شنبه 14 مهر 1403

استرالیا ناتوان از پس زدن یارگیری جدید آمریکا علیه چین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استرالیا ناتوان از پس زدن یارگیری جدید آمریکا علیه چین

تهران - ایرنا - همزمان با اینکه برخی رسانه های استرالیایی اعلام کردند که کانبرا برای ایجاد صف بندی جدید واشنگتن علیه چین تحت فشار آمریکا قرار گرفته، انتشار نتایج نشست مشترک وزیران خارجه ودفاع دوکشور مبنی بر توافق برای همکاری های بیشتر علیه پکن، ناتوانی دولت اسکات موریسون را در پس زدن این فشارها به تصویر کشید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا برخی رسانه های منطقه دراین زمینه گزارش دادند: اگرچه دولت ترامپ فشارهای خود را علیه چین شدت بخشیده اما به نظر می رسد این یک رویکرد تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انحراف افکارعمومی از معضلات بسیار گسترده و مهم داخلی آمریکا می باشد.

تارنمای ساوت چاینا مورنینگ پست دراین زمینه نوشت: اقدامات تهاجمی واشنگتن علیه چین درحالی شدت یافته است که به نظر می رسد این گونه اقدامات بخشی از مبارزات انتخابات دونالد ترامپ برای حفظ کاخ سفید در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری آمریکا است آنهم درشرایطی که همه گیری کرونا سبب شده تا بیش از 4.4 میلیون نفر در آمریکا مبتلا شوند و افزون بر 152 هزار نفر جان خود را ازدست دهند.

نارضایتی گسترده و عمومی داخلی در آمریکا از تبعیض نژادی، تظاهرات مملو از درگیری و مستمرهفته های اخیر سیاهپوستان و معترضان به حملات دائمی و خشونت بار پلیس آمریکا از دیگر چالش های جدی و عمومی ترامپ در ماههای اخیر بوده است.

این تارنمای خبری نوشت: همزمان با افزایش تنش های داخلی در آمریکا دولت ترامپ برای اظهارات و موضع گیری علیه چین را افزایش داده و در این زمینه اقدام به یارگیری از استرالیا و کشورهای متحد واشنگتن کرده است. دولت آمریکا از طریق مایک پمپئو وزیرامورخارجه در حرکت تنش آمیز جدید خود با یارگیری های جدید از متحدانش خواسته است تا واشنگتن را در صف بندی علیه پکن یاری کنند.

درپی این درخواست، وزیران خارجه و دفاع استرالیا ماریس پین و لیندا رینولدز سه شنبه شب با حضور در واشنگتن با همتایان خود دیدار و گفت وگو کردند که علاوه بر همه گیری کرونا، مسائل اطلاعاتی و امنیتی، تمرکز آن بر ایجاد یک شبکه جدید علیه پکن بوده است.

دو طرف درپی این دیدارها توافق کردند همکاری خود را در بخش های مختلف از جمله تبادل اطلاعات گسترش می دهند.

این درحالی است که گزارش روز چهارشنبه ساوت چاینا مورنینگ حاکی است پکن و مسکو هم برای مقابله با جنگ اطلاعاتی به راه افتاده توسط آمریکا همکاری می کنند.

طبق این گزارش چین و روسیه بدون نام بردن از کشوری، از جهان خواسته اند که سیاسی کردن همه گیری کرونا و ارائه اطلاعات نادرست را از سوی ناشران آن رد کنند.

هوآ چونیینگ سخنگو و مدیر دفتر مطبوعاتی وزارت امورخارجه چین با همتای روسی وی ماریا زاخارووا در یک کنفرانس ویدئویی درموضع گیری علیه مواضع اخیر آمریکا اعلام کردند: برخی از کشورها به دلیل تعصب ایدئولوژیک و نیازهای سیاسی خود به گسترش اطلاعات نادرست پرداختند.

هوآ و زاخارووا در کنفرانس ویدئویی در روز جمعه گذشته گفت که سایر کشورها باید به تلاش های خود برای "رد اطلاعات نادرست" بپیوندند.

آنها گفتند: "کشورها نباید استانداردهای دوگانه را اتخاذ کنند، در امور داخلی دیگران مداخله کنند یا اتهامات بی اساس نسبت به سیستم های سیاسی سایر کشورها، صادر کنند.

همزمان با اعمال فشار آمریکا بر استرالیا برای پیوستن به واشنگتن علیه پکن، پین و رینولدز وزیران خارجه و دفاع استرالیا پیش از عزیمت به آمریکا برای شرکت در نشست آسمین (مذاکرات سالانه واشنگتن - کانبرا) با صدور بیانیه ای در همسویی با واشنگتن، بدون نام بردن از چین فعالیت های پکن در دریای جنوبی چین را مورد انتقاد قرار دادند. در بیانیه آنها همچنین به افزایش حملات سایبری، همه گیری بیماری کووید - 19 اشاره شده است.

پین شب گذشته نیز پس از نشست دوجانبه با همتای آمریکایی خود گفت این دیدارها برای رفع "چالش های استراتژیک و پیشبرد منافع مشترک ما در یک هندو - اقیانوس آرام امن، مرفه و فراگیر" ضروری است.

ساوت چاینا مورنینگ تاکید کرد: کانبرا که بتازگی از یک استراتژی دفاعی جدید با حمایت 40 درصدی هزینه های نظامی پرده برداشته است، هفته گذشته ادعای چین در دریای جنوبی چین را به چالش کشید.

چین با فیلیپین، مالزی، ویتنام، تایوان و برونئی در این دریا اختلافات ارضی دارد و آمریکا با سوء استفاده از این موضوع، ناوگان های نظامی خود را به منطقه اعزام کرده است.

تارنمای نیکی ژاپن نیز دراین زمینه به نقل از درک گروسمن، تحلیلگر ارشد دفاعی شرکت رند، مستقر در کالیفرنیا نوشت: آمریکا تلاش خود را به کار گرفته تا استرالیا را در مقابله با چین در صفحه خود قرار دهد چرا که کانبرا از گذشته برای اینکه پکن را خیلی دور کند تردید داشته است. باوجود این تلاش ها، استرالیا و چین روابط گسترده اقتصادی دارند که این موضوع از نگاه مسئولان استرالیایی دور نمانده و آنها پیشتر اعلام کردند که قصد ندارند به این روابط آسیب بزنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*