شنبه 1 اردیبهشت 1403

اخبار کمیسیون‌ها | بررسی پاسخ به تهدیدات احتمالی و توانمندی‌های دفاعی با حضور سیاری در مجلس

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اخبار کمیسیون‌ها | بررسی پاسخ به تهدیدات احتمالی و توانمندی‌های دفاعی با حضور سیاری در مجلس

کمیسیون‌های تخصصی مجلس عصر امروز جلسه داشتند که با حضور مسئولان دولتی موضوعات مختلفی را بررسی کردند.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگرار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون های تخصصی مجلس عصر امروز (سه‌شنبه 11 بهمن ماه) جلسه داشتند که موضوعات مختلفی از جمله تامین میوه شب عید، درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی در حوزه بودجه سال آتی و همچنین پاسخ به تهدیدات احتمالی و توانمندی‌های دفاعی با حضور سیاری را بررسی کردند که در این گزارش می‌خوانیم:

اخبار کمیسیون‌ها | موافقت کمیسیون صنایع با واردات خودروهای کارکرده

*بررسی پاسخ به تهدیدات احتمالی و توانمندی‌های دفاعی با حضور سیاری در مجلس

امیر سیاری و فرمانده اطلاعات و معاونت طرح و برنامه ارتش جمهوری اسلامی میهمان جلسه امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بودند و گزارشات مختلفی به اعضا ارائه کردند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به گزارش فرماندهی اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی، اظهار کرد: وی گزارشی در زمینه ارزیابی ارتش از تهدیدات احتمالی در مورد ایران ارائه کرد و سناریوهای مختلف جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تهدیدات را تشریح کرد. فرمانده عملیات ارتش جمهوری اسلامی نیز گزارشی از توانمندی عملیاتی نیروهای زمینی، هوایی و پدافند هوایی و دریایی ارتش ارایه کرد.

*طرح مباحث مرتبط با توانمندی‌ها، انتظارات و نیازهای ارتش

وی ادامه داد:: در ادامه جلسه مباحث مربوط به حوزه طرح و برنامه ارتش جمهوری اسلامی مطرح و گزارشی در این زمینه ارایه شد. نیروهای نظامی ما پشتوانه دفاعی و امنیتی کشور هستند و از این جهت تقویت بنیه دفاعی جزء اولویت‌های ماست، ما در مناسبات مختلف ضمن بازدید و دریافت گزارش‌ها بر این موضوعات تاکید کردیم و به موضوع امنیت اولویت دادیم زیرا ذیل سایه امنیت، پیشرفت و توسعه کشور رقم می‌خورد. از همین رو در جلسه امروز مباحث مختلف درباره توانمندی‌ها و انتظارات و نیازهای ارتش مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

عمویی اضافه کرد: یکی از مباحث همکاری مجلس در بحث تقویت بودجه ارتش جمهوری اسلامی بود که پیشنهادها به کمیسیون تلفیق بودجه 1402 ارایه خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به بودجه حوزه دفاعی کشور، گفت: در جداول بودجه هر کدام از موضوعات دفاعی و پدافندی جایگاه خود را دارد و بحث ما این است که رویکرد ما برای سال آینده چه خواهد بود و تهدیدات احتمالی چگونه رصد می‌شوند و برای پاسخ به این تهدیدات چه نیازمندی‌هایی وجود دارد. از این جهت جزئیات موضوع در نشست امروز مورد بحث قرار گرفت.

نماینده تهران درباره مباحث مرتبط با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ماه گذشته بازدیدی از مقر فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی داشتیم و به طور کامل درباره موضوعات مختلف بحث کردیم، نیروی دریایی ارتش رویکرد بین المللی را در پیش گرفته و در حوزه دیپلماسی دفاعی و حضور در آب‌های بین المللی، تقویت خوبی صورت گرفته و از این جهت جای تقدیر دارد و مجلس هم حامی این رویکرد است که ما توانمندی خود را در حوزه دریا افزایش دهیم و این توانمندی را برای دفاع از منطقه خود و تقویت بازدارندگی مورد استفاده قرار دهیم.

عموئی ادامه داد: در همین چارچوب بحث تقویت و توسعه سواحل مکران جزء دستورکارهایی است که به نیروی دریایی ارتش واگذار شده است و جزء اولویت‌هاست. تقویت منابع برای بعضی از زیردریایی‌های جدید یا سایر شناورها از جمله مباحث مطرح در نشست امروز و جلسات ماه گذشته با مسئولان نیروی دریایی ارتش بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، گفت: نیروی دریایی برای ما امروز یک نیروی راهبردی است و توانمندی کشور چندین برابر در حال افزایش است، تهدیداتی که در خلیج فارس و اقیانوس هند وجود دارد، به سرعت و توانمندی دفع کرده و هم اکنون اِشراف خوبی توسط نیروی دریایی شکل گرفته است. از جهتی دیپلماسی دفاعی را هم تقویت کرده است. حضور در کشورهای مختلف، گفت‌وگوها بین نیروی دریایی ارتش با دیگر کشورها و موضوع قابل توجهی است، آنها به معرفی توانمندی کشور و ایجاد زمینه برای همکاری فراهم کردند.

وی ادامه داد: حضور شناورهای ایران در آبراه‌های بین المللی و عبور از گذرگاه‌های بین المللی و حضور در اقیانوس اطلس جزء کارهای بزرگی بوده که در دوره اخیر شاهد آن بودیم و امیدواریم با قوت و جایگاه بالاتر ادامه پیدا کند.

* تاکید بر تقویت اعتبارات پروژه‌های آبرسانی در کمیسیون عمران

وزیر نیرو و مسئولانی از وزارت راه و همچنین سازمان بنادر نیز میهمان جلسه امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس بودند که ادامه بررسی بندها و تبصره‌های لایحه بودجه 1402 و پیشنهادات و درخواست‌های مسئولن دستگاه‌های اجرای در دستورکار اعضای کمیسیون عمران بود.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران در تشریح این جلسه گفت: در ابتدای جلسه مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن، ضمن ارائه گزارش در خصوص عملکرد مجموعه‌های تحت مدیریت خود، پیشنهادات خود را پیرامون حوزه های مختلف نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ترانزیت کالا، نوسازی ناوگان ریلی و سایر مباحث عمرانی مطرح کردند.

وی افزود: در ادامه نشست وزیر نیرو و معاونان وی نیز گزارشی از عملکرد مجموعه خود و همچنین احکام مرتبط با وزارت نیرو در لایحه بودجه سال آتی پرداخته و پیشنهادات خودشان را در خصوص تقویت اعتبارات مربوط به پروژه‌های آبرسانی، شبکه فاضلاب و تسویه بدهی دستگاه‌ها در حوزه مصرف آب و برق و... و اصلاح شبکه آب و فاضلاب پرداختند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز با حضور در جلسه امروز پیشنهاداتی در خصوص تقویت بنیه علمی پرسنل سازمان متبوع خود، پرداخت تسهیلات برای تربیت نیروی‌های کارآمد علمی در دانشگاه‌ها و کاهش هزینه‌های دادسی پرونده‌های مرتبط با تاسیسات ساحلی غیر مجاز ارائه کرد. در ادامه جلسه موضوع قیر رایگان و نحوه تقسیم بندی سهمیه سازمان‌ها مورد بحث و وبررسی قرارگرفت.

*بخش خصوصی 60 درصد میوه شب عید را تامین کرده است

بر اساس این گزارش، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی نیز با اشاره به جزئیات جلسه امروز این کمیسیون، گفت: در نشستی با حضور معاونین و کارشناسان مربوطه وزارت جهاد کشاورزی خرید میوه شب عید با توجه به مصوبه نشست‌های گذشته کمیسیون که باید هر ماه در این زمینه گزارش ارائه کنند مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه زمان بندی شده خرید میوه شب عید به اتحادیه های بخش خصوصی و اتحادیه های تعاون روستایی هر استان واگذار شده است، عنوان کرد: اتحادیه‌ها خرید میوه شب عید را در استان‌ها آغاز کرده اند و تا کنون حدود 60 درصد میوه مورد نیاز خریداری شده و تا 20 بهمن ماه سال جاری این روند تکمیل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصی این امکان را دارد تا از سایر میوه های تولید داخل مانند کیوی درکنار سیب و پرتقال نیز برای تامین میوه شب عید خریداری کند، ادامه داد: منابع مالی مورد نیاز میوه شب عید توسط بخش خصوصی تامین شده و درصورت نیاز می‌توانند از تسهیلات بانکی نیز استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه با واگذاری تامین میوه شب عید به بخش خصوصی این بار مالی از روی دوش دولت برداشته شده است، تصریح کرد: در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح می‌توان آن را در سال‌های دیگر نیز اجرا کنیم.

*بررسی پیشنهادات اعضای کمیسیون اجتماعی درباره اعتبارات دستگاه‌های حمایتی 

همچنین بررسی پیشنهادات اعضای کمیسیون اجتماعی درباره اعتبارات دستگاه‌های حمایتی در بودجه سال آینده نیز در دستورکار اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسه علنی امروز قرار داشت.

کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح این جلسه گفت: در این نشست پیشنهادات ارائه شده در خصوص تبصره 14 از محل هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که در آن به مواردی همچون حمایت از کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، تامین دارو، یارانه نان و سایر موارد مصرفی اشاره دارد.

وی افزود: همچنین در این جلسه درباره مقدمات تبصره 16 که در آن تسهیلات وام ازدواج، جوانی جمعیت و جهش تولید و مسکن درج شده است پیشنهاداتی مطرح شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اظهار کرد: در بندهای 5 و 6 تبصره 14 لایحه بودجه 1402 مواردی برای تعهدات دولت در نظر گرفته بودند که به صورت مبهم بیان شده بود به همین دلیل همکاران پیشنهاد دادند که به اعتبارات سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه شود.

انتهای‌پیام /