پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کشف حلقه‌های قدرت سه هزار ساله در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف حلقه‌های قدرت سه هزار ساله در زنجان

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هشت قطعه اشیای تاریخی و فرهنگی با قدمت سه هزار سال از جمله حلقه‌های قدرت متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، در حین خرید و فروش از قاچاقچیان در این استان کشف شد.

امیر ارجمند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: طی عملیاتی، یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان با همکاری نیروی انتظامی در یک معامله اشیاء تاریخی و فرهنگی، موفق به کشف هشت قطعه اشیاء تاریخی و دستگیری 6 متهم در این خصوص شد.

وی ادامه داد: چهار فروشنده غیر بومی و 2 خریدار بومی در حال معامله این اشیا در حومه شهر زنجان بودند که در عملیاتی از سوی نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان دستگیر شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: چهار حلقه قدرت، یک قطعه منقش مفرغی، یک لیوان شیشه ای و 2 کاسه مفرغی از جمله آثار به دست آمده از این عملیات است.

وی افزود: چهار حلقه موسوم به حلقه قدرت در این مجموعه یکی از جنس مفرغ، یکی از جنس نقره و 2 حلقه ای که روکش طلا دارد به خاطر فرم و طرح شیر روی آن شبیه حلقه های دوره هخامنشی است.

ارجمند اضافه کرد: قدمت 2 کاسه مفرغی کشف شده نیز سه هزار سال است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان هم اکنون نزدیک 25 هزار شی تاریخی و فرهنگی در مخازن و موزه های این استان نگهداری می شود.

*س_برچسب‌ها_س*