شنبه 14 مهر 1403

88 درصد فوتی‌های کرونایی در زنجان سالمندان هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
88 درصد فوتی‌های کرونایی در زنجان سالمندان هستند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: 88 درصد فوتی‌های کرونایی استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که طبق بررسی‌ها، این گروه از طریق دیگر اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می شوند در حالیکه مراقبت جدی از این گروه سنی ضروری است.

دکتر محمدرضا صائینی روز جمعه در تببین طرح شهید قاسم سلیمانی افزود: بر این اساس در شرایط کرونایی باید به سالمندانی که کمک حال ندارند، کمک های لازم انجام گیرد تا مانع تردد آنها در شهر شد که در این ارتباط همکاری نهادهای حمایتی و بهره گیری از ظرفیت های بسیج می تواند تحقق برنامه ها را شتاب دهد.

این مسوول، با بیان اینکه هدف کلی طرح شهید قاسم سلیمانی، مدیریت و کنترل بیماری کرونا است گفت: این طرح به دنبال قطع زنجیره انتقال حداقل به میزان 80 درصد در یکماه و سه ماه به میزان 90 درصدی است.

وی، کاهش میزان بستری حداقل به میزان 30 درصد در یکماه و 50 درصدی در مدت سه ماه را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: در این طرح کاهش میزان مرگ و میر حداقل به میزان 10 درصد در یکماه و 40 درصد در مدت سه ماه هدف گذاری شده است.

این مسؤول ادامه داد: پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به ویژه سالمندان بیماران زمینه ای حداقل به میزان 50 و 90 درصدی در مدت یک و سه ماه لحاظ شده که رسیدن به اهداف این طرح با مشارکت بسیج بصورت محله و خانواده محوری نتایج خوبی را رقم خواهد زد.

وی اظهار داشت: این طرح به شعار هر خانه یک پایگاه سلامت کمک می‌کند تا یک نفر از اعضای خانواده سفیر سلامت خانواده خود در راستای پیشگیری از شیوع و ابتلا به بیماری کرونا باشند و نظارت بر پروتکل های بهداشتی توسط بهداشت محیط، بهره گیری از تمامی ظرفیت های از جمله هفت راهبرد این طرح محسوب می شود.

صائینی اظهار داشت: قرنطینه خانگی و رهگیری هوشمند، آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت از گروه های آسیب پذیر، ایجاد محدودیت های هوشمند و هدفمند، تقویت فرآیند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری از دیگر راهبردهای این طرح است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به انجام تست های گسترده در استان ادامه داد: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی برای هر تست PCR پی سی آر 200 هزار تومان هزینه می کند که روزانه حداقل یک هزار مورد از این نوع تست انجام می گیرد که هزینه سنگینی را به این واحد دانشگاه تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: انجام تست PCR زمان بوده و در بهترین شرایط حدود هشت ساعت و حساسیت آن 60 درصد است، اما با جایگزینی تست جدید بیماری کرونا مدت زمان جواب آن به 20 الی 25 دقیقه کاهش یافته و 90 درصد حساسیت دارد.

این مسوول با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بحث قرنطینه در منازل فایده‌ای نداشته است ادامه داد: طبق شواهد موجود در پیک اول و دوم کرونا مبتلایانی که در بهترین شرایط قرنطینه شده‌اند، 40 درصد افراد خانواده را نیز به این بیماری مبتلا کرده اند و هم اکنون با توجه به افزایش میزان سرایت و قدرت انتقال ویروس کرونا، میزان ابتلای خانوادگی به این بیماری به 100 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اینکه قرنطینه محله‌محور به‌صورت جدی در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی استان است، خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به کرونا که شرایط مناسب قرنطینه در منزل ندارند، باید از منزل خارج شوند و در محله باید فضاهای مناسبی را برای قرنطینه آنها فراهم کرد تا دوران نقاهت خود را در این مکان‌ها سپری کنند.

*س_برچسب‌ها_س*