سه‌شنبه 17 مهر 1403

اجرایی شدن 50 درصد شبکه فاضلاب تا 21طرح آموزش درحال ساخت درقم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرایی شدن 50 درصد شبکه فاضلاب تا 21طرح آموزش درحال ساخت درقم

قم - ایرنا - ضرورت تخصیص بودجه به طرح‌های با قابلیت بهره‌برداری تا پایان سال، دردست ساخت بودن 21 طرح آموزشی توسط مجمع خیرین مدرسه‌ساز قمی، نبود زمین برای ساخت مدرسه درمناطق پرجمعیت، تاکید رییس دادگستری قم بر برخورد با کم‌کاری و رشوه‌گیری، دارا بودن سند کاداستر برای 40 درصد اراضی ملی و پوشش خدمات تلفن همراه در 99 درصد محورهای مواصلاتی؛ از اخبار هفته گذشته استان قم بود.

ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای به 80 درصد از زندانیان، 43 هزار هکتار اراضی زراعی زیر کشت، صدور 334 میلیارد تومان جریمه تخلف، بهره برداری از 889 طرح تا پایان سال، 689 مورد بازرسی بر بازار کالاهای اولویت‌دار، واگذاری 34 هزار متر مربع زمین در شهرک صنعتی محمودآباد، اجرایی شدن 50 درصد شبکه فاضلاب، شناسایی استعدادهای زنان و دختران، نوآورانه بودن طرح‌های پژوهشی، افزایش میزان مصرف برق در بخش صنعت، توزیع 400 هزار بسته حمایتی، اهدای پلاسما توسط 51 بهبودیافته کرونا، الزامی بودن استفاده از ماسک در کتابخانه‌ها و رشد چشمگیر خدمات الکترونیک پس از شیوع کرونا از دیگر خبرهای هفته گذشته قم بود.

21 طرح آموزشی توسط مجمع خیرین مدرسه‌ساز قم در دست ساخت است

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز قم گفت: در حال حاضر، 21 طرح شامل 19 مدرسه شامل 178 کلاس درس، یک نمازخانه و یک کارگاه توسط این مجمع در استان قم در حال ساخت است.

سید ناصر علایی طباطبایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: زیربنای 21 طرح، 42 هزار مترمربع می‌باشد و به ازای هر یک مترمربع 30 میلیون ریال هزینه می‌شود.

ضرورت تخصیص بودجه به طرح‌های با قابلیت بهره‌برداری تا پایان سال

استاندار قم، با اشاره به لزوم تسریع در تکمیل طرح‌های استان بر ضرورت تخصیص بودجه به طرح‌های باقابلیت بهره‌برداری تا پایان سال تاکید کرد.

بهرام سرمست در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با اشاره به وضعیت بودجه‌ای کشور و تاثیر آن در منابع استانی افزود: مدیریت کشور به پشتوانه منابع قابل‌اتکا میسر می‌شود و مسئولان و دولتمردان در تلاش برای مدیریت منابع هستند.

تاکید رییس دادگستری قم بر برخورد با کم‌کاری و رشوه‌گیری

رییس کل دادگستری قم، با انتقاد از آنچه کم‌کاری در برخی دستگاه های دولتی و نیز رشوه‌گیری برخی قضات نامید، بر برخورد با آن تاکید کرد.

حجت‌الاسلام علی مظفری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نخستین نماز جمعه قم افزود: بیشترین وقت دستگاه قضایی در قم امروز صرف مسائل و موضوعاتی می‌شود که علت آن کم‌کاری یا بدکاری برخی سازمان‌های دولتی است و ما به‌زودی به سراغ این افراد خواهیم رفت.

نبود زمین برای ساخت مدرسه در مناطق پرجمعیت

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز قم گفت: این مجمع در مناطقی از قم که پرجمعیت و به‌شدت نیازمند مدرسه است، زمینی در اختیار ندارد.

سید ناصر علایی طباطبایی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: از مردمی که صاحب املاکی هستند و قصد دارند در امر اهدای زمین حضور داشته باشند، دعوت به عمل می‌آوریم.

باید در مقابل آسیب‌های فرهنگی ایستادگی کرد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، با اشاره به نقش قم به عنوان پایگاهی برای جهان تشیع گفت: به همین دلیل است که دشمن با آسیب های فرهنگی، اخلاقی و اطلاعاتی فشار بر این شهر را بیشتر کرده که باید جلوی آن ایستادگی کرد.

وی در دیدار با مدیرکل اطلاعات قم، با هشدار در مورد فضای مجازی و شبهه افکنی دشمنان، بر لزوم جلوگیری از آسیب رسانی و تخریب توسط این فضا تاکید کرد.

آغاز فعالیت سینماهای قم 

رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: فعالیت‌های سینماهای استان پس از چهار ماه تعطیلی ناشی از شیوع کویید19، بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و با رعایت تمام مسائل بهداشتی از سر گرفته شد.

محمدکاظم رضوانی هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: باوجود موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ازسرگیری فعالیت سینماها در کشور از اول تیرماه جاری، به دلیل انصراف تهیه‌کنندگان فیلم‌های «شنای پروانه» و «ارتش سری» که قرار بود، از ابتدای تیرماه اکران شود، فعالیت سینماها در عمل از ابتدای این ماه آغاز نشد.

بلیت نیم‌بهای موزه حرم مطهر به مناسبت دهه کرامت

مدیر موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، با بیان این‌که موزه حرم مطهر نخستین موزه وقفی ایران و تنها موزه هنری شهر قم است، گفت: به‌مناسبت دهه کرامت، علاقه‌مندان بلیت این موزه را می‌توانند با تخفیف 50 درصدی تهیه کنند.

حجت‌الاسلام علی فتح‌الله‌زاده افزود: موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شده و هر روز از ساعت 8 تا 14:30 و 17:30 تا 21:30 برای بازدید حضور علاقه‌مندان باز است و در روزهای تعطیل، با یک ساعت تاخیر موزه باز می‌شود.

ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای به 80 درصد از زندانیان

مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: 80 درصد از زندانیان این استان دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را سپری کرده‌اند و بعد از دوران محکومیت می‌توانند وارد بازار کار شوند.

حجت‌الاسلام سید علی تهامی در جمع خبرنگاران افزود: مراقبت پس از آزادی از زندان نیز به‌ویژه در بخش اشتغال دنبال می‌شود تا این افراد بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی به کسب درآمد بپردازند.

43 هزار هکتار اراضی زراعی زیر کشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: اراضی زراعی زیر کشت استان بیش از 43 هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

عباس پورمیدانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: 32 هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم، جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

نوآورانه بودن طرح‌های پژوهشی

استاندار قم، با تاکید بر توجه به نیازهای بازار در فعالیت های پژوهشی استان گفت: استفاده از فناوری و نوآوری در تولیدات دانش بنیان و طرح های پژوهشی قم ضروری است.

بهرام سرمست هفته گذشته درجلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان قم، با اشاره به اهمیت مباحث محوری در حوزه‌های علمی افزود: در کنار آموزش و پژوهش در مراکز علمی، توجه به نیازهای بازار و استفاده از فناوری و نوآروی در تولیدات دانش بنیان، اصلی همیشگی است که باید در برش استانی طرح ها مد نظر قرار گیرد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح قم پرونده معوقه‌ای ندارد

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم، با بیان این‌که این سازمان هیچ پرونده معوقه‌ای دراستان ندارد، گفت: به جز برخی پرونده‌های خاص که نیاز به کار کارشناسی و تحقیقات مفصل دارد، میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای نظامی هفت روز و در دادگاه نظامی چهار روز است.

حسین صیدی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آمار ورودی های پرونده به سازمان قضایی در سال 98 نسبت به سال 97 در قم چهار درصد کاهش یافته که این موضوع ناشی از آموزش‌های گسترده در یگان‌های نظامی و انتظامی استان بوده‌است.

بهره برداری از 889 طرح تا پایان سال

شهردار قم گفت: تا پایان سال 889 طرح در چهار فاز دهه کرامت، هفته دولت، هفته دفاع مقدس و دهه فجر انقلاب به بهره برداری می شود.

سید مرتضی سقاییان نژاد هفته گذشته در آیین افتتاح، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی 110 طرح شهرداری افزود: برای طرح هایی که در شش ماهه نخست سال جاری به بهره برداری می رسند، بیش از 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

بسته‌های تشویقی راهکار مناسبی برای ترغیب به سوادآموزی نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: در نظر گرفتن بسته های تشویقی از سوی دستگاه های اجرایی قم، برای تشویق و ترغیب افراد بیسواد یا کم سواد این استان به شرکت در دوره های سواد آموزی پاسخگو نیست و در آنها انگیره ایجاد نمی‌کند.

بیژن سلیمان پور در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی قم، در واکنش به برنامه‌های تشویقی مشخص شده برای سوادآموزی از سوی 12 دستگاه اجرایی این استان افزود: همه تلاش حوزه اطلاع رسانی و همچنین نهادهای فرهنگی باید به سمت روشنگری در مورد ضرورت و اهمیت سوادآموزی معطوف شود و تعیین برنامه‌های تشویقی کارساز نمی باشد.

زیرساخت های فضای مجازی برای مبلغان دین فراهم شود

اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تاکید کردند: زیرساخت‌های لازم برای استفاده مبلغان از فضای مجازی برای ترویج و تبلیغ احکام و عقاید دینی توسط نهادهای تبلیغی و مدیریت حوزه‌های علمیه فراهم شود.

واگذاری 34 هزار متر مربع زمین در شهرک صنعتی محمودآباد

استاندار قم گفت: قرارداد واگذاری زمین 34 هزار متر مربعی به یک سرمایه گذار خارجی در شهرک صنعتی محمودآباد این استان منعقد شد.

بهرام سرمست هفته گذشته درتشریح جزییات سرمایه گذاری صورت گرفته در استان افزود: این سرمایه گذار خارجی سال گذشته پس از اخذ مجوزهای لازم و با سرمایه گذاری اولیه 2 میلیون دلاری، فعالیت خود در زمینه ساخت انواع قالب های کفش، صندل، دمپایی و دیگر محصول های مورد نیاز صنعت کفش کشور در شهرک صنعتی محمود آباد را شروع کرد.

اجرایی شدن 50 درصد شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: کل جمعیت شهر قم زیر پوشش شبکه آب بوده و حدود 50 درصد شبکه فاضلاب اجرایی شده‌است.

علی جان صادق پور در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: 50 درصد از شبکه فاضلاب شهر قم اجرا نشده است که به‌مرور با تامین اعتبارات کار ساخت حجم باقیمانده شبکه انجام خواهد شد.

130میلیون مترمکعب از مصرف منابع آب زیرزمینی کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید 130 میلیون مترمکعب از میزان مصرف منابع آب زیرزمینی استان کاسته شود که نقش مهمی در تقویت سفره‌های آب و جلوگیری از فرونشست خواهد داشت.

احمد حاجی حسینی مسگر در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب، اقداماتی را انجام خواهیم داد که صرفه‌جویی در مصرف آب را در پی دارد.

افزایش میزان مصرف برق در بخش صنعت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان مصرف برق در بخش صنعت استان رو به افزایش می‌باشد و درحال حاضر 30 درصد انرژی برق توزیعی را به خود اختصاص داده‌است.

مهدی آهنین پنجه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: حوزه صنعت که یک درصد مشترکان استان را تشکیل می‌دهد، با این درصد مصرف نشان‌دهنده حرکت قم به سمت صنعتی شدن می‌باشد.

دارا بودن سند کاداستر برای 40 درصد اراضی ملی

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک قم گفت: از مجموع 950 هکتار اراضی ملی قم تاکنون برای 440 هکتار معادل 40 کل اراضی ملی سند کاداستر (حدنگاری) صادر شده‌است.

سیروس سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: درمجموع از 950 هکتار اراضی ملی قم بیش از 850 هکتار دارای سند مالکیت هستند که 40 درصد آنان را طرح جامع کاداستر شامل می‌شود.

مانع حقوقی در مسیر ادامه ساخت فرودگاه قم وجود ندارد

رییس کل دادگستری قم گفت: با توجه به این‌که وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به این استان راه‌اندازی فرودگاه قم را منوط به حل مشکلات حقوقی دانسته است، اعلام می‌کنم که هیچ مانع حقوقی در مسیر احداث این مجموعه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام علی مظفری در جمع خبرنگاران افزود: پرونده‌ای در زمینه نحوه تصرف اراضی در محدوده فرودگاه قم تشکیل شد که بخشی از آن مربوط به منابع طبیعی و بخشی نیز مربوط به اشخاص حقیقی بود.

پوشش خدمات تلفن همراه در 99 درصد محورهای مواصلاتی

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات قم گفت: حدود 99 درصد محورهای مواصلاتی استان زیر پوشش خدمات تلفن همراه است و آنتن دهی آن در محورهای اصلی و فرعی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

سیدرضا موسوی درگفت وگو با ایرنا، با بیان این‌که قم از نظر ضریب نفوذ تلفن همراه جزو استان های پیشتاز کشور است، افزود: ضریب نفوذ تلفن همراه در قم حدود 90 درصد است که این میزان با بهره برداری از طرح های در دست ساخت، به طور چشمگیری ارتقا می یابد.

نظام مراقبت از بیماری وبا در قم فعال است

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت قم، با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با بیماری مسری و خطرناک وبای التور در این استان گفت: نظام مراقبت از بیماری وبای التور در قم فعال‌شده است.

بهاره زارع هفته گذشته درجلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم افزود: کانون‌های خطر شیوع بیماری وبا در استان شناسایی‌شده است.

خریدار سه هزار و 216 تن کلزا 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم، با اعلام پایان عملیات خرید تضمینی دانه روغنی کلزا دراستان گفت: درسال جاری سه هزار و 216 تن کلزا از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

بهزاد رادمنش درگفت وگو با ایرنا افزود: با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تحویل دانه‌های روغنی به سهولت و بدون هیچ‌گونه مشکلی صورت پذیرفت، به طوری که امسال نسبت به خرید سال گذشته که مقدار خرید کلزا یکهزار و 736 تن بود، شاهد رشد 85 درصدی بودیم.

خودرو محوری به محیط‌زیست آسیب می‌زند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: تفکر خودرو محوری در شهر قم، باعث آلودگی بیشتر هوا شده و به محیط‌زیست آسیب می‌زند.

سید رضا موسوی مشکینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اصلاح این روند علاوه بر تلاش مسئولان مدیریت شهری نیازمند همکاری بیش‌ازپیش شهروندان است تا بیش از این شاهد آلودگی هوای شهر در اثر تردد خودروها نباشیم.

محدودیتی درتامین سوخت دیزل ژنراتورهای نداریم

عبدالله شادمهر رییس ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان قم در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سوخت دیزل ژنراتور هرشرکت یا نهادی که از سوی شرکت توزیع نیروی برق معرفی شود، تامین خواهد شد و محدودیتی در این زمینه نداریم.

اهدای پلاسما توسط 51 بهبودیافته کرونا

مدیرکل انتقال خون قم، با اشاره به اثربخشی پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا در درمان بیماران مبتلا به این بیماری، ضمن درخواست از بهبودیافتگان کویید 19 برای اهدای پلاسمای خود گفت: تاکنون 51 بهبودیافته کرونا در این استان پلاسمای خود را اهدا کردند.

مرتضی نوریان هفته گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از همه بیماران بهبودیافته مبتلا به کویید19 که در بیمارستان بستری بوده و روند درمان آن‌ها پایان یافته است، درخواست داریم به شکرانه این سلامتی، برای کمک به سایر مبتلایان پلاسمای خود را اهدا کنند.

الزامی بودن استفاده از ماسک در کتابخانه‌ها

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی قم، با اشاره به بازگشایی کتابخانه‌های استان از ابتدای تیرماه برای استفاده عموم گفت: اجرای پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری در کتابخانه‌های قم الزامی است.

سجاد عمرانی درگفت وگو با ایرنا افزود: اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رعایت دقیق توصیه های بهداشتی درکتابخانه‌های استان در دستور کار است.

رشد چشمگیر خدمات الکترونیک پس از شیوع کرونا

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: با شیوع ویروس کرونا، خدمات الکترونیک با رشد و افزایش معناداری همراه شده است.

سید رضا موسوی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا افزود: 3 میلیون و 835 مورد تراکنش الکترونیک در 4 ماه بعد از شیوع کرونا در قم اتفاق افتاده که نسبت به قبل از آن رشد داشته است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: میزان رعایت و عمل به پروتکل‌های بهداشتی در پایان اردیبهشت‌ماه 80 درصد بود که در پایان خردادماه به کمتر از 30 درصد رسیده است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مبارزه با کرونا، با هشدار نسبت به‌احتمال فعال شدن موج جدید کرونا در استان افزود: جدی نگرفتن و عادی کردن شرایط موجود بزرگ‌ترین آفت ویروس کرونا است.

قم در مقابله با کرونا موفق عمل کرده است

نماینده مردم قم و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: قم با وجود برخی شیطنت ها امروز به عنوان یکی از شهرهای موفق در مبارزه با کرونا قلمداد می‌شود.

احمد امیرآبادی فراهانی هفته گذشته درآیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی 110 طرح شهرداری قم گفت: متاسفانه برخی موضوع شیوع ویروس کرونا از قم را تبلیغ می کردند که با هوشیاری مردم و علما نقشه شوم دشمنان خنثی شد.

خشونت خانگی در دوران شیوع کرونا افزایش نیافت

مدیرکل پزشکی قانونی قم گفت: آمار پرونده‌هایی که در روزهای شیوع ویروس کرونا و الزام برای در خانه ماندن، یعنی در ماه‌های اسفند 98 و فرودین 99 ثبت‌شده، نشان‌دهنده افزایش نزاع و خشونت خانگی نیست.

حمید صدیقی‌آخا هفته گذشته درجمع خبرنگاران افزود: نزاع در ماه‌های اسفند 98 و فروردین 99، یک هزار و 351 مورد بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که یک هزار و 869 مورد ثبت‌شده، 28 درصد کاهش‌یافته است.

«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان می‌توانند برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

*س_برچسب‌ها_س*