سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت

هفتمین روز از بهمن ماه 1400 با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها می‌توان به گلایه بازیگر جوان تئاتر از وضعیت جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - هفتمین روز از بهمن ماه 1400 با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه بازیگر جوان تئاتر از وضعیت جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد.

نژاد قاسمی: چراغ تئاتر در دوران کرونا را جوانان روشن نگه داشتند نه چهره‌ها

امیرحسین نژادقاسمی در گفتگو با خبرگزاری میزان، پیرامون وضعیت فعلی تئاتر پس از دوران اوج کرونا گفت: خوشبختانه این روز‌ها شاهد آن هستیم که تئاتر نسبت به دو سال گذشته رونق پیدا کرده است، این موجب خوشحالی است، اما نباید فراموش کنیم که این هم یک موج گذراست و باید فکری اساسی به حال این هنر کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: مخاطب تئاتر دو سال از این هنر دور بوده و طبیعی است که با بهتر شدن وضعیت سلامت جامعه از نمایش‌های روی صحنه حمایت کند، اما بعد از مدتی این اشتیاق آنی افت کرده و دوباره تئاتر به وضعیت قبل باز می‌گردد.

این بازیگر تئاتر درباره دوران کرونا و تاثیر آن بر تئاتر اضافه کرد: طبیعتا برای من هم مثل همه اهالی تئاتر دوران سختی بود، بسیاری از دوستان من از روی صحنه رفتن محروم بودند و در اکثریت مواقع سال تماشاخانه‌ها تعطیل بود، البته تئاتر در آمد چندانی ندارد، اما صرفا از لحاظ روحی هم که اغنا می‌شدیم، از آن هم محروم بودیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: مشکلات مالی دست از سر تئاتر بر نمی‌دارد، همیشه مشکلات فراوانی داریم و متاسفانه راه حل درستی برای آن‌ها نیست، از سویی که سالن‌های دولتی هیچوقت به جوانان نمی‌رسد، اگر هم راهی باشد راهی غیر کیفیت خوب یک اثر است، در غیر این صورت باید ماه‌ها و سال‌ها منتظر ماند، اما در نهایت مجبور به اجرا در سالن خصوصی می‌شویم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

فیلم سینمایی «قهرمان» و حواشی‌هایی که پایان ندارد

خبرگزاری میزان - فیلم سینمایی «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی واکنش‌های متفاوتی را از لحاظ کیفی برخوردار بود، اکثریت تماشاگران نگاهی صفر تا صدی به این اثر داشته و کمتر با نقدی میانه گرا نسبت به آخرین ساخته این کارگردان سینما روبرو بودیم.

اثری که پس از فیلم ناموفق «همه می‌دانند» می‌خواست تا موفقیت‌های فیلم سینمایی «فروشنده» را باز گرداند اما در عرصه جوایز نیز هنوز به جایزه چندان معتبری دست پیدا نکرده و در گیشه سینماهای داخل کشور هم رقم چشمگیری را به ثبت نرسانده است.

فارغ از کیفیت اثر و نقدهای صورت گرفته بر آن، این فیلم پس از نمایش در برخی جشنواره‌ها و اکران در ایران با حاشیه ای بزرگ روبرو شد و آن ایده اصلی اثر بود، پس از انتشار این اثر «آزاده مسیح زاده» مستندساز جوان سینما مدعی شد که این فیلم براساس مستند «دو سر برد، دو سر باخت» ساخته شده است.

مورد اعتراضی مسیح زاده آن بود که چرا در تیتراژ و یا اخبار اثر هیچ نامی از وی به عنوان طراح ایده اصلی فیلم قهرمان آورده نشده است، وی حتی برای اثبات ادعای خود فیلم کامل این مستند را در اینترنت منتشر کرد و همین شروعی بود بر جنجال بر سر فیلم سینمایی «قهرمان».

در همان روزهای اول انتشار این مستند موج گسترده ای را علیه دو سمت به وجود آورد، برخی حق را به مستندساز جوان می دانند و برخی می گفتند که فرهادی پس از سالها کار در عرصه سینما نیازی به کپی کردن یک داستان را ندارد.

اما کار به اینجا ختم نشد و مسیح زاده شکایتی را علیه تیم سازنده فیلم سینمایی فروشنده تنظیم کرد، در این حین سینماگران مستند در حمایت از مسیح زاده برخواستند و سمت مقابل به نسبت سکوتی معنادار را انتخاب کردند، قهرمان همچنان به اکران خود ادامه می داد و پس از عدم موفقیتی چشمگیر در گیشه راهی اکران آنلاین شد.

پس از ناکامی این فیلم در جوایز «گلدن گلوب» حواشی این فیلم کم کم از یادها فراموش می شد تا اینکه دیروز گروه سازنده قهرمان بیانیه شدید الحنی را تنظیم و در رسانه ها منتشر کردند، بیانیه ای که با چاشنی ارعاب همراه بود و به نوعی هیچ گونه حقی برای مسیح زاده باقی نمی گذاشت. نکته عجیب آنجا بود که در این بیانیه حتی یک بار هم از آزاده مسیح زاده به عنوان یک هنرجو یاد شده و سعی شده تا وی به عنوان یک فیلمساز معرفی نشود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

فروش 28 میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی کتاب در چهارمین روز

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) با تاکید بر این‌که این نمایشگاه دسترسی مردم به کتاب را در نقطه به نقطه کشور از میناب و بردسکن تا کرمان و سیستان و بلوچستان فراهم کرد، گفت: درب آبی رنگ، درب سفید، سمت راست درب چوبی، درب سبز رنگ و... نام‌هایی آشنا در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای پستچی‌هاست.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با پایان چهارمین روز این نمایشگاه به میزان فروش کتاب از سوی 2100 ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: 443 هزار و 339 نسخه کتاب به ارزش 288 میلیارد و 33 میلیون و 530 هزار و 840 ریال در مدت چهار روز به فروش رسید. همچنین 79 هزار و 750 هزار سفارش در این چهار روز ثبت شده است که از این تعداد 60 هزار و 504 سفارش به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده و 18 هزار و 324 سفارش در انتظار ارسال از سوی ناشران است.

وی با تأکید بر این‌که مردم برای ارسال کتاب‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، عنوان کرد: تمامی هزینه‌های ارسال کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و حامیان مالی تامین شده و ناشران برای ارسال کتاب‌ها هزینه‌ای از خریداران کتاب دریافت نمی‌کنند. درصورتی‌که خریداران در این زمینه با مشکل روبه‌رو شدند می‌توانند با مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی کتاب تهران تماس و مراتب را اطلاع دهند.

علی رمضانی در پایان با بیان این که قریب به 3500 خانه روستایی با درب‌های رنگی از سراسر کشور منتظر دریافت کتاب‌های خریداری شده از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستند، گفت: این نمایشگاه برای علاقه‌مندان به کتاب در مناطق مختلف کشور و به‌ویژه روستا‌هایی که مشخصه اصلی خانه‌هایشان پلاک نیست و پستچی‌ها نشانی آن‌ها را با رنگ درب منزلشان می‌شناسند، فرصتی فراهم کرد تا کتاب‌های خریداری شده خود را رایگان دریافت کنند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

سانهکن: نمایشگاه مجازی کتاب رویکردی مفید برای نجات صنعت نشر بود

مجید سانکهن در گفت‌وگو با میزان پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب کارکرد‌های مثبت خود را دارد، خرید آسان و بدون فوت زمان، همچنین توزیع و رساندن محصولات فرهنگی به دست خریداران با کمک فناوری جدید و از سوی دیگر امکان دسترسی مردم در سراسر کشور به خرید کتاب و استقاده از تسهیلات در نظر گرفته شده به عنوان مزیتی قابل توجه باید مد نظر قرار گرفته شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب دیگر خبری از آمد و رفت‌ها همچنین دغدغه‌ها و شلوغی‌ها نیست، این شیوه برگزاری نمایشگاه صرفاً برای دوری از گسترش بیماری کرونا بوده اما در جای خود بسیار کاربردی محسوب می‌شود.

سانکهن به مزیت‌های دیگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره و ابراز کرد: دسترسی به کتاب‌های مدنظر قرار داده شده با کمک یک جستجو ساده را باید از جمله مزایای نمایشگاه مجازی کتاب باید دانست، این امر از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند همچنین اغلب مخاطبان استان‌ها می‌توانسنند از کتاب‌های نمایشگاه بهره‌مند شوند من شاهد بودم افرادی از دورترین نقاط کشور در سال گذشته خرید کتاب داشتند و ارسال رایگان نیز مزیتی قابل توجه برای آنان بود.

وی به نقاط قوت نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: امسال استقبال ناشران بسیار چشمگیرتر از سال قبل بوده است، حضور 200 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه و تخفیفات ویژه به دانشجویان و عموم مردم می‌تواند جامعه را به سوی کتاب و کتابخوانی سوق دهد و به نوعی یادآوری کننده اهمیت و جایگاه مطالعه باشد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت 2
آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت 3
آخرین اخبار فرهنگ و هنر در روزی که گذشت 4