چهارشنبه 18 مهر 1403

گوترش: لبنان در آستانه جنگ همه جانبه قرار دارد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
گوترش: لبنان در آستانه جنگ همه جانبه قرار دارد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل در شهر نیویورک به بیان وضعیت کلی نوار غزه و منطقه پرداخت.

دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، هشدار داد که لبنان به دلیل تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی در آستانه یک جنگ همه جانبه قرار دارد.

براساس گزارش الجزیره، گوترش درباره جنگ نسل‌کشی اشغالگران در غزه و لبنان گفت: کابوس غزه وارد دومین سال خود شده است و امسال سال بحران‌های انسانی، سیاسی، دیپلماتیک و اخلاقی در غزه بود.

گوترش با اشاره به کشتار غیرنظامیان، خبرنگاران، امدادگران بشردوستانه و کارکنان سازمان ملل، گفت غزه پس از هفت اکتبر 2023 به مرکز رنج غیرقابل تصور تبدیل شده است.

خبر مرتبط گوترش به نتانیاهو هشدار داد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: من مستقیماً به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نامه نوشتم تا نگرانی عمیق خود را درباره پیش‌نویس قانونی که می‌تواند مانع از ادامه فعالیت آنروا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شود، ابراز کنم.

وی افزود: اسرائیل به مناطق مسکونی در شمال غزه حمله کرد، بیمارستان‌ها را تخلیه و برق را قطع کرد.

گوترش نسبت به پیش‌نویس قانون اسرائیلی برای جلوگیری از فعالیت آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.

گوترش با اشاره به اینکه ماه‌ها است در مورد خطر گسترش درگیری در منطقه هشدار داده است، گفت که خاورمیانه به یک انبار باروت تبدیل شده و بسیاری از طرف‌ها آماده آتش زدن آن هستند.

خبر مرتبط غافلگیری رزمندگان حزب‌الله لبنان برای نظامیان اسرائیل

منابع از درگیری مستقیم رزمندگان حزب‌الله لبنان با گروهی از نظامیان ارتش اسرائیل خبر دادند.

وی با اشاره به اینکه کرانه باختری اشغالی به نقطه جوش رسیده است و حملات به لبنان کل منطقه را تهدید می‌کند، بیان کرد: در حملات اسرائیل به لبنان بیش از 2000 نفر کشته شدند.

گوترش بر ضرورت راه حل 2 دولتی تاکید کرد و افزود همه مردم منطقه حق دارند در صلح زندگی کنند.

از 23 سپتامبر گذشته، اشغالگران با حملات هوایی بی‌سابقه‌ای که حتی پایتخت بیروت را هدف قرار داد، علاوه بر تلاش برای تهاجم زمینی که از جنوب آغاز شد، با نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل، جنگی را علیه لبنان به راه انداخته‌اند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

گوترش: لبنان در آستانه جنگ همه جانبه قرار دارد 2
گوترش: لبنان در آستانه جنگ همه جانبه قرار دارد 3