلسات دبیران احزاب در استان نیز برجسته بوده است.

حضور مرزنشینان غرب کرمانشاه (قصرشیرین) در پای صندوق های انتخابات مجلس یازدهم

الهی تبار درباره باز شدن میدان برای نقش آفرینی مدیریتی بانوان هم اظهار داشت: در حوزه انتصابات، برجسته ترین عملکرد دولت تدبیر و امید افزایش حضور بانوان در پست های مدیریتی بوده است به طوری که در دولت های قبل انتصاب زنان در پست های معاون فرماندار و بخشدار را شاهد نبودیم اما در این دولت برای نخستین بار از ظرفیت بانوان در مناصب مدیریتی استفاده شد.

وحدت و همدلی

به گفته او «در حوزه حمایت از برنامه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های استان نیز با افزایش فعالیت تشکل‌های دانشجویی و کانون های فرهنگی، هنری و اجتماعی و دینی همچنین افزایش فعالیت نشریات دانشجویی در این دولت همراه بوده ایم به طوری که ایجاد تشکل های سیاسی دانشجویی در استان در دولت تدبیر و امید 36 درصد رشد داشته و فعالیت نشریات نیز با رشدی 40 درصدی همراه بوده است. همچنین برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در دانشگاه ها نیز تا 50 درصد رشد یافته است.»

الهی تبار، همدلی و آرامش سیاسی در استان را دیگر دستاورد دولت دانست و گفت: در فضای سیاسی استان با حفظ آرامش و تقویت وحدت بین فعالان سیاسی، اقوام و مذاهب در جهت افزایش نشاط و سرمایه اجتماعی از طریق مشارکت اقوام و مذاهب استان در امور داوطلبانه و برگزاری نشست های گفت و گو محور با فعالان و متنفذان اقوام و مذاهب برای توسعه وفاق ملی و تقویت انسجام و همدلی با نظام اسلامی قدم برداشته شده است. در همین مدت و در نتیجه این اقدامات شاهد رشد 50 درصدی در سطح همبستگی اجتماعی در استان بوده ایم.

رشد 205 درصدی سمن‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه درباره دستاوردهای حوزه اجتماعی در هفت سال گذشته هم عنوان کرد: در اولویت قرار گرفتن مسایل اجتماعی یکی از برجسته ترین اقدامات و برنامه های دولت تدبیر و امید در هفت ساله گذشته بوده است؛ این عملکرد در استان کرمانشاه نیز با افزایش کمی سازمان های مردم نهاد از طریق تسهیل در فرآیند صدور پروانه فعالیت و تقویت و حمایت این نهاد نمود یافته است به طوری که طی هفت سال گذشته تشکل های مردم نهاد استان از 165 سمن در پایان دولت دهم به 504 سمن در سال 1399 رسیده و 205 درصد رشد یافته است.

الهی تبار به حضور فعالانه و چشمگیر تشکل های مردم نهاد در زمان بلایا و حوادث طبیعی در زلزله و سیل استان کرمانشاه اشاره و اظهار داشت: در مناطق زلزله زده استان در سال 96 و در جریان سیل سال 98 بیش از 150 سمن در امور کمک رسانی، اقدامات مداخله ای و روانشناسی همچنین مشارکت در برنامه های زیست محیطی و بهداشتی و برنامه های نیکوکاری حضور داشتند؛ همچنین با اقدامات حمایتی و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد، خانه سازمان های غیردولتی در استان با 81 عضو احیا شد و تجهیز شد.

به گفته او، در این زمینه راه اندازی هیات های اندیشه ورز که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، در استان کرمانشاه با تعیین 12 عضو سمن در چهار حوزه کاری و تشکیل هشت جلسه تحقق پیدا کرد.

دفاتر تسهیل گری، گامی بلند

عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دیگر نکته ای بود که الهی تبار آن را نمودی از اولویت و اهتمام ویژه دولت به مسایل اجتماعی دانست و گفت: جذب و هزینه کرد اعتبارات در بخش کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با مشارکت و مداخله تشکل های مردم نهاد و عقد تفاهم نامه با 160تشکل سمن در این راستا بوده است.

آنچنان که الهی تبار گفت، دیگر اقدام برجسته دولت راه اندازی دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی با هدف شناسایی، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر پایه داده‌های واقعی در استان کرمانشاه بوده است و در این راستا در سه شهرستان کرمانشاه، اسلام آبادغرب و هرسین تعداد 9 دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی راه اندازی شد که در این مدت توانسته‌اند اقدامات خوبی در رابطه با شناسایی دقیق مشکلات مناطق مذکور، جمع آوری اطلاعات درست و واقعی از آسیب‌های محلات، شناسایی فعالان و بازیگران اصلی محله، تشکیل کمیته معتمدین و بزرگان محل برای رفع مشکلات، ایجاد اشتغال خانگی برای زنان سرپرست خانواده یا بدسرپرستان، مشاوره‌های مددکارانه به خانواده‌ها، آموزش و مهارت آموزی به اهالی، اجماع سازی میان دستگاه‌های خدمت رسان برای تمرکز خدمات به این محلات، عارضه یابی و مشاوره به مشاغل خانگی و... را انجام دهند و پیشروتر از دستگاه‌های دولتی به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

از نظر الهی تبار دیگر دستاورد اجتماعی دولت در هفت سال گذشته، شناسایی زمینه های مشارکت مردمی و جذب کمک های خیران و سازمان های مردم نهاد استان کرمانشاه بوده چنانچه در جریان مقابله با بیماری کرونا در استان با همکاری و هماهنگی با دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلابی و تشکل ها در تهیه، جمع آوری و توزیع کمک ها، 840 میلیارد ریال به شکل کمک های نقدی و غیر نقدی در سطح استان برای یاری اقشار آسیب دیده از کرونا جمع آوری شد.

امنیت استان و تحقق آرزوی دیرینه

دیگر موضوعی که به حوزه مسوولیت الهی تبار بر می گردد، «امنیت» استان کرمانشاه است؛ به گفته او «نمی توان از پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه سخن گفت و تامین امنیت در این استان حساس و راهبردی را نادیده گرفت.»

الهی تبار افزود: استان کرمانشاه باوجود تنوع قومی و مذهبی و هم مرزی با کشور عراق و 2 استان آلوده این کشور در طول هفت سال گذشته با رصد اطلاعاتی و هماهنگی و همدلی اعضای شورای تامین استان نقطه اطمینانی برای تامین امنیت راهبردی کشور بوده است؛ این دستاورد همزمان با بحران های زلزله سال 96، سیل سال 98 و حوادث سال های 96 و 98 و اپیدمی کرونا در استان بوده که اهمیت و ارزش کار حافظان مرز و امنیت را در استان کرمانشاه را نمایان می کند.

معاون امنیتی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: با وجود این اطمینان امنیتی بوده که کرمانشاه موفق به اخذ مجوز گشایش سه مرز رسمی و 2 گذرگاه مرزی شد؛ همچنین نمود درخشان و ستودنی این عملکرد نیز در بازگشایی مرز خسروی به عنوان آرزوی دیرین مردمان کرمانشاه تحقق یافت و با تامین امنیت، بیش از 400 هزار نفر در اربعین سال 98 از این مرز عبور کردند.

در اربعین 98 بیش از 400 هزار زائران ایرانی از مرز خسروی راهی کربلا شدند *س_برچسب‌ها_س*
کارنامه هفت ساله کرمانشاه در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی 2
کارنامه هفت ساله کرمانشاه در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی 3
کارنامه هفت ساله کرمانشاه در حوزه اجتماعی، سیاسی و امنیتی 4