یک‌شنبه 15 مهر 1403

23 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
23 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

استانها - ایرنا - برنامه های دولت برای تامین واکسن و تاکید متخصصان امر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی باعث شده است تا روند شیوع کرونا در جامعه کنترل و شمار فوتی ها کاهش یابد از این رو دریافت واکسن و بکار بستن توصیه های بهداشتی برای مصون ماندن از بیماری ضرورتی انکار ناپذیر برای اقشار مختلف جامعه است.

به گزارش ایرنا، انجام واکسیناسیون ضربتی و عمومی از سال گذشته باعث شد تا حجم قابل توجهی از همه گیری بویژه در موج ششم و مرگ و میرهای کرونایی کاهش یابد، این تجربه نشان می دهد برای مقابله و مصون ماندن از موج های احتمالی بعدی باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود و خانواده اقدام کنیم.

رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی و عادی انگاری ها بویژه کوتاهی در تزریق واکسن علاوه بر اینکه درصد احتمال ابتلا به کرونا را بالا می برد و شمار قربانیان و مبتلایان را افزایش می دهد جامعه را در رسیدن سریعتر به ایمنی نسبی با تاخیر یا نقص مواجه می کند.

در سال گذشته و با تلاش های صورت گرفته دولت سیزدهم توانست با تامین واکسن مورد نیاز مردم، آمار جانباختگان کرونا را از 700 نفر در روز به کمتر از یکصد نفر کاهش دهد که می توان کارنامه و عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا به خصوص در بخش واکسیناسیون عمومی را درخشان توصیف کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: دولت برای واردات انواع واکسن‌های کویید 19 برای تزریق سه نوبت بیش از یک میلیارد و 350 میلیون دلار ارز تخصیص داد که در جای خود اقدام بزرگی محسوب می‌شود.

علیرضا نظری این اقدام ارزشمند دولت را عاملی مهم در بازگشت مردم به زندگی عادی، بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی عنوان کرد.

حسین صفوی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران هم با اشاره به تولید چند نوع واکسن در داخل کشور از سوی مراکز علمی گفت: دانشمندان ما با تولید برندهای مختلف نشان دادند که می توانند نیاز آینده کشور در حوزه واکسن کرونا را برطرف کنند.

وی با اعلام خرید 50 میلیون دز واکسن کرونا از واکسن سازان ایرانی به نیاز کشور به تزریق دز سوم واکسن اشاره کرد و افزود: پیش بینی خرید 35 میلیون دز واکسن ایرانی دیگر برای سال 1401 انجام شده است، همچنین واکسن سازان ایرانی گامی موفق در زمینه صادرات واکسن برداشته اند که می توانند با توجه به برطرف شدن نیاز کشور تولیدات خود را نیز صادر کنند.

مروری بر آخرین وضعیت کرونا

بندرعباس / با مرگ یک بانوی 58 ساله در شهرستان میناب بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، آمار قربانیان کرونا در هرمزگان به 2 هزار و 609 نفر رسید.

در زمان حاضر 90 نفر مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این شمار 36 نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند و 18 نفر از آنها به دلیل وضعیت نامساعد جسمی در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال 6 نفر از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.

بر اساس گزاررش های اعلامی، اکنون شهرستان بوموسی و جزیره هرمز در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های بستک، بشاگرد، بندرعباس، بندر خمیر، پارسیان، جاسک، حاجی آباد، رودان، سیریک، کیش و میناب در وضعیت زرد و دو شهرستان بندرلنگه و قشم نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

البرز /  در استان البرز هم 27 بیمار بدحال کووید19 طی 24 ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

در شرایط کنونی 148 بیمار بدحال کووید 19 در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند، با فوت 2 بیمار طی 24 ساعت گذشته و کل جانباختگان این بیماری در استان به 6 هزارو 820 نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع کرونا 86 هزار و 679 بیمار کووید 19 در استان بستری شده اند که 79 هزار و 709 نفر از آنها بهبود یافته اند.

لرستان / در استان لرستان نیز با شناسایی 85 مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته شمار مبتلایان به 217 هزار و 82 نفر رسیده است.

همچنین با فوت یک نفر دیگر بر اثر کرونا در این بازه زمانی شمار جانباختگان به 2 هزار و 819 نفر رسید. در زمان حاضر142 بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی در لرستان وضعیت در پلدختر و دلفان دوباره نارنجی شد و دورود که هفته گذشته در وضعیت آبی قرار داشت به وضعیت زرد تغییر رنگ داد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، چگنی، خرم‌آباد، دورود، سلسله و کوهدشت نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

یزد / بر اساس گزارش های رسیده اکنون186 نفر مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد، 42 نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های تحت درمان قرار دارند.

همچنین در شبانه روز گذشته، 49 بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

بر اساس رنگ بندی جدید شهرستان ها، اکنون شهرستان های بهاباد، ابرکوه، خاتم و مروست در وضعیت قرمز، مهریز در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اهواز / در استان خوزستان هم 296 بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز پیش از آن 59 نفر بیشتر شده است.

همچنین سه هزار و 699 نفر در شبانه روز گذشته به مراکز منتخب بهداشتی، کلینیک‌های تنفسی و بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روزهای گذشته تغییری نکرده است.

بر اساس آمارها در 24 ساعت گذشته پنج نفر از هم‌استانی‌ها بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که این رقم نسبت به روز پیش از آن سه نفر بیشتر بود.

وی ادامه داد: هر چند پس از تعطیلات نوروزی، سیر بیماری در کشور و خوزستان تا حدودی افزایش یافت اما روند بستری و مرگ به نسبت پایدار بوده و انتظار می‌رود در روزهای آتی به ثبات بیشتری برسیم.

بجنورد / گزارش های رسیده حاکی است که در شبانه‌روز گذشته هیچ موردی از فوت بیماران مبتلا به کووید 19 در استان خراسان شمالی ثبت نشده است.

با بستری 54 مبتلای جدید در شبانه روز گذشته، هم اینک 189 بیمار کووید19 در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

 روند واکسیناسیون در استان ها

زاهدان / سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: چهار میلیون و 161 هزار و 809 دُز واکسن کرونا تاکنون در سیستان و بلوچستان تزریق شده که 262 هزار و 387 دُز آن به اتباع غیر ایرانی اختصاص داشته است.

دکتر حبیب غزنوی اظهارداشت: همچنین با تزریق 594 هزار و 903 دُز واکسن نوبت سوم به افراد بالای 18 سال در سیستان و بلوچستان پوشش دُز سوم این واکسن در استان به 37 درصد رسید.

در رنگبندی جدید کرونایی سیستان و بلوچستان دارای بیشترین شهر با وضعیت آبی در سطح کشور است و به جز شهرستان های زابل، هامون، زهک، هیرمند، هامون، میرجاوه، فنوج، سرباز، دلگان، تفتان و بمپور که در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند سایر شهرستان ها در وضعیت آبی هستند.

بجنورد / معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: تاکنون 23 درصد دانش آموزان 9 تا 12 سال در استان دُز دوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

مهدی خطیب زاده با با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون دانش آموزان استان اظهار داشت: 98 درصد معلمان استان نیز واکسن کرونا دریافت کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، دو شهرستان جاجرم و شیروان در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان فاروج، گرمه و رازوجرگلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

اهواز / فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا خوزستان هم انجام واکسیناسیون در مهار این بیماری را مهم برشمرد و گفت: واکسن تاخیری‌ها و نیز کسانی که نوبت سوم واکسن آنها فرا رسیده باید هر چه سریع تر واکسن خود را دریافت کنند.

ولی اله حیاتی افزود: انجام واکسیناسیون جامعه هدف باعث شده تا شرایط کشور نرمال و با چالش روبه رو نشویم و در نهایت بیماری نتوانست غلبه کند.

هم اکنون 2 شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، 15 شهرستان زرد و 10 شهرستان آبی کرونایی هستند.

خراسان شمالی /سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مورد میزان واکسن تزریقی در استان گفت: افزون بر 95 درصد جمعیت هدف استان دُز اول، 86 درصد دُز دوم و 50 درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

دکتر سید جواد پورنقی با درخواست از شهروندان بر رعایت جدی شیوه نامه های بهداشتی، یادآور شد: همچنان به شهروندان توصیه می‌کنیم که پروتکل‌های بهداشتی و بویژه واکسیناسیون را جدی بگیرند تا شاهد بازگشت وضعیت کم خطر کرونایی به استان باشیم.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها، دو شهرستان جاجرم و شیروان در وضعیت قرمز کرونایی و شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان فاروج، گرمه و رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون 64 میلیون و 116 هزار و 410 نفر دُز اول، 57 میلیون و 227 هزار و 374 نفر دُز دوم و 26 میلیون و 612 هزار و 163 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 147 میلیون و 955 هزار و 947 دُز رسید.

در شبانه روز گذشته 97 هزار و 109 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

گزارش کرونایی

کلاف سر در گم ترافیک صبحگاهی یزد؛ کرونا متهم ردیف اول

آمارهای جدید وزارت بهداشت / 28 نفر دیگر قربانی کرونا شدند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وبدا، در طول 24 ساعت گذشته، 28 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 140 هزار و 678 نفر رسید.

از دیروز تا امروز 23 فروردین ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و 737 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 378 نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید19 در کشور به 7 میلیون و 197 هزار و 505 نفر رسید. تا کنون 6 میلیون 927 هزار و 42 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

یک هزار و 411 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 50 میلیون و 137 هزار و 256 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

اکنون 34 شهرستان در وضعیت قرمز، 69 شهرستان در وضعیت نارنجی، 291 شهرستان در وضعیت زرد و 54 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه 28 آذر ماه مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محققان آفریقای جنوبی این گونه جدید ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.1.1.529 شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «امیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تاکنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و امیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

برچسب‌ها

پرونده خبری

23 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها 2
23 فروردین ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها 3