شنبه 28 مهر 1403

از برترین دانشگاه ایران در تایمز تا اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از برترین دانشگاه ایران در تایمز تا اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حوزه آموزش و پژوهش در هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید. شریف برترین دانشگاه ایران در آخرین رتبه بندی تایمز نظام رتبه‌بندی تایمز یکی ازمعتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی است که ازسال 2010 دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کند. جدول رتبه‌بندی تایمز در سال 2024 بر اساس...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حوزه آموزش و پژوهش در هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

شریف برترین دانشگاه ایران در آخرین رتبه بندی تایمز

نظام رتبه‌بندی تایمز یکی ازمعتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی است که ازسال 2010 دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می‌کند. جدول رتبه‌بندی تایمز در سال 2024 بر اساس 18 شاخص عملکرد در پنج حوزه شامل آموزش (با وزن 29.5 درصد)، محیط پژوهش (با وزن 29 درصد)، کیفیت پژوهش (با وزن 30 درصد)، وجهه بین‌المللی (با وزن 7.5 درصد) و صنعت (با وزن 4 درصد) تنظیم شده است. دانشگاه‌های ایرانی همواره در این رتبه بندی حضور داشته‌اند و امسال نیز شاهد پیشرفت این دانشگاه‌ها در رتبه بندی تایمز هستیم. دانشگاه صنعتی شریف در شاخص تدریس با امتیاز 39.1 در رتبه 330، در شاخص محیط پژوهشی با امتیاز 37.4 در رتبه 300، در کیفیت پژوهش با امتیاز 78.3 در رتبه 356، در شاخص صنعت با امتیاز 86.2 در رتبه 193 و در شاخص چشم انداز بین المللی با امتیاز 37 در رتبه 1237 در جهان قرار گرفته است.

 

 

قرارداد روسیه با چند شرکت دانش بنیان ایرانی در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی که در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران سخن می‌گفت در خصوص سخنان وزیر صمت مبنی بر بلا استفاده ماندن برخی هواپیما‌ها در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: تولیدکننده قطعات هواپیما هستیم و قرار است هواپیما‌های زمین‌گیر در مهرآباد برای تامین قطعه یا موتور به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شود. وی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان موتور‌های هوایی و متخصص در تعمیر و نگهداری موتور‌های هواپیما است، گفت: روس‌ها و دیگر کشور‌ها که پیشتازان صنعت هوایی هستند تمایل به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان کشورمان برای تامین و نگهداری هواپیمای خود دارند که امید است این اتفاق رقم بخورد و سفارش‌هایی برای تامین قطعات هواپیما داشته باشیم.

پنجمین دوره جایزه علمی مصطفی (ص) به ایستگاه اختتامیه رسید + فیلم

پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) همزمان با میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) در عمارت چهل ستون اصفهان برگزار شد. آیین افتتاحیه پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی در سال 2023با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و دهقانی، معاون علمی رئیس جمهور به میزبانی شهر گنبد‌های فیروزه‌ای در مرکز همایش‌های بین‌المللی در اصفهان برگزار می‌شود.

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) در سال 2023 دانشمندانی از کشور‌های ایران، ترکیه، مصر، لبنان و کامبوج هستند که در حوزه‌های علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم پایه و مهندسی حائز برتری و دریافت جایزه شده اند، امید فرخ زاد و احمد حسن به عنوان برگزیدگان غیرمقیم و مورات اویسال، سامیه خوری و احمد فوزی اسماعیل به عنوان برگزیدگان مقیم کشور‌های اسلامی این جایزه را به خود اختصاص داده‌اند.

استفاده از سامانه «نان» در سال آینده اجباری است / دریافت پژوهانه دوبرابری ویژه رساله‌ها و پایان‌نامه‌های مسئله‌محور

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره سازمانه ایده‌ها و نیازها (نان) ادامه داد: در حوزه های مختلف، نظام جامع ایده ها و نیازها که مخفف نان است راه اندازی شد که همه شرکت های خصوصی اجرایی و دولتی، مسائل و نیاز های خود را در آن ثبت می کنند.

نژاد ابراهیمی افزود: اگر دانشجویان از سامانه نان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه و رسانه‌های خود استفاده کنند مشمول تشویق می‌شوند و مبلغ پژوهانه آن ها تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی همچنین انتخاب موضوع پژوهش و پایان‌نامه ها مبتنی بر سامانه را از سال آینده الزامی دانست و گفت: یعنی تحقیقاتی که نیازمحور نباشد انجام نخواهد شد، به جز آن دسته از پژوهش هایی که در لبه دانش حرکت می‌کنند و بنیادی هستند.

نتیجه پژوهش محققان دانشگاه تهران در زمینه تأثیر فعالیت ورزشی بر جلوگیری از پیشرفت بیماری MS

در پژوهش توسعه‌ای محققان علوم ورزشی که زیر نظر دکتر محمدرضا کردی استاد دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران انجام شد، تأثیر فعالیت ورزشی منظم بر روی مدل حیوانی بیماری MS در دو فاز تأثیر پیشگیرانه (preconditioning) و درمانی (postconditioning) مورد بررسی قرار گرفت. در فاز پیشگیرانه، موش‌ها ابتدا به مدت 4 هفته دو نوع فعالیت ورزشی اختیاری و اجباری را انجام دادند؛ سپس القای بیماری MS انجام شد. در فاز درمانی ابتدا القای بیماری انجام و سپس موش‌ها به مدت چهار هفته دو نوع فعالیت ورزشی اختیاری و اجباری را انجام دادند. سپس در روز 30 پس از القا (دوره مزمن بیماری MS) موش‌ها تشریح و بافت مغز و نخاع آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی‌ها نشان داد که فعالیت ورزشی منظم می‌تواند با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، کاهش نفوذ سلول‌های ایمنی به داخل CNS کاهش تخریب سد خونی - مغزی و جلوگیری از تخریب غلاف میلین با کاهش بیان ژن‌های درگیر در تخریب غلاف میلین، شدت بیماری را در دوره مزمن بیماری MS کاهش دهد.

از برترین دانشگاه ایران در تایمز تا اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی 2
از برترین دانشگاه ایران در تایمز تا اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی 3
از برترین دانشگاه ایران در تایمز تا اختتامیه پنجمین دوره جایزه مصطفی 4