پنج‌شنبه 19 مهر 1403

احیای واحدهای راکد، رهاورد رونق تولید در زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
احیای واحدهای راکد، رهاورد رونق تولید در زنجان

زنجان - ایرنا - طی یک سال گذشته با وجود مشکلات ایجاد شده در حوزه اقتصادی، هیچ واحد تولیدی در استان زنجان تعطیل نشد، بلکه با اقدام‌های انجام گرفته چند واحد بزرگ صنعتی نیز به چرخه تولید بازگشتند، نتیجه خدمات و اقداماتی از این دست موجب شد تا زنجان در زمره استان‌هایی قرار گیرد باشد که نرخ بیکاری در آنها سیر نزولی یافته وحتی تک رقمی شود.

استان زنجان با 21 هزار و 773 کیلومتر مربع 1.5 درصد از گستره کشور را به خود اختصاص داده و در زمان حاضر از یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت برخوردار است. در سال های گذشته به ویژه در دوران دولت تدبیر و امید، شتاب توسعه در زنجان بیشتر شده است به طوری که این استان جزو پنج استان جذاب برای سرمایه گذاری های خارجی در کشور معرفی شد. همچنین بر اساس گزارش بررسی های معاونت اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، زنجان در پایش شاخص های امنیت سرمایه گذاری رتبه سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داد. بر پایه ارزیابی و پایش های اتاق بازرگانی کشور نیز، زنجان از حیث شاخص مناسب بودن محیط کسب و کار نیز از سال 97 به جایگاه برتر ارتقا یافته و این جایگاه برای سال 98 نیز تدوام پیدا کرد.

استاندار زنجان معتقد است آمار و اسناد رسمی موجود بیانگر آن است که واحدهای تولیدی این استان در سال گذشته تعطیل نشده و بیش از گذشته فعال هستند و حتی رقم ایجاد اشتغال نیز روند رو به رشدی پیدا کرده است.

فتح الله حقیقی افزود: یکی از این موارد مهم، بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی است که نسبت به سال گذشته بیش از پنج هزار نفر به شمار این بیمه شدگان در استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: سال 97 شمار بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان 109 هزار و 826 نفر بود که این رقم در سال گذشته به بیش از 114 هزار نفر افزایش یافت.

حقیقی گفت: شمار بیمه شدگان مشاغل آزاد استان زنجان نیزدر سال 98 نسبت به سال ماقبل آن، بالغ بر سه هزار نفر اضافه شد.

استاندار زنجان اظهار داشت: پارسال 6 واحد بزرگ تولیدی افتتاح شد و 10 واحد تولیدی که سال ها بلاتکلیف مانده و تعطیل شده بودند به چرخه تولید بازگشتند و احیا شدند.

وی بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه فعالیت دوباره را یک اقدام مهم عنوان کرد و گفت: برخی از این واحدها همچون "چینی هیس" و "ماد بافت" که از واحدهای تولیدی مهم و بزرگ این استان بودند، پس از 11سال به چرخه تولید باز بازگشتند.

حقیقی با بیان اینکه در سال گذشته هیچ واحد تولید دراستان زنجان تعطیل نشد، اظهار داشت: تعطیل نشدن واحدهای تولیدی در استان نشانگر وضعیت خوب تولید در استان است و البته این موضوع در نتیجه فعالیت خوب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پیگیری مدیران استان است.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی شاخص های استان در حوزه های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: صدور مجوز برای تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در سال 98 در استان نسبت به سال ماقبل آن بالغ بر 44 درصد رشد داشت که این رقم در میانگین کشوری 16 درصد است.

حقیقی اظهار داشت: در میزان جوازهایی که تبدیل به پروانه بهره برداری شده اند نیز 23 درصد رشد داشتیم که این رقم در کشور 8 درصد است.

حقیقی با بیان اینکه با هنر مدیریت و ترسیم نقشه راه به بسیاری از اهداف سال جهش تولید خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: سال گذشته سال رونق تولید بود و ما در استان توانستیم در راستای حفظ و صیانت از وضعیت اشتغال و تولید گام های موثری برداریم و با این اقدامات سال 1398 بهترین سال از لحاظ فعالیت ها و عملکردهای اقتصادی بود.

به گزارش ایرنا مدتی است بکارگیری نیروی کار از بین شهروندان بومی در واحدهای تولیدی استان زنجان در دستور کار مسؤولان این استان قرار گرفته است، امری که به زعم مسؤولان در صورت تحقق مطلوب، می تواند اثرات اقدامات و حمایت های انجام شده در اشتغالزایی را بیش از پیش در جامعه قابل لمس کند.

نخستین انتظار از استقرار صنایع و واحدهای تولیدی در یک منطقه، تاثیر بر بهبود وضعیت شغلی در آن منطقه است که این موضوع با اولویت بکارگیری نیروهای بومی ممکن می شود. موضوعی که از چندی پیش به طور جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان زنجان در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار زنجان همواره به پیگیری برای بومی شدن اشتغال در استان تاکید کرده و گفته است: بر اساس تفاهم های ایجاد شده واحدهای تولیدی در استخدام نیروی کار از افراد بومی استفاده خواهند کرد.

به گفته حقیقی در گام نخست این هدف، شرکت ایران ترانسفو با وجود اینکه بکارگیری 150 نفر از جوانان استان زنجان را تعهد کرده بود، 200 نفر را جذب کرد که همه آنان از جوانان توانمند بومی بودند.

حقیقی همچنین خبر داده است که با پیگیری ها و رایزنی های استانداری، شرکت دیگری نیز در استان زنجان برای استخدام 450 نفر از جوانان اعلام آمادگی کرده که در آیده نزدیک جشن اشتغال آنان برگزار می شود.

همچنین به ابتکار استاندار زنجان کمیته رصد اشتغال در این استان تشکیل شده است. کمیته ای که قرار است میزان اشتغال واقعی در استان را احصا کرده و به عنوان مرجع نهایی، آمار اشتغال زایی را تایید و اعلام کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه تا کنون حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان 77 هزار و 597 میلیارد ریال بوده است، گفت: سهم استان زنجان از سرمایه‌گذاری صنعتی در سطح کشور 2.4 درصد است که این میزان بیش از سهم استان از لحاظ جمعیت و مساحت در کشور است.

ناصر فغفوری افزود: میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان زنجان برابر با میانگین کشوری بوده و این امر، حاکی از وضعیت قابل قبول بخش صنعت و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این بخش است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و 208 واحد صنعتی در استان زنجان راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کنند، ادامه داد: هم‌اکنون 42 هزار و 789 نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سهم این استان از شمار واحدهای صنعتی راه‌اندازی شده و میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این بخش 2 درصد در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: بخش عمده محصولات تولیدی در استان شامل ترانسفورماتور، انواع سیم و کابل، فولاد، شمش سرب و روی، چدن، مس، فرآورده‌های لبنی، انواع نخ پنیه و پارچه، انواع سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، دستمال کاغذی، رول پیشو و پوشک بچه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه سه واحد صنعتی با 26 هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای 1550 نفر آماده افتتاح با حضور رییس جمهوری در این استان است، گفت: این سه واحد تولیدی شامل مجتمع فولاد البرز ناب آرش ابهر، اطلس‌جین صایین‌قلعه و نورد فولادکاران افق ابهر است.

وی افزود: مجتمع فولاد البرز ناب آرش ابهر با 20 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای 900 نفر، ظرفیت تولید سالانه، یک میلیون تن شمش فولاد را دارد.

فغفوری ادامه داد: واحد اطلس‌جین صایین‌قلعه با سه هزار و 500 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای 500 نفر، ظرفیت تولید سالانه 36 میلیون مترمربع پارچه جین را داشته و 81 میلیون مترمربع تکمیل کالای جین و 41 میلیون مترمربع رنگرزی پارچه انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: واحد نورد فولادکاران افق ابهر نیز با 2 هزار و 500 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای 150 نفر، سالانه 300 هزار تن مفتول فولادی تولید می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: عملیات راه اندازی 8 واحد تولیدی نیز به اتمام رسیده و آماده افتتاح با حضور مقامات و مدیران ارشد کشوری است.

وی افزود: این واحدها شامل پویا ریس ابهر، سپهر پلاستیک پدیده زنجان و کاسپین اسید شمال‌غرب زنجان به ترتیب با 778، 700 و 311 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای 85، 110 و 65 نفر هستند.

این مسؤول، کنسانتره آهن ققنوس آسیا زنجان، فاز سولفوناسیون پاک‌حیات ابهر و نیک‌ریس زنجان را سه واحد بعدی اعلام کرد و ادامه اظهار داشت: این واحدها نیز به ترتیب با 250، 239 و 130 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری به ترتیب برای 15، 50 و 25 نفر شغل ایجاد می‌کنند.

مدیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: با بازگشت 13 واحد تولیدی و صنعتی راکد به چرخه فعالیت، بالغ بر چهار هزار و 500 فرصت شغلی در این استان احیا شد.

محمدرضا یوسفی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه هیچ واحد تولیدی در استان زنجان تعطیل نشده است بلکه 13 واحد تولیدی و صنعتی نیز طی یه چهار سال اخیر با پی گیری های مدیریت استان، به چرخه فعالیت بازگشته اند.

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال، تمرکز بر رونق تولید و نگاه ویژه به واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی در دستور کار است، اظهار داشت: تقویت صنایع با فناوری های روز و دانش بنیان در اولویت توسعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه زنجان جزو استان های با کمترین نرخ بیکاری است، می گوید: نرخ مشارکت اقتصادی نیز در استان، نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مطلوبی برخوردار است و به بیش از 50 درصد در مقایسه با میزان متوسط 44 درصد کشور رسیده است.

کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیش از 30 درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است در حالی که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش 18 درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این استان زنجان اشاره کرد و گفت: یکی از این موفقیت‌ها افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از 1.3 به میزان بیش از 2 است و از این حیث زنجان جایگاه دوم را در کشور دارد.

وی همچنین اظهار داشت: میانگین تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری 25 درصد است که این میزان در استان زنجان به 43 درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا در سفر رییس جمهوری در سال 93 به استان زنجان، 25 هزار هکتار برای اجرای آبیاری نوین وعده داده شده بود که در حال حاضر 19 هزار هکتار آن پایان یافته و اجرای طرح در 4هزار و 500 هکتار اراضی کشاروزی زنجان در حال انجام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در تولید بذرهای اصلاح شده غلات که گندم مهمترین آن است، این استان رتبه نخست کشور را دارد، گفت: سال زراعی جاری در سطح 50 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان که زیر کشت گندم رفته اند، از بذرهای اصلاحی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه امسال 18 هزار تن بیشتر از سهم ابلاغی بذر اصلاح شده در استان تولید شده است، اظهار می کند: امسال بیش از 308 هزار هکتار از اراضی این استان زنجان به کشت گندم اختصاص یافته است و پیش بینی می شود با افزایش بارش ها 2 برابر نیاز استان، محصول گندم برداشت شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*