یک‌شنبه 15 مهر 1403

کرونا و روند نگران‌کننده آن

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا و روند نگران‌کننده آن

تهران - ایرنا - ویروس کرونا از اواخر سال گذشته وارد کشور شد و تاکنون با روند نگران‌کننده‌ای در حال گسترش است. با توجه به اینکه علی رغم تلاش دانشمندان برای کشف واکسن و داروی این بیماری تاکنون هیچ درمانی برای آن کشف نشده است تنها راه در امان ماندن از این ویروس کشنده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مقامات بهداشتی است.

فصل پاییز از راه رسید و شیوع بیماری‌ها فصلی همچون آنفلوآنزا یک امر طبیعی است اما امسال با توجه به شیوع کرونا، این بیماری بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد بنابراین آحاد جامعه باید در این فصل مسافرت ها را کاهش داده و از برگزاری تجمعات، عروسی ها، عزاداری ها و مراسم تدفین خودداری کنند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی سیر صعودی کرونا و راه های مقابله با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

نارسایی حاد کلیوی؛ عارضه دیگر کرونا

خبرگزاری ایمنا به گفت و گو با عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران پرداخته و آورد:خبرگزاری ایمنا: ممکن است ویروس کرونا در قسمتی از بدن جاگیر شود ولی به علت واکنشی که در بدن ایجاد می‌کند بتواند اعضای دیگر را نیز تخریب کند، کلیه نیز از این قاعده جدا نیست و ممکن است در نهایت شاهد نارسایی حاد کلیه باشیم. آنچه که در مورد کرونا به اثبات رسیده، این است که بخش‌هایی از بدن وجود دارد که به آن رسپتور یا گیرنده‌های سطح سلول گفته می‌شود و ویروس می‌تواند به آن بچسبد و جاگیر شود. این رسپتورها در ریه‌ها بیش از همه‌جای بدن است، اما در کلیه‌ها هم این رسپتورها موجود است. همانگونه که ویروس کرونا در ریه می‌تواند به رسپتورهای موجود بچسبد، می‌تواند به رسپتورهای کلیه هم متصل شود و موجب تکثیر و چسبندگی در لوله‌های کلیوی شود. البته میزان این چسبندگی در کلیه به مراتب کمتر از ریه است، اما می‌تواند تا بروز نارسایی کلیه نیز پیشروی کند. بنابراین ممکن است ویروس کرونا در قسمتی از بدن جاگیر شود ولی به علت واکنشی که در بدن ایجاد می‌کند بتواند اعضای دیگر را نیز تخریب کند، کلیه نیز از این قاعده جدا نیست و ممکن است در نهایت شاهد نارسایی حاد کلیه باشیم. وی با اشاره به اینکه هنوز مشاهده نشده که عوارض کرونا بر کلیه منجر به نارسایی کامل آن شود، گفت: معمولا نارسایی‌های حاد مشاهده می‌شوند که با درمان‌های کمکی و دارو درمانی برگشت پیدا می‌کنند و به حالت نارسایی کامل نمی‌رسند.

روشی ساده برای نابودی کرونا در 15 ثانیه! + آموزش

سایت خبری افکارنیوز در گزارشی آورد:با گذشت چندین ماه از شیوع کرونا در جهان و تلاش دانشمندان برای کشف واکسن و داروی این بیماری تاکنون هیچ درمانی برای آن کشف نشده است و تنها راه در امان ماندن از این ویروس منحوس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مقامات بهداشتی است. دانشمندان دانشگاه کانتیکت در ماساچوست آمریکا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه دست یافته اند که ماده ید می‌تواند در از بین بردن کرونا ویروس موثر باشد. به گفته این دانشمندان ماده ید ضدعفونی کننده مناسبی در برابر ویروس کرونا است و 15 ثانیه شستشوی دهان و بینی با آن ویروس را از بین خواهد برد. این محققان آمریکایی، هنگامی که نمونه‌های ویروس کرونا را در برابر سه غلظت مختلف محلول ید 0.5 درصد، 1.25 درصد و 2.5 درصد آزمایش کردند، مشخص شد که محلول ید در مدت 15 ثانیه ویروس را کاملا غیرفعال می‌کند، اما زمانی که همان آزمایش را با اتانول انجام دادند ویروس همچنان فعال بود. به گفته دانشمندان حتی محلول رقیق 0.5 درصد ید هم می‌تواند در 15 ثانیه ویروس کرونا در از بین ببرد و این نشان دهنده خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی محلول ید است. بینی و دهان یکی از اصلی‌ترین محل‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان هستند که با ضدعفونی کردن آن‌ها توسط محلول ید در 15 ثانیه می‌توان ویروس کرونا را از بین برد.

انتقاد تند متخصص عفونی برای تجویز یک داروی کرونا

خبرگزاری مشرق به بازتاب سخنان شروین شکوهی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری پرداخت و آورد:در خصوص تاثیر داروی اکتمرا بر درمان بیماری کرونا می گوید: این دارو مدت‌هاست که در بعضی موارد به درستی و برخی اوقات نادرست مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت تولید کننده‌اش یک مطالعه بزرگ در این خصوص به روی 300 تا 400 نفر انجام داده و به نتیجه رسیده است که این دارو تاثیر چندانی بر درمان بیماری کرونا ندارد. این دارو برای یکسری از مشکلات که ایمنی در آن زیاد اتفاق می‌افتد، تحویز می‌شود و در مواردی از کرونا که این بیماری شدید می‌شود و در زمان خاصی اگر اکتمرا مورد استفاده قرار بگیرد، ممکن است موثر واقع‌شود. این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه اکتمرا داروی ضدویروسی نیست، اظهار کرد: این دارو در نوعی از بیماری سرطان که در آن از سلول‌های خاصی استفاده می‌شود و هنگامی که با طوفان سایتوکایینی مواجه هستیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر دقیقا این دارو موقع طوفان سایتوکایینی مصرف شود، ممکن است، اثر بخش باشد.

نمکی: موج دوم کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشتیم

روزنامه روزنو به بازتاب سخنان سعید نمکی وزیر بهداشت پرداخته و نوشت: موج دوم کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی، گرفتار موج سوم این بیماری در برخی از نقاط کشور هستیم. نمکی گفت: با وجود هجمه‌های کشورهای غربی توانستیم بر مشکلاتی که بیماری کرونا ایجاد کرده، فائق آییم. کادر درمان فرماندهان اصلی نظام سلامت هستند و ما در کنار آنها در حال فعالیت هستیم. علی رغم مبارزه سرسختانه با ویروس کرونا به توسعه زیر ساخت‌های سلامت محور در کشور هم مشغول هستیم و از آنها غافل نشده ایم. امیدواریم بتوانیم در روزهای آینده در توسعه زیر ساخت‌های سلامت محور شریک و سهیم باشیم. موج دوم کرونا را با موفقیت پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت برخی دستورالعمل‌های بهداشتی، گرفتار موج سوم این بیماری در برخی از نقاط کشور هستیم.

میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم 2 برابر شده است

روزنامه فرهیختگان به بازتاب سخنان معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پرداخته و نوشت: با توجه به پیک جدید کرونا در کشور دیگر نمی‌توانیم در مورد رنگ‌بندی‌ها صحبت کنیم، در دو هفته گذشته در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران و قم میزان ابتلا و بستریت کرونا دو برابر افزایش یافته است. در هفت ماه گذشته با پیک های متعدد کوچک و بزرگ اپیدمی کرونا در کشور مواجه بوده ایم و با توجه به افزایش موارد بستری و ابتلا به کرونا، موج دوم یا سوم اپیدمی کرونا را با توجه به وضعیت متفاوت استانها از دو هفته گذشته در برخی استانها می بینیم. علت این پیک جدید نیز تا حد زیادی به مسافرت ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، برگزاری تجمعات، عروسی ها، عزاداری ها و مراسم تدفین مربوط است. همه این عوامل در بروز پیک جدید کرونا موثر بوده اما با توجه به زمان بروز آن می توان گفت تا حد زیادی به مسافرت های محافظت نشده مربوط است. امیدواریم مردم رعایت پروتکل ها را به خصوص استفاده از ماسک جدی بگیرند به خصوص اینکه در دو هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور از حدود 85 درصد به حدود 70 درصد رسیده، حدود 15 درصد کاهش داشته و در برخی استانها از این هم کمتر است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

این علائم به شما می گویند آنفلوآنزا گرفته‌اید یا کرونا

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با مسعود ضیایی مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پرداخته و آورد: خبرگزاری ایسنا: گرچه کرونا، آنفلوانزا و آلرژی فصلی پاییز علائم مشابهی دارند اما آنفلوانزا بیماری است که شروع ناگهانی دارد حتی فرد می‌تواند ساعت شیوع را هم به یاد آورد، اما در سرماخوردگی‌های معمولی و کرونا این گونه نیست. یک سری علائم داریم که برخی از آن‌ها از عوارض بیماری‌های کرونا، آنفلوانزا و یا آلرژی فصل پاییز بوده و در برخی با شدت بیشتری همراه است. علائمی مانند تب در سرماخوردگی به ندرت پیش می‌آید، اما در آنفلوانزا و کرونا شایع است؛ تب شدید در آنفلوانزا شایع بوده، اما در کرونا حدود 39 یا 40 درجه است و در آلرژی تبی دیده نمی‌شود. خستگی و ضعف در کرونا و آنفلوانزا دیده می‌شود و بدن دردی و کوفتگی و استخوان دردی در هر دو شایع است، اما در سرماخوردگی و آلرژی این بدن درد وجود ندارد. آبریزش بینی و عطسه در آنفلوانزا نداریم، در سرماخوردگی بیشتر داریم و در آلرژی دیده می‌شود؛ در برخی بیماران کرونایی نیز اخیرا دیده شده است، اما جزء علائم اصلی و شدید نیست. گلودرد در سرماخوردگی شایع تر است، در کرونا نیز با شدت کمتر دیده می‌شود و در آنفلوانزا خفیف است و دیده نمی‌شود. همچنین اسهال به خصوص در کودکان در آنفلوانزا دیده می‌شود؛ در علائم گوارشی کرونا تهوع، اسهال و یبوست دیده می‌شود که در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی‌شود. سردرد در بعضی کرونایی‌ها زیاد است؛ در آنفلوانزا بیشتر دیده می‌شود و در سرماخوردگی و آلرژی معمولا نداریم.

روش مناسب زایمان در زمان همه‌گیری کرونا چیست؟

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: به اعتقاد محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، بدون در نظر گرفتن ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس کرونا، شرایط مادر یا جنین در انتخاب نوع زایمان موثر است. بنابراین بر اساس شواهد علمی نمی‌توان یک روش مشخص زایمانی را برای همه افراد (چه افراد سالم و چه مشکوک و مبتلا) در این دوران پیشنهاد داد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از گروه‌های پر خطر در همه‌گیری کرونا هستند. زنان باردار با توجه به تغییرات ایمنی در دوران بارداری بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که روش مناسب زایمان در زمان همه‌گیری بیماری کرونا چیست؟ به گفته این محققان، زنان باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی در سیستم ایمنی و قلبی - ریوی در دوران بارداری، در صورتی که به عفونت‌های تنفسی ویروسی مبتلا شوند، علائم شدیدتری را نشان خواهند داد. در منابع بیان شده است که ویروس کرونا عوارض مادری و جنینی، مانند اضطراب جنینی، زایمان زودرس، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و... و. را در زنان باردار افزایش می‌دهد.

این گروه از افراد نباید علیه ویروس کرونا واکسینه شوند!

خبرگزاری برنا در گزارشی آورد: الکساندر کارائولوف رئیس کرسی ایمونولوژی بالینی و حساسیت دانشگاه «سچنف» مسکو اعلام کرد که گروه کوچکی از افراد با نقص اولیه سیستم ایمنی بدن نباید واکسینه بشوند. بیماری‌های خودایمنی، روماتولوژیک و حتی سرطانی با محدودیتی در این رابطه روبرو نخواهند شد؛ افرادی که از واکسن گریپ استفاده می‌کنند، بهتر است اکنون این واکسن را بزنند. واکسن روسی "اسپوتنیک وی" باید دو بار با فاصله 20 روز تزریق شود. در جامعه علمی درباره مدت عمل واکسن کووید بحث می‌شود اما همانا واکسن روسی امکان تعیین معیارهای اساسی و منطقی برای واکسیناسیون آینده و گروه ریسک را فراهم می‌کند. روسیه اولین کشوری بود که در ماه اوت واکسن ضد کرونا "اسپوتنیک وی" را به ثبت رساند. این واکسن در مرکز "گامالیا" به همراه بنیاد سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه ساخته شده است. واکسیناسیون عمومی با توجه به افزایش تولید و بررسی اطلاعات مربوط به تحقیقات انجام شده در زمان مابعد ثبت واکسن آغاز خواهد شد.

50 میلیون واکسن آنفلوآنزا کم داریم!

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نوشت:فصل پاییز از راه رسید و شیوع بیماری‌ها فصلی همچون آنفلوآنزا یک امر طبیعی است، اما امسال با توجه به شیوع کرونا، این بیماری بسیار مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که آنفلوآنزای h1n1 می‌تواند برای افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای به اندازه ویروس کووید 19، خطرناک و مرگ‌آفرین باشد. توصیه پزشکان این است که واکسن آنفلوآنزا از اوسط شهریور تا اوایل مهر در اختیار اکثر مردم قرار بگیرد و این زمان طلایی استفاده از این واکسن، اوایل مهرماه است. امسال تعدادی از واکسن‌های آنفلوآنزا وارد کشور شده و در اختیار سازمان غذا دارو قرار گرفته و مقداری نیز قرار است در چند روز آینده، وارد ایران شود که متاسفانه به دلیل مشکلات تحریم‌های غیرانسانی غذا و دارو، فعلا این امر به‌طور کامل محقق نشده است، مسئولان وزارت بهداشت تعداد این واکسن‌ها را 13میلیون دوز اعلام کرده‌اند و قرار است از طریق داروخانه‌ها و توزیع پخش در اختیار بیمارستان‌ها قرار بگیرد.

زنگ خطر برای صنوف پرخطر!

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:با شیوع کرونا در 2 ماه پایانی سال گذشته، بسیاری از واحدهای صنفی به اجبار کرکره مغازه‌های‌شان را پایین کشیدند. درپی شیوع این ویروس از اسفندماه صنوف پرخطر تعطیل شدند، اما روند اینگونه ادامه پیدا نکرد و در خردادماه با آرام گرفتن تب و تاب ویروس کرونا، صنوف پرخطر بار دیگر اجازه فعالیت یافتند. این درحالی بود که اواخر تیرماه مجددا کشور با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد و درپی اوج‌گیری دوباره این ویروس فعالیت برخی از صنوف پرخطر مانند آرایشگاه‌های زنانه، مجموعه‌های ورزشی، مجموعه‌های تفریحی، تالارهای پذیرایی و... به مدت یک هفته ممنوع شد. هرچند اصناف با تاکید بر زیان هنگفت برخی واحدهای صنفی، بر ضرورت بازگشایی صنوف پرخطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کننداما این محدودیت‌ها تا کنون ادامه داشته است و آنطور که به نظر میرسد هنوز خبری از بازگشایی این کسب‌وکارها نیست.

جمع بندی

در ایران بعد از پیک اولیه کرونا در اسفند و فروردین و پیک دوم در خرداد و تیر، از حدود 2 هفته پیش پیک جدید این بیماری و افزایش موارد ابتلا، بستری و فوت این بیماری به وجود آمده به گونه ایی که تقریبا همه کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند بنابراین برای جلوگیری از افزایش ابتلا به این بیماری مردم باید پروتکل‌ها بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

*س_برچسب‌ها_س*