دوشنبه 16 مهر 1403

کاهش 80 درصدی حجم آب سد زاینده رود نسبت به بلندمدت / 29 دشت تحت تاثیر فرونشست است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کاهش 80 درصدی حجم آب سد زاینده رود نسبت به بلندمدت / 29 دشت تحت تاثیر فرونشست است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شرایط کم آبی حاد همچنان در استان اصفهان ادامه دارد در حالی که هشت ماه از سال می گذرد؛ بارش ها 50 درصد نسبت به بلند مدت در مناطق شرق کاهش دارد و حجم آب سد زاینده رود 80 درصد کاهش نسبت به بلند مدت داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ اظهار کرد: شرایط کم آبی حاد همچنان در استان اصفهان ادامه دارد در حالی که هشت ماه از سال می گذرد؛ بارش ها 50 درصد نسبت به بلند مدت در مناطق شرق کاهش دارد و حجم آب سد زاینده رود 80 درصد کاهش نسبت به بلند مدت داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: اکثر چاه ها و قنوات خشک و کم آب شده اند و از اثرات کم آبی که در تابستان خیزش کانون های گرد و غبار بویژه در نوار زاینده رود که به خاطر خشکی زاینده رود که کشتی در آن صورت نگرفته وجود داشت و با اندک وزش بادی کانون های گرد و غبار فعال می شد.

*خزان در تابستان

وی گفت: تابستان را درحالی پشت سر گذاشتیم که خزان در تابستان را تجربه کردیم فضای سبز و درختان حوزه زاینده رود و شهر اصفهان به خاطر تنش آبی که به درختان وارد شد دچار برگ ریزان شد؛ کشاورزان حدود 100 هزار هکتار در بخش کشاورزی را کشت نکردند، 16 هزار از باغات دچار تنش آبی شدند و به خاطر کم آبی و تنش آبی به درختان حتی هجوم آفات نباتی به درختان زیاد شد و باغداران متضرر شدند.

*29 دشت تحت تاثیر فرونشست است

شیشه فروش بیان کرد: پدیده فرونشست زمین بخاطر عواقب کم آبی و برداشت آب های زیر زمینی در مناطق مختلف استان وجود دارد، از 35دشت 29دشت تحت تاثیر فرونشست است و مخصوصا در برخی از مناطق اصفهان شاهد ترک و شکاف خوردن زمین هستیم.

وی افزود: خیزش کانون های گرد و غبار کم آبی و مشکلاتی که در خصوص آب شرب است که هنوز هم که می بینیم 380روستا در سطح استان با تانکر آب رسانی می شود و همچنین در برخی مناطق شهری با کم فشار بودن آب و همچنین آب رسانی با تانکر را شاهد هستیم که دلیل این منابع آبی به شدت کاهش پیدا کرده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: برداشت های زیاد مناطق بالا دست نیز یکی دیگر از عوامل فرونشست است و مشاهده می کنیم که شرایطی در اصفهان به وجود آمده، شرایط کم آبی شدید است و بخاطر همین از وزارت نیرو درخواست ویژه داریم که بصورت خاص برای شهر اصفهان بسته ای خاص عملیاتی تامین آب را در نظر بگیرد و بصورت اضطراری نسبت به طرح های تامین آب برای رفع مشکلاتی که با آن مواجه هستیم همانند استان های دیگر اقدام کند.

*99 درصد تالاب خشک است

وی در ادامه بیان کرد: درمورد تالاب گاو خونی باید بگوییم که 99درصد این تالاب که 47 هزار هکتار وسعت دارد خشک است و به کانون گرد و غبار تبدیل می شود و باید سازمان محیط زیست کشور نسبت به احیای این تالاب بین المللی اقدام کند.

منصور شیشه فروش افزود: در قانون آمده است که وزارت نیرو مسئول پیشگیری و کنترل سیل و مدیریت خشک سالی است و برای همین است که جلسات سازگاری با کم آبی را برگزار کردند بارش ها برای شهر و استان ما کم است و پیش بینی شده است که از نیمه دوم آذرماه بارش هایی را در سطح استان داشته باشیم و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

وی گفت: ما با دستگاه های امدادی هماهنگی کردیم که با همین مقدار بارش و آب روان ها دچار خسارتی نشویم و بتوانند این مسئله را حل کنند و ما برای پیشگیری از رخ دادن سیلاب های فصلی معمولا دستورالعمل هایی می دهیم که یکی از این دستورالعمل آماده باش به تمامی شهرداری ها و سازمان ها است که رودخانه ها را بازسازی، لایروبی و آزاد سازی کنند.

شیشه فروش اظهار کرد: تصرف هایی که در حریم رودخانه ها انجام شده که شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو موظف شده اند تصرفات در حریم رودخانه ها را آزاد سازی کنند برای مثال در باغ بهادران تا کنون 100 ویلا آزادسازی و مابقی آنها در مناطق مختلف نیز شناسایی شده است و آب منطقه ای موظف شده است که به این ویلا ها اخطار دهد و با هماهنگی با مقامات قضایی برای رفع تصرفات در حریم رودخانه ها عمل کند.

وی افزود: تعداد عشایر در استان شش هزار خانوار هستند که در حال کوچ کردن از استان به سمت استان های دیگر مانند خوزستان کهکیلویه و بویراحمد و فارس و مناطق گرم سیر و سایر استان ها هستند که در زمان ییلاق در استان اصفهان بوده اند و حدود90 درصد کوچ انجام شده است.

منصور شیشه فروش افزود: همچنین دو هزار خانوار عشایر عرب جرقویه هم در حال کوچ به مناطق جرقویه هستند و در حال مستقر شدن هستند که با هماهنگی های انجام شده با امور عشایر و سازمان های دیگر که این افراد در مناطقی غیر از مناطق سیل خیز اسکان پیدا کنند‌.

وی گفت: به اداره راه اعلام کردیم که پل ها را از رسوبات تخلیه کند و همچنین پل ها را متناسب با سیلاب های فصلی و دبی آب سیلاب فصلی طراحی و بازسازی کند و همچنین این عمل را برای جاده ها انجام دهد، جهاد کشاورزی قرار است قنوات و اراضی کشاورزی را ایمن سازی کند با احداث سیل بند روان آب ها را هدایت و جمع آوری کند و منابع طبیعی موظف شده است به کنترل سیل و طرح های آبخیزداری را اجرا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان بیان کرد: به شهرداری ها ابلاغ کردیم که ستاد سیل شهری را اجرا کند در سطح 14 شهر استان و همچنین ضمن اینکه باید طرح ها پیشگیری و کنترل اثرات خشک سالی وکم آبی را داشته باشند باید در صورت وقوع روان آب بتوانند آن را کنترل و دفع و هدایت کنند با استفاده از سیل بند ها و تقویت آنها و از ایجاد شدن خسارت جلوگیری کنند.

وی افزود: آب شرب از آب فضای سبز در تمامی شهر ها از هم دیگر جدا شده است و کشت چمن بخاطر کم آبی حذف شده است و همچنین استفاده از گونه های گیاهی و درختچه های متناسب و کم مصرف آب استفاده می شود.

منصور شیشه فروش گفت: به هواشناسی اعلام کردیم مرتبا وضعیت آب و هوا را رصد و اطلاع رسانی کند و اطلاعیه ها و هشدار های لازم چه در مورد هشدار های سیلی را ابلاغ و تدوین کند و مکلف به ایجاد رادار هواشناسی و توسعه و احداث و تجهیز ایستگاه های هواشناسی شد.

شیشه فروش گفت: آب منطقه ای موظف به انجام سازماندهی رودخانه ها و اجرای طرح های کنترل سیل است و شهرداری ها و هلال احمر و آتشنشانی ها مکلف هستند ضمن آموزش به شهروندان مناطق مختلف اقدام به تقویت سیستم عامل ماشین های خود کنند و مطالعات پیشگیری کنترل سیل توسط شهرداری تدوین شده و نقاط آسیب پذیر مشخص شده و طرح های پیشگیرانه برای روان آب ها اجرا خواهد شد.

وی افزود: زمانی پیش می آید که آب باران وارد منهول فاضلاب ها شود و فاضلاب ها بالا بزند که به اداره آب و فاضلاب و شهرداری ها اعلام کردیم که جلساتی برای اجرای طرح ها انجام شود که آب باران وارد این مکان نشود.

مدیرکل مدیریت بحران اسانداری اصفهان گفت: در یک کلام 100 درصد مناطق استان تحت شدید ترین شرایط کم آبی و خشکسالی است و انتظار است که وزارت نیرو برای استان اقدام جدی برای تامین آب کند.

انتهای پیام /