سه‌شنبه 10 مهر 1403

14 فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
14 فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - روند نزولی شیوع کرونا که بخشی از آن ناشی از انجام واکسیناسیون گسترده است شرایطی را فراهم کرد تا مدارس کشور پس از ماهها تعطیلی و آموزش مجازی از امروز یکشنبه 14 فروردین ماه به صورت حضوری بازگشایی شود.

بازگشایی مدارس با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد.

البته دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

این در حالی است که به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان چنانچه مواردی از شروع مجدد بیماری کووید 19 در مدرسه‌ای مشاهده شد لازم است مدیران مدارس نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت کووید 19 (ایران من) در اسرع وقت اقدام و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت ارجاع شود.

وزارت آموزش و پرورش نیز با ابلاغ دستورالعمل به مدارس کشور حضور عوامل اجرایی طبق برنامه هفتگی مدارس را الزامی و تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس تاکید کرده است .

در بازگشایی مدارس همچنین فراهم شدن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش آموزان و سایر کارکنان (که بالغ بر چهارده میلیون نفر جمعیت کشور را تشکیل می دهند) در راستای کاهش مواجهه و قطع زنجیره کرونا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و آن تاکید شده است.

واکسیناسیون همگانی، شستشوی مرتب و صحیح دستها، رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی، تهویه مناسب، پرهیز از تجمعات و دورهمی، خودداری از انتشار شایعات از فاصله گذاری در تمام شرایط و تهویه مناسب از موارد قابل توجه در بازگشایی مدارس است و کماکان اولویت شامل شستن دستها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد در مدرسه، مورد تأکید دستورالعمل ابلاغی وزارت آموزش و پروش برای بازگشایی مدارس است.

نگاهی به آخرین اخبار کرونایی برخی استان ها

زنجان /

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در ارتباط با آخرین وضعیت کرونایی این استان گفت: خوشبختانه با توجه به روند مناسب واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان ابتلا به کرونا در این استان سیر نزولی دارد.

دکتر مشهود تقی لو با اشاره به اینکه اقدامات موثر در مدیریت ویروس کرونا موجب شده روند بستری های کرونایی بیش از گذشته نزولی باشد، افزود: مجموع اقدامات به ویژه واکسیناسیون به بستری روزانه در محدوده یک تا سه نفری در مراکز درمانی استان منجر شده است و از طرفی اغلب روزها نیز شمار فوتی ها صفر است.

وی با بیان اینکه ماسک زدن و اجتناب از حضور در مکان های پردد احتمال ابتلا به سویه های مختلف کرونا را به حداقل می رساند، اضافه کرد: این موضوع مهم باید تا کنترل کامل این بیماری مورد توجه عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر قرار گیرد.

قزوین /

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین از کاهش روند نزولی بیماران سرپایی و مبتلابه کرونا در استان خبر داد و گفت: از ابتدای فروردین ماه تاکنون بستری بیماران کرونایی 28 درصد و آمار مراجعه کنندگان 35 درصد کاهش یافته است.

دکتر عبدالله دیدبان افزود: در شبانه روز گذشته 24 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و اجباری بودن کلاس‌های حضوری تاکنون 15.75 درصد جمعیت پنج تا 12 سال استان قزوین نوبت اول و 5.37 درصد هر دو نوبت واکسن خود را دریافت کردند که خانواده‌ها باید برای واکسیناسیون فرزندان خود اقدام کنند.

ارومیه /

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین آمار، 2 میلیون و 634 هزار نفر در استان، حداقل یک دُز واکسن علیه کرونا را دریافت کرده‌اند که 83 درصد کل واجدان شرایط بالای پنج سال را شامل می‌شود.

محمدامین ولی‌زاد افزود: همچنین حدود 2 میلیون و 331 هزار نفر در آذربایجان غربی، هر 2 دُز واکسن علیه بیماری کووید 19 را تزریق کرده اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 300 هزار نفر در آذربایجان غربی دُز اول را دریافت کرده و در نوبت تزریق دُز دوم قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین طبق آخرین آمار، نزدیک به یک میلیون و 20 هزار نفر در استان، واکسیناسیون خود را تکمیل و هر سه دُز واکسن را دریافت کرده اند.

کیش /

رییس مرکز توسعه سلامت جزیره کیش گفت: حدود 30 هزار کیشوندان تاکنون نوبت سوم واکسن کرونا را به منظور ارتقای سطح ایمنی جامعه برابر همه گیری این ویروس دریافت کردند.

محمدرضا رضانیا اظهار داشت: تا کنون 29 هزار 651 نفر از جمعیت بومی و ساکن این جزیره دُز سوم خود را دریافت کردند و بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون تمام افراد بالای 9 سال واجد شرایط دریافت دُز سوم هستند.

اردبیل /

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته یک نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در این استان جان خود را از دست داد.

دکتر محمدیان‌اردی اضافه کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

وی همچنین از تزریق 2 میلیون و 183 هزار و 779 دُز واکسن نوبت اول دوم، دوم و سوم در این استان خبر داد.

خرم‌آباد /

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان جان باخت و شمار قربانیان به 2 هزار و 811 نفر رسید.

مریم کوشکی اعلام کرد: 59 مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به 216هزار و 178 نفر رسیده است.

اهواز /

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در هفته گذشته موارد ابتلا به کرونا در استان خوزستان نسبت به هفته قبل از آن 85 درصد افزایش یافت اما موارد بستری 4.3 درصد و موارد فوتی 36.6 درصد کاهش داشته است.

دکتر محمد علوی بیان کرد: با وجود کاهش در موارد بستری و فوتی کرونا اما افزایش موارد ابتلا به بیماری بیانگر این است که تعطیلات نوروزی، تجمع های سال نو و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش شاخص اپیدمیولوژیک بیماری در استان خوزستان شده است.

وی افزود: بازگشایی مراکز آموزشی از 14 فروردین‌ماه در حالی انجام می‌شود که پوشش واکسیناسیون قابل قبول است اما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، تهویه در کلاس‌های درس و فاصله‌گذاری تضمین کننده استمرار بازگشایی‌ها خواهد بود.

ساری /

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تنها 25 درصد مردم استان طبق ارزیابی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابر و اماکن عمومی را رعایت می‌کنند.

دکتر عباس علیپور با ابراز نگرانی از روند عادی‌انگاری و بی‌توجهی اقشار مردم به دستورالعمل‌های کرونایی در مازندران، افزود: به طور حتم با ادامه این روند، افزایشی شدن آمار افراد مبتلا به اومیکرون در استان ادامه خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای پایانی سال گذشته میزان مراجعه افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان حدود 300 تا 350 نفر در روز بود که این رقم در زمان حاضر به حدود یک‌هزار و 300 نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم حداکثر تا 2 هفته آینده به حدود 2 هزار مراجعه کننده در روز برسد.

38 هموطن دیگر جان باختند

متاسفانه طی 24 ساعت گذشته، 38 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 140 هزار و 315 نفر رسید.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا امروز 14 فروردین ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و 275 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 215 نفر از آنها بستری شدند.

همچنین تا امروز63 میلیون و 946 هزار و 854 نفر دُز اول، 56 میلیون و 924 هزار و 402 نفر دُز دوم و 26 میلیون و 277 هزار و 855 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 147 میلیون و 149 هزار و 111 دُز رسید.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 167 هزار و 646 نفر رسید و در شبانه روز گذشته 55 هزار و 830 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر 36 شهرستان در وضعیت قرمز، 59 شهرستان در وضعیت نارنجی، 295 شهرستان در وضعیت زرد و 58 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.

برچسب‌ها

14 فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان ها 2
14 فروردین و آخرین اخبار کرونایی استان ها 3