دوشنبه 16 مهر 1403

آتش بی‌احتیاطی در کمین مراتع غنی البرز

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آتش بی‌احتیاطی در کمین مراتع غنی البرز

کرج - ایرنا - آتش سوزی های سهوی و عمدی هر ساله سبب از بین رفتن بخشی از پوشش گیاهی در مراتع استان البرز می شود.

موهبت خداوندی با سالی پرباران برای تمام ایرانیان و همچنین مردم البرز همراه بود که این موهبت همراه با رویش چشمگیر طبیعت شد اما گاهی سهل انگاری گردشگران در دل طبیعت، آتش بر دل مراتع و رویشگاه ها می زند.

آتش سوزی یکی از فجایع زیست محیطی است که هر از گاهی در یکی از مراتع یا جنگل ها رخ می دهد و وسعت زیادی از این عرصه ها را باخاک یکسان می کند.

سالیانه درکشور ما صدها مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع اتفاق می افتد و هزاران هکتار از درختان، درختچه ها و گیاهان را طعمه خود می سازد که در سال جاری یکی از بزرگترین این حریق ها را در شهرستان گچساران شاهد بوده ایم.

حریق ها علاوه بر خسارات اقتصادی، آثار مخرب زیست محیطی را نیز به دنبال دارند.

بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر وقوع و گسترش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، علاوه بر اینکه عوامل آب‌وهوایی می‌باشد عامل انسانی نیز می باشد به طوریکه در سال های اخیر حدود 95 درصد عامل آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی؛ انسان ها به شمار می روند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری تاکنون هشت فقره آتش سوزی در مراتع استان رخ داده که 10 هکتار از این عرصه ها را در آتش خود سوزاند.

سرهنگ فرامرز نیکزاد افزود: بزرگترین این آتش سوزی ها روز پنجشنبه هفته گذشته در نظرآباد به وقوع پیوست که پنج هکتار از مراتع این شهرستان در آتش بی احتیاطی مردم سوخت.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی آمادگی عرصه ها برای وقوع آتش سوزی، بازشدن در رحمت خداوندی و سالی پررویش و افزایش سبزینگی بوده که با گرم شدن هوا، این سبزینگی ها نیز خشک شده و منتظر جرقه ای عمدی یا سهوی از سوی گردشگران یا دامداران هستند، تا آتش به جانشان بیافتد.

وی گفت: تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اطفای حریق در اختیار شوراها و دهیاری ها قرار گرفته و ادوات و تجهیزات بیشتری نیز در حال خرید است تا افراد بیشتری همچون تشکل های زیست محیطی و افراد بومی به این ادوات برای مقابله با آتش مجهز شوند ضمن اینکه آموزش های لازم اطفای حریق نیز به آن ها ارایه می شود.

نیکزاد افزود: همچنین حدود 5 اکیپ برای مقابله و اطفای حریق در استان به صورت 24 ساعته آماده هستند ضمن اینکه در هر شهرستان نیز یک اکیپ فعال است.

وی اضافه کرد: هماهنگی های لازم نیز با مدیریت بحران استانداری انجام شده تا در صورت نیاز از توانایی دیگر دستگاه ها همچون آتش نشانی و هلال احمر در مواقع اضطرار و بحران استفاده شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه هر شهرستان نیز یک خودروی مجهز به دستگاه اطفای حریق دارد، از مردم خواست تا در صورت مواجهه با حتی کوچکترین حریقی در عرصه های طبیعی، مراتب را به تلفن 1504 اطلاع دهند.

وی یکی از عرصه های استان که آماده وقوع آتش سوزی است را تاغ زارهای شهرستان نظرآباد و اشتهارد دانست و گفت: در این شهرستان برای جلوگیری از آتش سوزی در این جنگل ها در اطراف این تاغزارها آتش بر ایجاد شده است.

تمام استان البرز بحرانی تعیین شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی به وجود آمده در سراسر استان، شرایط بحرانی برای تمام استان تعیین شده در حالیکه این شرایط در سال گذشته فقط برای اشتهارد، کرج و طالقان تعیین شده بود.

حامد فرضی افزود: به دلیل وجود این شرایط از هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای مقابله با آتش سوزی ها در اداره کل بحران استانداری انجام شده و دستگاه های نظامی، انتظامی، محیط زیست، راه و شهرسازی و شهرداری ها باید در این شرایط به کمک منابع طبیعی بیایند.

وی اظهار داشت: برای تجهیز مردم بومی، شوراها، دهیاری ها و این دستگاه ها یکسری ادوات و تجهیزات اطفای حریق نیز خریداری شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 95 درصد آتش سوزی ها عامل انسانی دارد، گفت: باید با ارایه آموزش های لازم و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها و جراید این عامل را به حداقل برسانیم.

فرضی افزود: اکنون تعدادی اکیپ به صورت 24 ساعته برای مقابله با آتش سوزی ها در استان فعال شده اند تا به محض اطلاع از وقوع این گونه حوادث فوری وارد عرصه شوند.

وی همچنین از گردشگران و دامداران خواست تا در صورت ورود به عرصه های طبیعی اگر برای استراحت اقدام به روشن کردن آتش می کنند، در هنگام ترک محل آتش را خاموش و از خاموش بودن آتش نیز اطمینان کامل داشته باشند.

سال گذشته حدود 50 فقره آتش سوزی در مراتع استان رخ داد که در اثر آن بیش از 300 هکتار از این عرصه ها در آتش سوخت.

*س_برچسب‌ها_س*